آفتاب

خالد بحاح معاون رئیس جمهور مستعفی یمن شد/ تجاوز به یمن شدت گرفت

خالد بحاح معاون رئیس جمهور مستعفی یمن شد/ تجاوز به یمن شدت گرفت

ایسنا نوشت:

همزمان با شدت گرفتن حملات هوایی ائتلاف به یمن، دولت مستعفی این کشور از عربستان درخواست کرده تا محاصره دریایی یمن را کامل کند. عبدربه منصور هادی نیز پس از مدت‌ها امتناع بالاخره خالد بحاح را به عنوان معاون خود تعیین کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن طی حکمی خالد بحاح، نخست وزیر مستعفی یمن را با حفظ سمت به عنوان معاون خود تعیین کرد.

منصور هادی از زمان به قدرت رسیدن از انتخاب معاون برای خود اجتناب می‌کرد. کارشناسان اجتناب هادی را نشان‌دهنده بیم وی از احتمال کنار گذاشته شدن از قدرت ارزیابی می‌کردند. پس از استقرار انصارالله در صنعاء و استعفای عبدربه منصور هادی از منصبش، خالد بحاح نیز استعفای خود را اعلام کرده بود.

درخواست دولت مستعفی از ائتلاف عربی برای محاصره دریایی یمن


احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف "طوفان قاطع" به رهبری عربستان در اظهارات کوتاه مطبوعاتی اعلام کرد که دولت بحاح از ائتلاف خواسته است تا تردد دریایی در آب‌های یمن اعمال کند. این کار به معنی محاصره دریایی این کشور است.

عسیری تصریح کرد که این دولت خواهان تکمیل محاصره دریایی شده تا ممنوعیت دریایی در مورد تمامی فعالیت‌ها در آب‌های یمن اعمال شود. این امر به ائتلاف اجازه می‌دهد تا کشتی‌ها را در آب‌های یمن توقیف و تفتیش کند.

از سوی دیگر عسیری تصریح کرد که مرزهای عربستان با یمن امن است و دارای ثبات بوده و از این درگیری‌ها تاثیر نپذیرفته است.

همزمان، فضل باعش، از رهبران نیروهای حامی عبدربه منصور هادی در مصاحبه با اسکای نیوز اعلام کرد که مواضع انصارالله در ورودی شمال عدن بمباران شد که بر اثر آن 14 نیروی جنبش انصارالله کشته شدند.

عربستان هلی کوپترهای جنگی در مرز با یمن مستقر کرد


احمد عسیری همچنین اعلام کرد که ائتلاف تحت رهبری عربستان هلی کوپترهای جنگی را در مرز میان عربستان و یمن مستقر کرده است. وی گفت: ما با توپخانه و هلی کوپترهای آپاچی دست حملاتی علیه حوثی‌ها می‌زنیم.

عسیری همچنین اعلام کرد که ائتلاف طوفان قاطع از نیروهای حامی عبدربه منصور هادی در مناطق شمالی یمن بویژه استان صعده که خواستگاه حوثی‌هاست پشتیبانی می‌کند. این اقدام برای کشاندن جنگ زمینی به مقر اصلی انصارالله است.

جزئیات ادامه تجاوز به خاک یمن


در ادامه حملات جنگنده‌های ائتلاف عربستان علیه یمن، روز گذشته نیز مواضع انصارالله و نیروهای حامی علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن در صنعا در پادگان گارد ریاست جمهوری الصباحه، پادگان فج عطان، پادگان جبل نقم و دو مقر گارد ریاست جمهوری الخرافی و الصمع به شدت بمباران شد.

این حملات همچنین علیه ساختمان مدیریت امنیت و باشگاه ورزشی در شهر اب در مرکز یمن و اطراف کاخ ریاست جمهوری در منطقه المعاشیق در شهر عدن در جنوب این کشور و منطقه الجند در استان تعز ادامه یافت.

در یک تجاوز دیگر جنگنده‌های ائتلاف منطقه باستانی براقش در میان دو استان مارب و الجوف را هدف قرار داد.

16 هزار خارجی در یمن گیر افتاده‌اند


همزمان با ادامه درگیری‌ها در یمن سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد که روز گذشته توانسته از طریق هوایی 143 خارجی را که در یمن گیر افتاده بودند خارج کند.

این سازمان تاکید کرد که این عملیات با موفقیت انجام شده و راه را برای خارج کردن بیش از 16 هزار خارجی که در یمن گیر افتاده‌اند هموار می‌کند. این سازمان اعلام کرد که از 38 کشور خواسته شده است تا در خارج کردن اتباع خود در یمن به آنها کمک کنند.

محمد عبدی کر، رئیس عملیات واکنش سریع سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد که با سودان و اتیوپی برای ایجاد کریدور هوایی انسانی مذاکراتی شده است.

وی گفت، انتظار می‌رود چند سفر روزانه میان خارطوم و صنعاء صورت بگیرد و این سازمان تلاش می‌کند پروازهایی را میان صنعاء و آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی نیز برقرار کند.

52261

کد N788901

وبگردی