آفتاب

ظریف: سقفی برای همکاری با کشورهای منطقه قایل نیستیم

ظریف: سقفی برای همکاری با کشورهای منطقه قایل نیستیم

وزیر امورخارجه کشورمان سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران را همکاری با کشورهای پیرامونی عنوان کرد و گفت: سقفی برای گسترش روابط با کشورهای منطقه چه در قفقاز و چه در آسیای مرکزی قایل نیستیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، «محمد جواد ظریف» و «یرلان ادریس اف» پس از دیدار دو جانبه روز دوشنبه در نشست خبری به سوالات خبرنگاران ایرانی و قزاق پاسخ گفتند.

وزیرخارجه قزاقستان در ابتدای این نشست گفت: روابط ایران و قزاقستان بسیار قدیمی است و دو کشور حسن همجواری دارند و بیشتر روابط مربوط به بخش اقتصادی است.

** ادریس اف:دریای خزر زمینه ساز همکاری های تجاری و اقتصادی باشد

وی یکی از اصول سیاست خارجی قزاقستان را توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری دانست و گفت: این همکاری ها می تواند به تامین امنیت و نزدیکی کشورها کمک کند.

وزیر خارجه قزاقستان با تاکید بر این که کشورش برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه از هیچ کاری فروگذار نیست، ادامه داد: ایران یکی از قدرت های اقتصادی منطقه است و می تواند در گسترش صلح تاثیرات فراوانی داشته باشد.همچنین دریای خزر به عنوان دریای همکاری و صلح میان کشورهای پیرامون آن باید زمینه ساز همکاری های تجاری و اقتصادی باشد.

وی با بیان این که قزاقستان روابط تجاری اقتصادی خود با ایران را گسترش خواهد داد،اضافه کرد: تلاش می کنیم شرایط لازم را برای تامین تسهیلات مالی مشترک میان دو کشور ایجاد کنیم.

**منطقه پیرامونی اولویت اول سیاست خارجی ایران است

ظریف نیز با بیان این که برای جمهوری اسلامی منطقه پیرامونی ایران مهم ترین اولویت سیاست خارجی است، گفت: همگرایی منطقه ای به نفع همه و جهان است و ما با قزاقستان در زمینه سیاست های خارجی، فرهنگی و اقتصادی همپوشانی داریم و همین زمینه ها باعث تقویت ثبات در منطقه می شود.

وی با بیان این که سقفی را برای گسترش روابط با کشورهای منطقه چه در قفقاز و چه در آسیای مرکزی قایل نیستیم،ادامه داد:همکاری ما با قزاقستان زمینه های گسترده ای دارد و این زمینه ها باعث رشد و توسعه در منطقه و تعامل بین کشورهای پیرامون آن می شود.

پس از این سخنان وزرای خارجه دو کشور به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

وزیر امورخارجه قزاقستان در پاسخ به این سوالی پیرامون تاثیرات بهره برداری از راه آهن قزاقستان، ترکمنستان، ایران در همگرایی کشورهای منطقه گفت: این راه آهن جدید افتتاح شده و باید کارهای تکمیلی برای استفاده از ظرفیت های آن ایجاد شود ولی این بحث کاملا فنی است البته باید درباره حجم محصولاتی که قابل انتقال است نیز بحث و درباره آن تصمیم گیری شود.

وی گفت: شرکت های قزاق اعلام آمادگی کرده اند که ترمینال گندم را در اینچه برون افتتاح کنند و یکی دیگر از زمینه های همکاری می تواند ایجاد شرایط لازم برای تعرفه بندی واحد جهت انتقال کالا از این سه کشور باشد.

ظریف نیز در پاسخ به این سوال گفت: راه آهن قزاقستان، ترکمنستان، ایران از کارهای خوبی است که باید روش ها و مکانیزم های زیرساختی برای آن ایجاد شود تا بتوانیم بیشترین بهره برداری را از آن داشته باشیم.

**درخواست ایران برای عضویت در شانگهای در روسیه بررسی می شود

ادریس اف همچنین درپاسخ به سوال دیگری درباره تاثیرگذاری ایران در سازمان همکاری های شانگهای گفت:ایران عضو فعال شانگهای است و با وجود اینکه عضویت ایران در این اجلاس به صورت ناظر بوده اما در عین حال دارای فعالیت های گسترده ای است.

وی ادامه داد: ایران هم در کنار برخی کشورهای دیگر برای عضویت در این سازمان ابراز علاقه کرده و این امکان وجود دارد که ایران به عضویت سازمان شانگهای درآید اما باید اجماع کلی در این زمینه صورت گیرد.

وزیر امور خارجه قزاقستان همچنین گفت: قرار است در چارچوب اجلاسی که در سطح وزرا در روسیه برگزار می شود درخواست ایران مورد بررسی قرار گیرد.

خبرنگار یک شبکه روسی از دو وزیرخارجه پرسید که آیا در آینده نزدیک رژیم حقوقی دریای خزر امضا می شود و آیا پس از رفع تحریم ها شرکت های روسی ابراز علاقه کرده اند تا در ایران حضور داشته باشند؟

ظریف در پاسخ به سوال گفت: ما با علاقه کامل مذاکرات را برای رسیدن به رژیم حقوقی دریای خزر ادامه می دهیم و چون قرار است اجلاس بعدی سران کشورهای حاشیه دریای خزر در آینده در قزاقستان برگزار شود،ایران با جدیت این موضوع را پیگیری می کند.

وی درباره پایان تحریم ها و حضور شرکت های روسی در ایران گفت: طرف های بین المللی علیرغم مشکلات ناشی از تحریم ها علاقمند به حضور در ایران هستند. آنها با توجه به این که این تحریم ها را مضر می دانستند اما ابراز علاقه کردند به ایران بیایند ،اما ارتباط ایران با روسیه و قزاقستان بسیار بیشتر و استراتژیک است زیرا ایران با روسیه روابط گسترده تاریخی دارد.

ادریس اف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانیه سوییس ابراز امیدواری کرد این مذاکرات به یک توافق نهایی منجر شود.

وی گفت: سفر وزیرامورخاجه ایران به قزاقستان در چارچوب توافق بین روسای جمهوری دو کشور در جریان سفر روحانی به قزاقستان صورت گرفت و مذاکراتی که با ظریف داشتم، بسیار خوب بود.

ادریس اف ادامه داد: در این مذاکرات مسائلی درباره روابط تجاری، امنیت جهانی و منطقه ای، موضوع افغانستان، مسایل خاور نزدیک همچنین رژیم حقوقی دریای خزر و همکاری های دو جانبه در سازمان های بین المللی بحث شد که در همه موارد توافق داشتیم.

وی از تشکیل کمیسیون مشترکی برای شناخت ظرفیتهای توسعه روابط دو کشور خبر داد و گفت:در این مذاکرات همچنین دورنمای سفر رییس جمهوری قزاقستان به ایران مورد بررسی قرار گرفت البته قبل از این سفر کمیسیون اقتصادی دو کشور برگزار خواهد شد.

وزیر امور خارجه قزاقستان با بیان این که توسعه زیرساخت های حمل و نقل یکی از مسایل مهم مورد علاقه قزاقستان است، ادامه داد: سال گذشته راه آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران افتتاح شد که این مسیر می تواند امکان عملی برای توسعه همکاری ها میان سه کشور را افزایش دهد و البته تعرفه ها و مالیات به حجم کالا را نیز باید مورد بررسی قرار گیرد چون می خواهیم دریای خزر را به خلیج فارس متصل کنیم.

وی تبادل نظر درباره توسعه روابط کشاورزی از جمله کشت فراسرزمینی را از دیگر مباحث طرح شده در مذاکرات با ظریف عنوان و ابراز امیدواری کرد: حجم مبادلات میان ایران و قزاقستان گسترش یابد و در آینده به یک میلیارد دلار برسد.

ادریس اف یادآور شد: ما به مذاکرات هسته ای ایران اشاره داشتیم و من به وزیرخارجه ایران و رییس هیات ایرانی برای پشت سر گذاشتن فاز مهمی از آن تبریک می گویم.

وی با بیان اینکه « ما موضوع مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 را پیگیری می کنیم و موضع قزاقستان درباره گسترش سلاح های هسته ای مشخص است»، ابراز امیدواری کرد:این مذاکرات در ارتقای امنیت و بهبود وضعیت اقتصادی منطقه و جهان موثر باشد.

وزیر امورخارجه قزاقستان تصریح کرد: تمرکز کامل بر روی این مذاکرات می تواند به یک نتیجه منطقی برسد زیرا جهان منتظر این توافق است.

محمد جواد ظریف هم در این نشست با اشاره به این که روابط ایران با قزاقستان بسیار گسترده، عمیق و دارای ریشه های مشترک فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی است گفت: دریای خزر دریای صلح و دوستی و منبع پیوند منافع دو کشور است.

وی سفر خود به قزاقستان را برای پیگیری اسناد مهمی که در جریان سفر رییس جمهوری کشورمان به این کشور تنظیم شده است دانست و ادامه داد: یکی از زمینه های همکاری میان دو کشور خط راه آهن ایران- ترکمنستان - قزاقستان است که این کشور را به خلیج فارس متصل می کند.

وی کشاورزی، کشت سرزمینی و خرید محصولات را از دیگر موارد همکاری میان دو کشور عنوان کرد و گفت: امیدواریم این همکاری ها با سفر رییس جمهوری قزاقستان به ایران بیش از پیش گسترش یابد.

ظریف با بیان این که در این نشست درباره مسایل منطقه ای و بین المللی نیز گفت و گو شد ، افزود: درباره افراط گرایی در یمن، عراق، سوریه و افغانستان بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که منافع ملی دو کشور در صلح و ثبات منطقه است.

وی گفت:همکاری های ایران و قزاقستان در قالب سازمان های بین المللی از جمله شورای همکاری اسلامی و دیگر سازمان های اقتصادی سیاسی گسترش خواهد یافت و امیدواریم این سفر زمینه های خوبی را برای ایجاد صلح و ثبات و آرامش بیشتر در منطقه و همکاری های سیاسی و اقتصادی بین ایران و قزاقستان فراهم کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان از نقش بسیار مثبت قزاقستان در روند مذاکرات هسته ای طی سال های گذشته تشکر کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان قرار است در این سفر با رییس مجلس سنا و رییس جمهوری قزاقستان نیز دیدار کند.
کد N789131

وبگردی