آفتاب

تخریب مجسمه‌های دوران شوروی در اوکراین

تخریب مجسمه‌های دوران شوروی در اوکراین

مردان نقاب‌دار در جریان حملات شبانه به یکی از شهرهای اوکراین و در اقدامی برای از میان برداشتن نمادهای گذشته در این کشور، مجسمه‌های مربوط به دوران شوروی را سرنگون و تخریب کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مجسمه‌ها و یادبودهای سه قهرمان بولشویکی در شهر خارکف، واقع در شمال شرق اوکراین و در مرز با روسیه توسط مردان نقاب دار سرنگون و تخریب شد؛ اقدامی که 48 روز پس از تصویب قوانین مناقشه برانگیز توسط پارلمان اوکراین و در ممنوعیت برپا ماندن نمادهای کمونیستی و نازی صورت گرفت.

پلیس اوکراین تحقیق و بررسی درباره این مساله را آغاز کرده و حزب بلوک اپوزیسیون، حامی روسیه که 40 کرسی از 450 کرسی در پارلمان اوکراین را دارد دولت حامی غرب اوکراین را مسئول این اقدام دانسته و آنها را به ترغیب آشوب در خیابان‌ها متهم کرده است.

نینا سوبولووا، دختر مجسمه ساز معروف اوکراینی با انتقاد از تخریب مجسمه نیکولای رودنف، انقلابی روس که توسط پدرش ساخته شده گفت: این یک کار هنری بود. من به دولت تاکید می‌کنم تا کمیسیونی را برای تصمیم گیری درباره سرنوشت این مجسمه‌های دوران شوروی ایجاد کند تا این مجسمه‌ها و بناهای یادبود به صورت امن در جایی نگهداری شوند.

شهر خارکف با 4 / 1 میلیون نفر جمعیت در 200 کیلومتری دونتسک و لوهانسک قرار دارد؛ شهرهایی که مخالفان حامی روس در آنجا با نیروهای دولتی کی‌یف درگیر هستند.

گنادی کرنس، شهردار حامی روس خارکف این اقدام و حمله را یک اقدام تخریب‌گر دانسته و از پلیس خواست تا علت این مساله را بیابد.

حزب بلوک اپوزیسیون نیز قانون تصویب شده توسط پارلمان اوکراین را دلیل اصلی تخریب مجسمه‌های یاد بود در خارکف دانست و اعلام کرد: دولت کی‌یف به دنبال از میان برداشتن هرچیزی از تاریخ، سنت و یادبودها و جشن‌های ملی است.

در همین حال دولت مسکو نیز اعلام کرد: اوکراین به دنبال دوباره نوشتن تاریخ است و در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه نیز آمده که کی یف از روش‌های کاملا خودکامه برای انجام اقدامات خود و اعمال فشار بر احزاب سازمان‌های مدنی و جنبش‌ها استفاده می‌کند. روسیه همچنین اعلام کرده که قانون مذکور باعث ایجاد تفرقه در اوکراین شده و یک ایدئولوژی ملی گرایانه را به دنبال می‌آورد.

انتهای پیام

کد N787886

وبگردی