آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

خرم: خصومت کوبا و آمریکا باعث تزلزل جایگاه آمریکا در آمریکای لاتین شد

خرم: خصومت کوبا و آمریکا باعث تزلزل جایگاه آمریکا در آمریکای لاتین شد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: روابط کوبا با آمریکا تاثیراتی نیز بر دیگر کشورهای آمریکای لاتین از باب رابطه با آمریکا خواهد داشت.

علی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی دیدار رئیسان‌جمهور آمریکا و کوبا و تلاش آن‌ها برای ارتقای روابط دو جانبه با بیان اینکه در سال 1962 در درگیری که بین آمریکا و شوروی سابق وجود داشت شوروی تعدادی از موشک‌های هسته ای خود را در خاک کوبا که در 100 کیلومتری ساحل آمریکا قرار دارد، مستقر کرد ادامه داد: این موضوع برای آمریکایی‌ها گران تمام شد و جان اف کندی رییس جمهور وقت آمریکا روسیه را تحریم کرد که اگر این موشک‌ها را از این منطقه منتقل نکند حمله هسته‌ای به شوروی خواهد داشت.

وی به روی کار آمدن فیدل کاسترو و دولت انقلابی سوسیالیسم در این کشور اشاره کرد و افزود:‌ روی کار آمدن چنین دولتی در آن منطقه برای آمریکا قابل پذیرش نبود و آمریکا نمی‌توانست یک حکومت کمونیستی را در همسایگی خود تحمل کند به همین جهت کوبا را در محاصره کامل از نظر سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و ... قرار داد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کوبا سعی کرد خودش را تا حدودی حفظ کند و با حضور در جنبش‌هایی مثل جنبش غیرمتعهدها جایگاهی را برای خود پیدا کند ادامه داد: درواقع آمریکایی‌ها علیرغم به کارگیری انواع و اقسام سیاست‌ها نتوانستند دولت کوبا را سرنگون کنند البته این موضوع برای کوبایی‌ها نیز ارزان تمام نشد و این کشور تبدیل به کشوری عقب مانده در زمینه‌های مختلف به خصوص اقتصادی شد و از نظر شاخص‌های توسعه نتوانست پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در این تخاصم کوبا در ابعاد مختلف ضرر کرد و ضرر آمریکایی‌ها تاحدودی کمتر بود تصریح کرد: اما بعد از مقطعی رهبران آمریکا به این نتیجه رسیدند که می توانند از روش‌های گذشته علیه کوبا و کاسترو صرف نظر کنند و در پی اعتمادسازی این کشور برآیند. به همین بابت در این راستا قدم برداشتند.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با اعتقاد بر اینکه خصومت کوبا و آمریکا باعث تزلزل جایگاه آمریکا در این منطقه شد، اظهار کرد: درواقع اگر زمانی آمریکای لاتین حیات خلوتی برای آمریکا بود این خصومت‌ها باعث شد که این منطقه به حیات خلوتی برای روس‌ها و دیگر کشورها تبدیل شود و همچنین حکومت سوسیالیستی و چپ که بعضا نگاه منتقدانه‌ای به آمریکا داشتند سر کار بیایند و این‌ها همه به ضرر آمریکا بود.

خرم با بیان اینکه اکنون آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که روش 50 سال گذشته سودی برای آن‌ها نداشته است و از راه دوستی با کوبا به سود بیشتری دست پیدا می‌کنند، تصریح کرد: آمریکا توانست آن نگاه کلیشه‌ای و کلاسیکی که در ارتباط با تعامل با کوبا وجود داشت را بشکند و به این سمت برود که با کوبا از راه‌های مسالمت آمیزتری می توان تعامل و همکاری داشت.

وی با اعتقاد بر اینکه تحول صورت گرفته در روابط آمریکا و کوبا تاثیراتی نیز در سطح بین ‌المللی دارد گفت:‌ درواقع این اتفاق این موضوع را نشان داد که این امکان وجود دارد که بعد از 50-60 سال دشمنی بین دو کشور آن دو می‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند و آینده را با هم بسازند و این می‌تواند برای پرونده هسته‌ای ایران به عنوان یک مدل قرار بگیرد. همان طور که آمریکایی‌ها به کوبای سوسیالیست اعتماد کرده‌اند به ایران نیز می توانند اعتماد کنند و همانطور که کوبا توانست خصومت‌های گذشته خود با آمریکا را فراموش کند ایران نیز می‌تواند با فراموشی خصومت‌های گذشته روابط جدیدی را با آمریکا ایجاد کند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه روابط کوبا با آمریکا تاثیراتی نیز بر دیگر کشورهای آمریکای لاتین از باب رابطه با آمریکا خواهد داشت اظهار کرد:‌ دیگر آن‌ها به مانند قبل به آمریکا به عنوان دشمن نگاه نخواهند کرد و تلاش خواهند داشت که سطح اختلافات خود را کاهش دهند و از طرف دیگر فضا برای آمریکایی‌ها از نظر اقتصادی و سیاسی در این منطقه نسبت به گذشته بازتر خواهد شد.

انتهای پیام

کد N788524

وبگردی