آفتاب

چین، روسیه و عربستان بودجه دفاعی خود را افزایش دادند

چین، روسیه و عربستان بودجه دفاعی خود را افزایش دادند

براساس گزارش موسسه تحقیقاتی صلح بین‌الملل استکهلم مشخص شد همزمان با کاهش بودجه دفاعی توسط آمریکا، کشورهای چین، روسیه و عربستان بودجه دفاعی خود را در سال گذشته افزایش دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، این موسسه تحقیقاتی اعلام کرد: بودجه دفاعی چین 7 / 9 درصد از اوایل سال گذشته میلادی افزایش داشته و به رغم 216 میلیارد دلار رسیده است.

همچنین بودجه دفاعی روسیه با افزایش 1 / 8 درصدی به رغم 5 / 84 میلیارد دلار افزایش داشت.

عربستان نیز که در راس 15 هزینه کننده دفاعی در سطح جهان محسوب می‌شود هزینه‌های دفاعی خود را با 17 درصد افزایش به رقم 8 / 80 میلیارد دلار افزایش داد.

براساس گزارش موسسه تحقیقاتی صلح بین‌الملل استکهلم در حالی که آمریکا همچنان بزرگترین هزینه کننده نظامی در سطح جهان باقی مانده است هزینه‌های دفاعی‌اش در سال 2014 با کاهش 5 / 6 درصدی به رقم 610 میلیارد دلار کاهش داشت و در حالی که 20 درصد از 2010 در هزینه‌های دفاعی‌اش کاهش داشته است.

علت اصلی این ارقام متفاوت افزایش ناآرامی‌ها در سطح جهان محسوب می‌شود که یکی از آنها الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه در جریان رفراندوم مارس 2014 و افزایش درگیری‌ها در اوکراین و سایر ناآرامی‌ها در مناطق مورد مناقشه در دریای چین شرقی و جنوبی است.

همچنین مسلح کردن ادامه دار مخالفان در سوریه توسط عربستان و پیوستن ریاض به ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش و همچنین انجام عملیات هوایی علیه حوثی‌ها در یمن نیز یکی از عوامل افزایش هزینه‌های دفاعی و نظامی در سه کشور چین، روسیه و عربستان محسوب می‌شود.

در همین حال انتظار می‌رود که روسیه افزایش محسوسی در هزینه‌های نظامی خود برای سال 2015 داشته باشد و این هزینه‌ها را به چهار تریلیون روبل برساند. اما در عوض سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو بعید به نظر می‌رسد که هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهد.

این موسسه تحقیقاتی همچنین اعلام کرد: با وجود افزایش هزینه‌های دفاعی در کشورهایی چون چین، روسیه و عربستان افزایش محسوس هزینه‌های دفاعی در آمریکا و غرب اروپا در سال 2014 احساس نشد.

در همین حال در آمریکای لاتین نیز افزایش هزینه‌های دفاعی به خاطر تداوم درگیری‌ها و مقابله با گروه‌های تبهکار و قاچاق مواد مخدر دیده می‌شود به طوری که مکزیک هزینه‌های دفاعی خود را 11 درصد افزایش داد.

انتهای پیام

کد N788535

وبگردی