آفتاب
گزارش خبرنگار اعزامی مهر به قزاقستان/۸

ظریف در دانشگاه آستانه:عملیات نظامی در یمن وضعیت را پیچیده تر کرد

ظریف در دانشگاه آستانه:عملیات نظامی در یمن وضعیت را پیچیده تر کرد

وزیر امور خارجه کشورمان در دانشگاه آستانه گفت: ادامه عملیات های نظامی در یمن وضعیت را پیچیده تر از گذشته خواهد کرد و نفرت ها را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به قزاقستان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در روز دوم سفر خود به این کشور با حضور در دانشگاه کازگیو (دانشگاه حقوق و علوم انسانی آستانه) با بیان اینکه باید گروه های تروریستی و افراط گرا بدانند که ناامنی در یک کشور در یک منطقه محدود و باقی نمی ماند، اظهار کرد: این یک اصل و واقعیت است. ناامنی ها و خشونت نتوانسته خود را به سایر مناطق تحمیل کند.

وی افزود: کسی نتوانسته است امنیت خود را در قبال ناامنی سایرین به دست آورد.

ظریف گفت: کسانی که در تشکیل داعش نقش داشتند و از آنها حمایت های مالی و تسلیحاتی کردند، اکنون از سیاست غلط خود رنج می برند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ما راضی نخواهیم شد رفع تحریم ها به قیمت عزت و منافع ملی ما تمام شود، خاطرنشان کرد: امروز تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا تحریم های ظالمانه رفع شود، البته نه به قیمت عزت ملی کشورمان.

وی با اشاره به اقدامات شورای امنیت سازمان ملل علیه ملت ایران در زمان جنگ تحمیلی، گفت: این شورا سابقه بدی در زمان جنگ ایران و عراق از خود به جای گذاشته است و این یکی از دلایل بی اعتمادی ملت ایران به آن شورا و اعضای آن است.

ظریف به همکاری های ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: همکاری های ما با سایر کشورهای آسیای مرکزی در دستور کار قرار دارد.

وزیر امور خارجه افزود: خط آهن ایران –ترکمنستان- قزاقستان اقدامی راهبردی است که می تواند یکی از عوامل شکوفایی و توسعه این منطقه باشد.

وی با بیان اینکه قزاقستان از این طریق می تواند به آب های خلیج فارس و دریای عمان راه یابد، خاطرنشان کرد: قزاقستان قادر خواهد بود از طریق این خط آهن، روند تجارت خود را گسترش دهد.

ظریف با اشاره به اینکه ما به دنبال ثبات و آرامش در خلیج فارس هستیم، تصریح کرد: ما به دنبال توسعه منطقه خلیج فارس و تقویت مناسبات خود با همسایگان هستیم.

وی همکاری و اعتمادسازی را محور اصلی دیپلماسی ما با کشورهای منطقه دانست و تاکید کرد: رفع تهدیدهای داعش از این منطقه در اولویت ماست که ما نیز همواره بر آن تاکید داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به موضوع بحران یمن، خاطرنشان کرد: ادامه عملیات های نظامی در یمن وضعیت را پیچیده تر از گذشته خواهد کرد و نفرت ها را افزایش خواهد داد.

وی گفت: امروز القاعده در نقاط مختلف یمن آماده است تا از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را برای بی ثبات سازی این کشور انجام دهد.

ظریف در پایان گفت: پیش شرط ها در موضوع حل بحران یمن به برقراری صلح کمک نکرده، بلکه آن را به تاخیر خواهد انداخت.  

کد N788650

وبگردی