آفتاب
کاکایی در گفتگو با مهر:

دنبال غزلی از جنس امین‌پور و هراتی هستم/ شعری که اهل بندبازی نیست

دنبال غزلی از جنس امین‌پور و هراتی هستم/ شعری که اهل بندبازی نیست

عبدالجبار کاکایی با اعلام آماده انتشار شدن دفتر تازه‌ای از اشعارش گفت: غزلی که من به دنبال آن هستم آنی است که مرحوم امین پور و حسینی می‌سرودند؛ غزلی که صادقانه برخورد می‌کند و چیزی را به رخ نمی کشد.

عبدالجبار کاکایی شاعر وترانه‌سرا در گفتگو با خبرنگار مهر از آماده انتشار شدن دفتر تازه‌ای از اشعار خود با عنوان «تاوان کلمات» خبر داد و گفت:  سال‌ها قبل به پیشنهاد آقای سید مهدی شجاعی قرار بر این شد تا مجموعه کامل اشعار من در انتشارات نیستان منتشر شود که به هر شکل این موضوع میسر نشد اما نیمی از این دفتر شعر که نیستان منتشر کرده است به منتخب اشعار قدیمی من اختصاص دارد و نیم دیگر آن  منتخب غزلیات، شعر های نو آزاد من است که در سال‌های اخیر سروده شده اند.

وی در پاسخ به اینکه چه تفاوتی میان اشعار قدیمی و جدید خود حس می‌کند گفت: از زمانی که به طور جدی وارد زبان محاوره شدم و کار ترانه سرایی را پیگیری کردم، احساس خودم و دوستانم این است که غزل من تحت تاثیر ترانه هایم به صراحت بیشتر نزدیک شده و  قاطعیت بیشتری دارد.

کاکایی افزود: من در غزل به دنبال مسیری هستم که در سال های دهه شصت توسط مرحوم سلمان هراتی، قیصر امین پور و سید حسن حسینی پیگیری می شد. این جریان در آن سال‌ها از سویی تحت فشار غزل سیاسی روز بود و از سویی نیز تحت فشار جریان زبان زده غزل. دستاورد خاص این جریان غافل‌گیری زبان بود.

غزل مطلوب اهل به رخ کشیدن کلمات و بندبازی نیست

وی افزود: به باور من اما جریان غزلی که از آن یاد کردم و سعی در ادامه دادنش دارم جریان جدی‌تری است و رفتار طبیعی تری با زبان دارد و صادقانه تر با آن و البته مخاطبش برخورد می کند. این جریان نه اهل به رخ کشیدن است و نه اهل بندبازی با کلمات و نه برانگیختن تحسین و اعجاب. به زبان ساده تر جریان شعری است که طی آن مخاطب حس می کند شاعر به خاطر اوست که دست به سرایش غزل زده است. من این سبک در حاشیه مانده را دوست دارم و آن را دنبال می‌کنم.

این شاعر و ترانه سرا در پاسخ به این سوال که حس نمی‌کند در راه پرداختن به چنین غزلی تنها و تک صدا باقی می‌ماند، گفت: من احساس تک صدایی نمی‌کنم. کارهای همجنس با اشعار خودم را هم می بینم. کم نیستند اشعاری که به اسلوب سنتی زبان پایبند هستند اما سعی نمی کنند زبان را از وجودیت خودش کنار بگذارند. اشعار زیادی را می بینم که در آنها شاعر وزن و ارکان زبان را به درستی کنار هم قرار داده است.

به دنبال غزل کم حاشیه‌ام

وی تصریح کرد: غزلی که من به دنبالش هستم نوعی غزل کم سر و صدا و کم حاشیه است اما هر کسی که بخواهد به آن دقت کند متوجه خواهد شد که شاعر برای آن زخمت زیادی کشیده و عناصر آن نیز بهترین شکل جایگیری کلمات را در خود داراست بی آنکه فشاری به آنها وارد شده باشد و یا چیزی از ساختار زبان حذف شده باشد. به نظر من این روش بهترین و راحت ترین شیوه ای است که غزل به کمک آن می تواند با مخاطب ارتباط بگیرد.

این شاعر در ادامه درباره دیگر آثار تازه خود نیز گفت: دو دفتر شعر در حوزه کودک و نوجوان آماده انتشار کرده‌ام که به نظرم هر دوی آنها نوعی نگاه آموزشی دارد. دفتر اول آن به طور مشخص به ایران باز می گردد و دفتر دوم سروده های اعتقادی و کذهبی من است. البته هنوز برای انتشار این دو دفتر شعر تصمیم قطعی نگرفته ام. در عین حال این روزها مشغول مذاکراتی برای انتشار یک آلبوم صوتی ازاشعارم با صدای خودم هستم.

یادآوری می شود انتشاارت کتاب نیستان مجموعه شعر تاوان کلمات را همزان با نمایشگاه بین المللی کتاب منتشر خواهد کرد.

کد N788452

وبگردی