آفتاب
بر خلاف تاکید مقامات ایرانی بر لغو کامل و یک‌جای تحریم‌ها

فابیوس: تحریم‌ها به شرط اجرای تعهدات از سوی ایران، لغو خواهد شد

فابیوس: تحریم‌ها به شرط اجرای تعهدات از سوی ایران، لغو خواهد شد

وزیر خارجه فرانسه باقی ماندن برخی تحریم‌ها علیه ایران تا زمان آن‌چه آن را اعتمادسازی عنوان می‌کرد، خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لوران فابیوس در گفت‌وگو با روزنامه الریاض چاپ عربستان درپاسخ به این که آیا به نظر شما توافق انجام شده بر سربرنامه هسته‌ای ایران اطمینان لازم را به ساکنان کشورهای حوزه خلیج فارس می‌دهد، بیان کرد:‌ نگرانی‌های ساکنان کشورهای منطقه و رهبران آنها را درک می‌کنم. همه از مواضع من در این باره خبر دارند. فرانسه مایل به امضای توافق است اما این توافق باید توافقی محکم و اجرای آن هم قابل تحقق باشد و علاوه بر آن از اشاعه سلاح هسته‌ای جلوگیری و امنیت منطقه را نیز تضمین کند.

وی ادامه داد:‌ هفته گذشته در لوزان توافق مرحله‌ای حاصل شد که این نوعی پیشرفت بود. الان نیز باید تلاش شود تا توافق فراگیری تا 30 ژوئن انجام شود اما ما همچنان کارهای زیادی را پیش رو داریم. منطقه خلیج (فارس)‌ باید عاری از سلاح هسته‌ای باشد. تحریم‌ها نیز لغو خواهد شد اما به شرط اینکه ایران تعهداتش را اجرا کند.

فابیوس افزود: اصرار کردم تا تحریم‌ها به صورت تدریجی لغو شوند و در صورت نقض توافق از سوی ایران، این تحریم ها قابل بازگشت باشند.

وی تصریح کرد:‌ مساله لغو تحریم‌ها مساله حساسی است. ایران خواهان لغو فوری و نهایی همه تحریم‌ها است در حالی که مواضع فرانسه برخلاف آن است. ما در چارچوب توافق مرحله‌ای دو اصل را در نظر گرفتیم یکی اینکه به موجب این توافق لغو تحریم‌ها باید در مقابل اجرای همه تعهدات از سوی ایران باشد و این امر باید مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد دوم اینکه لغو تحریم‌ها باید قابل بازگشت باشد تا بتوانیم در صورت ایجاد اختلال در توافق از سوی ایران، مساله تحریم‌ها را برگردانیم.

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد:‌ از سوی دیگر حتی اگر تحریم‌های شورای امنیت برداشته شود، باید تحریم دارایی‌ها و فعالیت‌های حساس تا زمان اعتمادسازی باقی بماند.

وی بیان کرد:‌ ایران تعهدات مهم دیگری را در لوزان پذیرفته است از جمله این که متعهد شد تا همه ذخایر باقی مانده از اورانیوم با غنای 20 درصد را تبدیل و ذخایر اورانیوم با غنای پایین را تا پایین ترین حد کاهش دهد این به آن معنا است که در طول مدت توافق، ایران ذخایر کافی از مواد قابل غنی‌سازی سریع را برای استفاده نظامی در اختیار نخواهد داشت.

فابیوس مدعی شد:‌ هم‌چنین ایران برای بررسی و اجرای اقدامات بیشتر درخصوص شفاف‌سازی، متعهد به اجرای اسناد بین‌المللی شد که بر اساس آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند به ابزارهای ضروری برای انجام تحقیقات در خصوص تاسیسات "مشکوک" دست یابد.

به گزارش ایسنا، اظهارات فابیوس در حالی بیان می‌شود که مقامات کشورمان بر لغو کامل تحریم‌ها در روز اول اجرای توافق تاکید دارند.

انتهای پیام
کد N787858

وبگردی