آفتاب
آصفری در گفتگو با مهر:

کوتاهی در مقابل توهین‌‎های گذشته باعث وقوع حادثه فرودگاه جده شد

کوتاهی در مقابل توهین‌‎های گذشته باعث وقوع حادثه فرودگاه جده شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تأکید بر لزوم توجه به حقوق اتباع ایرانی در خارج از کشور گفت: کوتاهی‌ها و عقب‌نشینی های ما در مقابل توهین‌‎های گذشته، باعث وقوع حادثه فرودگاه جده شد.

محمدحسن آصفری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حادثه فرودگاه جده اظهار داشت: تاکید کمیسون امنیت ملی این است که این حادثه باید با جدیت پیگیری شود و ضمن اینکه دولت عربستان با خاطیان به طور جدی برخورد می کند، دولت جمهوری اسلامی نیز در پیگیری این ماجرا جدی باشد.

وی افزود: سال گذشته نیز شاهد بودیم که دو زائر زن ایرانی در جده زیر ماشین رفتند و متاسفانه تکلیفشان معلوم نشد و یا در تصادفی که کارمند مست سفارت عربستان در تهران با یکی از شهروندان ما داشت، حادثه منجر به جان باختن این هموطن شد؛ اینها مواردی است که نشان می دهد عربستان با این رفتارهای خود لیاقت خادم الحرمین بودن را ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: با توجه به تکرار چنین اتفاقاتی به روش های مختلف، توسعه ما به مردم عزیزمان این است که از سفرهای غیرضروری به عمره پرهیز کنند و همه باید مراقب باشید که نگذارند شانیت جمهوری اسلامی زیرسوال برود.

آصفری با اشاره به زمینه های بروز اتفاقاتی از قبیل فرودگاه جده گفت: به نظر من کوتاهی ها و عقب‌نشینی های ما در مقابل توهین های گذشته و نیز در قضایایی مانند پرونده «ماجدالماجد» در بمب گذاری سفارت ایران در لبنان و نیز تصادف دو زائر زن در جده، سبب شدت گرفتن چنین بی‌ادبی هایی در برخی کشورهای عربی شده است.

مسئولان نسبت به حقوق شهروندان ایرانی در خارج، بیشتر توجه کنند/ وضعیت مبهم پرونده تصادف دو زائر زن در جده

وی ادامه داد: حقوق شهروندان ما در خارج باید بیش از این برای مسئولان اهمیت داشته باشد؛ نمی توانیم بپذیریم که دو مامور سعودی چنین برخوردی را با زائران نوجوان ما داشته باشند.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس خاطرنشان کرد: در رابطه با تصادف دیپلمات عربستانی با یکی از شهروندان تهرانی گفته می شود که حکم صادر شده و دیه به مقتول تعلق گرفته است، اما در رابطه با تصادف دو زائر زن در جده تاکنون هیچ گزارشی برای ما نیامده که وزارت امور خارجه یا کنسولگری ما در جده چه اقدامی انجام داده اند.

آصفری تاکید کرد: باید بیش از این نسبت به حقوق شهروندان ما در خارج از کشور توجه شود؛ کما اینکه رفتارهای بی ادبانه ای مانند انگشت‌‎نگاری از اتباع ما ادامه دارد؛ یکی از شعارهای آقای روحانی این بود که می گفت احترام پاسپورت ایرانی را بازمی گرداند، بنابراین این مسائل قابل قبول نیست که امروز برخی کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس نسبت به زائران و اتباع ما چنین حرکاتی انجام دهند.

کد N788961

وبگردی