آفتاب
در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس بررسی شد

در جلسه مشترک دولت و مجلس چه گذشت؟

در جلسه مشترک دولت و مجلس چه گذشت؟

پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس بعدازظهر روز یکشنبه همراه با سخنرانی روسای قوای مجریه و مقننه و اعلام نظر نمایندگان حاضر در این نشست، به میزبانی دولت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دکتر حسن روحانی و دکتر علی لاریجانی در این نشست دیدگاه‌های خود را در راستای سیاست‌هایی که باید در سال 94 مورد توجه قرار بگیرد مطرح کردند.

این نشست با توجه به نامگذاری سال جاری و ایجاد بسترهای لازم برای تحقق این شعار برگزار شد و بر اساس آن‌چه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پس از این جلسه مطرح کرد، این جلسه در فضایی خوب با نتایجی امیدبخش برگزار شد و با توجه به لزوم اجرای منویات مقام معظم رهبری، زمینه فیمابین مجلس و دولت هموار شد.

برخی از حاضران در این نشست پس از پایان جلسه مشترک در پاسخ به خبرنگاران ایسنا نظرات خود را در قالب گفت‌وگوهایی که در زیر می‌خوانید مطرح کردند:

آمادگی مجلس برای حمایت از دولت، نیاز دولت به همدلی مجلس

یک عضو هیات رییسه مجلس با بیان این‌که در نشست دولت و مجلس، مجلس آمادگی‌اش را برای حمایت از دولت اعلام کرد گفت که آقای رییس‌جمهور نیز در این جلسه اعلام کرد که نیازمند همدلی مجلس برای رسیدن به مقصد نهایی در مذاکرات هستیم.

محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در تشریح نتایج جلسه مشترک دولت و مجلس گفت: این جلسه با حضور نمایندگان و اعضای کابینه دولت برگزار شد که در آن روسای فراکسیون های مجلس و روسای قوا صحبت کردند.

وی گفت: محور گفت‌وگوها همدلی و همزبانی بین دولت و مجلس و زمینه سازی برای رسیدن به راه های تقویت هرچه بیشتر همدلی و همزبانی و انجام کارهای کشور بود.

این عضو هیات رییسه مجلس تاکید کرد: بر پایه این همدلی و همزبانی می توان گام‌های بلندی را برای رسیدن به نیازهای امروز کشور برداشت که از مهم ترین موضوعات مورد اشاره در این جلسه بحث اقتصادی، توجه به اشتغال، اقتصاد مقاومتی، عمران و آبادانی کشور بود که نمایندگان نیز در صحبت‌هایشان بر این موضوع تاکید داشتند که دولت باید گام های بلندی در این زمینه بردارد. طبیعتا مجلس نیز برای عمران و آبادانی کشور از دولت حمایت می کند.

وی افزود: دولت باید برای رفع مشکلات اقتصادی و اشتغال و ارتقای رشد اقتصادی در کشور گام های بلندی بردارد که مجلس در این راستا آماده کمک به دولت است.

دهقان همچنین گفت: در زمینه تدوین و تفسیر برنامه ششم توسعه نیز نیازمند هماهنگی و همدلی بین دولت و مجلس هستیم که در این زمینه نیز مباحث لازم مطرح شد همچنین به این موضوع توجه شد که در کنار مسائل منطقه ای حقوق هسته‌ای ملت ایران نیز باید حفظ شود و تیم مذاکره کننده آن را دنبال نمایند.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به صحبت‌های رییس جمهور گفت:‌ آقای روحانی توضیحاتی راجع به دستاوردهای هسته ای کشور داشته و تاکید کردند که در نیمه راه مذاکرات هستند و در این راه به همدلی مجلس برای رسیدن به مقصد نهایی نیاز است.

دهقان در عین حال یادآور شد: آقای حداد عادل قبل از این اظهارات در صحبت‌هایشان با تاکید بر اینکه از دولت در مسیر تحقق خواسته‌های ملت و منافع ملی حمایت می شود وجود وحدت ملی را در این راه امری ضروری خواند.

وی ادامه داد: طبق صحبت‌های آقای حدادعادل اگر نگرانی در موضوع هسته‌ای وجود دارد آن از جنس نگرانی‌هایی است که مردم در شب عملیات نسبت به رزمندگان خود داشتند بنابراین این نگرانی به معنای عدم حمایت از تیم مذاکره کننده نیست.

دهقان گفت:‌ آقای حداد بر این موضوع تاکید کردند که نگرانی های موجود در راستای کمک به تیم مذاکره کننده است و ما طرف غربی و آمریکایی ها را غیرقابل اعتماد می‌دانیم.

این عضو هیات رییسه مجلس در پایان گفت که در این جلسه رییس مجلس درباره مسائل اقتصادی و لزوم حل مشکلات اقتصادی و معیشتی نیز توضیحاتی را ارائه کردند.

تفاهم در سطح بالا بین دو قوه مقننه و مجریه وجود دارد

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز گفت که نشست مشترک دولت و مجلس نشان دهنده وجود همدلی و همزبانی بین دو قوه و وجود تفاهم در سطح بالاست.

عابد فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با این توصیف که جلسه امروز دولت و مجلس بسیار خوب بود به جزئیات این جلسه اشاره و اظهار کرد: در این جلسه مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور، حداد عادل رییس فراکسیون اصولگرایان، کاظم جلالی رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، تاجگردون به نمایندگی از نمایندگان اصلاح طلب و لاریجانی رییس مجلس و روحانی رییس جمهور به ترتیب به ایراد سخن پرداختند.

وی افزود: آقای حداد عادل در صحبت‌های خود گفت که از دلواپسان است چون آن طور که شایسته است اطلاعاتی در مورد جزئیات مذاکره در پرونده هسته‌ای داده نمی شود و آن‌ها نگران فریبکاری طرف مقابل هستند.

نماینده مردم ارومیه اضافه کرد: آقای جلالی با تاکید بر انجام کارهای مثبت دولت به این موضوع نیز اشاره کرد که مجلس در شرایط خاص همواره با دولت هماهنگ، همزبان و همدل بوده است البته باید در آینده نیز همدلی و همزبانی را هر دو قوه در عمل بیشتر نشان دهند.

فتاحی خاطرنشان کرد: تاجگردون نیز در صحبت‌هایش از رییس جمهور خواست که ارتباطش را در سال آخر کاری مجلس نهم با نمایندگان بیشتر کند چون این مجلس، مجلسی نیست که بخواهد با مخالفت به دولت بپردازد.

وی با اشاره به صحبت‌های رییس مجلس گفت: آقای لاریجانی مباحث بسیار خوبی را در موضوع اقتصادی مطرح کرده و تاکید کردند که باید موضوع هسته‌ای به سرانجام مورد قبول برسد و باید مشکلات اقتصادی کشور حل شود.

این نماینده اصلاح طلب مجلس با اشاره به صحبت‌های رییس جمهور نیز گفت: آقای روحانی با تشکر از مجلس برای همدلی و همزبانی با دولت بر این موضوع تاکید کرد که باید با دنیا و شرایط فعلی آن مذاکره کنیم البته دنیا دارای عرف و قوانینی است و طبیعتا آمریکا و اروپا به دلیل داشتن قدرت نمی توانند هر کاری که بخواهند انجام دهند و تعهدات اخلاقی مانع می شود.

وی افزود: برخی از صحبت های آقای روحانی به مشکلات اقتصادی مربوط بود که ایشان تاکید داشتند که حتی اگر مذاکرات به نتیجه برسد نتایج آن در اقتصاد در 6 ماه دوم سال ظهور و بروز می کند.

فتاح یکی دیگر از تاکیدات رییس جمهور را داشتن تعامل برای حل مشکلات مردم اظهار و عنوان کرد که طبق تاکید آقای روحانی و آقای لاریجانی باید برای حل مشکلات مردم تمامی تلاش‌ها به کار گرفته شود.

این نماینده اصلاح طلب مجلس در جمع بندی گفت که این جلسه بسیار خوب بوده که در آن اکثر اعضای کابینه دولت حضور داشتند، جلسه نیز بعد از اقامه نماز مغرب و عشا و برگزاری ضیافت شام به پایان رسید.

نشست مشترک مجلس و دولت بستر تعمیق گفت‌وگوهای دوسویه است

هم‌چنین نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس گفت: اشتراکات دولت و مجلس برای رسیدن به فهم و زبان واحد، زیاد است و نشست مشترک دو قوه بستر تعمیق گفت‌وگوهای دوسویه است.

حسین آذین در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس گفت: قطعا با احترام به آرا و نظرات یکدیگر و گفت‌وگو و همنشینی بیشتر اختلاف دولت و مجلس و حتی سایر کارگزاران نظام برطرف می شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی ادامه داد:‌ با گفت‌وگو و روشن کردن ابعاد مختلف مسائل می توان به بسیاری از اختلاف نظرات پایان داد.

وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس همواره خواهان برطرف شدن مشکلات مردم و بهبود وضعیت زندگی موکلانشان هستند و البته این هدف با همنشینی، همزبانی و همدلی مجلس و دولت قابل دستیابی است.

در نشست مشترک دولت و مجلس بر تشکیل اتاق فکر تاکید شد

هم‌چنین رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز درخصوص پنجمین نشست مشترک میان دولت و مجلس گفت که در این جلسه بر تشکیل اتاق فکری جهت برنامه‌ریزی و آمادگی کشور برای آینده به ویژه پس از توافق یا عدم توافق هسته‌ای تاکید شد.

امیر خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن ارزیابی بسیار مثبت از نشست اخیر دولت و مجلس گفت:‌ این نشست‌ها در راستای همدلی و همزبانی هرچه بیشتر میان دولتیان و مجلسیان تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: در این جلسه نیز همه طیف‌ها و جریان های سیاسی در دولت و مجلس حضور داشتند و برخی همچون آقایان حداد عادل، جلالی و تاجگردون به اظهارنظر پرداختند و دیدگاه‌های خود را در رابطه با مسائل مختلف مطرح کردند.

نماینده مردم همدان در مجلس خاطرنشان کرد: آقای لاریجانی نیز در سخنان خود ضمن تاکید بر همکاری هرچه بیشتر میان مجلس و دولت به مباحثی همچون تولید، اقتصاد مقاومتی، تقویت تولید داخلی، بحران آب، بیکاری ، خشکسالی و ... اشاره کرد.

وی افزود: همچنین در این جلسه در رابطه با این موضوع بحث شد که اگر پس از مذاکرات هسته‌ای توافقی صورت گرفت اتاق فکری تشکیل شود که به خصوص قوای سه گانه برای آینده برنامه‌ریزی و آمادگی داشته باشند. همچنین در صورت عدم توافق راهکارها و نوع مدیریت کشور برنامه‌ریزی شود.

خجسته یادآور شد: در این نشست همگی تاکید داشتند که نباید شکافی بین گروه‌های داخلی ایجاد شود.

رییس کمیسیون شوراها در پایان گفت: موضوع دیگری که مورد بحث قرار گرفت این بود که دولت‌ها محل قانون نویسی هستند و بر این موضوع تاکید شد که دولت لوایح بیشتری به مجلس ارائه دهد و این طور نباشد که مجلس برای همه موضوعات خود طرح ارائه دهد.

نشست مشترک دولت و مجلس مصداق همدلی دولت و ملت بود

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک دولت و مجلس آن را مصداق همدلی و همزبانی دولت و ملت عنوان و بر لزوم فعالیت مشترک دو قوه برای حل مشکلات مردم تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سبحانی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نشست دولت و مجلس اظهار کرد: جلسه‌ای خوب و توام با همدلی بین مجموعه نمایندگان و دولت بود. در این جلسه آقای جلالی رییس فراکسیون رهروان ولایت، آقای حداد عادل رییس فراکسیون اصولگرایان و آقای تاجگردون از نمایندگان اصلاح طلب مجلس سخنرانی کردند.

وی با اشاره به طرح مسائل سیاسی و جاری کشور از سوی نمایندگان در این جلسه و قدردانی از فعالیت‌های دولت در زمینه مساله هسته‌ای اظهار کرد: ما امیدواریم سال همدلی و همزبانی بتواند در همدلی دو قوه موثر باشد تا کارهای مهم پیش رو با اهتمام بیشتری دنبال شود. ضمنا باید از رهبری نیز به خاطر این رهنمود و این نامگذاری قدردانی کرد و امیدواریم آثار این نامگذاری در جامعه مشهود باشد.

این عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه مجلس پیش از این هم در تصویب قانون بودجه 94 لایحه خروج از رکود و لایحه تنظیم مقررات مالی دولت با دولت همدلی نشان داده خاطرنشان کرد: قطعا نمایندگان در آینده نیز دولت را در انجام وظایف مهم کمک خواهند کرد.

سبحانی‌نیا با اشاره به سخنان رییس مجلس در نشست دولت و مجلس نیز گفت: آقای لاریجانی مسائلی مثل اشتغال، تولید، سرمایه‌گذاری، آب و موضوعات مهم این‌چنینی را مورد اشاره قرار دادند و گفتند که دولت و مجلس باید مشترکا در این زمینه‌ها اهتمام به خرج دهند و سیستم بانکی و بخش خصوصی را فعال کنند.

وی با اشاره به تاکید رییس جمهور بر همدلی و همکاری متقابل دولت و مجلس برای پیگیری امور کشور گفت: آقای روحانی در سخنرانی خود بر لزوم تعامل دولت و مجلس تاکید کردند و گفتند: نمی توان بسیاری از کارها را بدون تعامل با مجلس سامان داد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس در پایان ضمن ارزیابی مثبت از پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس آن را مصداق همدلی و همزبانی دولت و ملت و دولت و مجلس عنوان کرد.

انتهای پیام

کد N788599

وبگردی