آفتاب

باهنر: باید به اقتصاد پسا تحریم فکر کنیم

باهنر: باید به اقتصاد پسا تحریم فکر کنیم

قائم مقام رئیس مجلس گفت: تبلیغات برای رفع تحریم‌ها آنقدر زیاد است که مردم فکر می‌کنند پس از رفع تحریم‌ها کشور آباد می‌شود. دولت و مجلس باید به اقتصاد پس از تحریم فکر کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدرضا باهنر در برنامه‌ی تلویزیونی اظهار کرد: در مقایسه با کشورهای دیگر که برای آزادی خواهی تلاش کردند نتوانستند به توفیقات ما برسند. تفاوت ما با آنها در همدلی و همزبانی کارگزاران نظام با ملت است. خدمتگزاران نظام با همدلی توانستند نتایج خوبی به دست بیاورند. ذائقه مردم و مسئولین از این همدلی شیرین شده است. برهه‌هایی هم بوده که بین آنها فاصله افتاده است. از یک نقد شروع شده و با تخریب به بی‌اعتمادی تبدیل شده است. ممکن است مردم از عملکرد مجلس و دولت و یا قوه قضاییه ناراضی باشند ولی جایی که بحث اصل نظام است، از ایثار که بهترین سرمایه‌های خود ملت است دریغ نمی‌کنند.

وی ادامه داد: چه در دفاع مقدس، چه در دوران سازندگی، زمان‌های انتخابات و مانورهای تبلیغاتی مثل 22 بهمن و روز قدس نشان دادندکه در مقابل دشمن می‌ایستند. مشخص است که حاکمیت یک سری حقوق و وظایفی نسبت به مردم دارد. در زمان اعمال این حقوق اختلافاتی ممکن است میان مسئولین بروز کند. مثال‌هایی برای این اختلافات وجود دارد اما نکته‌ی مهم این است که تاکید مکرر امام (ره) آن بوده که مساله نقد نباید به خشونت و انتقام جویی تبدیل شود.

قائم مقام رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر رابطه مثبت مردم با نظام گفت: یکی از دلایل این که رقیب ما می‌خواست با تحریم‌ها ما را از بین ببرد این بود که به مردم فشار بیاورد تا مردم از حاکمیت فاصله بگیرد. بالاخره تحریم‌ها در زندگی عمومی مردم فشار ایجاد کرد. با این فشار بود که فکر می‌کردند مردم از نظام فاصله خواهند گرفت. الحق و الانصاف در همین زمینه با وجود این که مردم سختی کشیدند و هنوز هم گرفتار هستند با نظام‌ همدلی دارند. توصیه مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال این است که مسئولین متوجه شوند همه با هم همدل هستند.

باهنر با انتقاد از ادامه‌دار شدن فضای انتخاباتی در کشور گفت: در کشور ما وقتی نتیجه‌ی انتخابات مجلس اعلام می‌شود از همان روز عده‌ای برای مجلس بعدی فعالیت می‌کنند. اگر کاندیدایی نماینده شود می‌آید و کار گذشتگان را زیر سوال می‌برد. کسی هم که نماینده نشده است دائم می‌گوید که نمایندگان فعلی هیچ کاری نمی‌کنند. در دولت‌ها هم همین وضع است. دولت چهار سال فعالیتش را به این می‌پردازد که کار گذشتگان بد بوده است. آقای روحانی کار خوبی کرده‌اند که گفتند که اول کار ظرف صد روز وضعیت دولت را جمع‌بندی و به مردم اعلام می‌کنند اما دیگر لازم نیست مدام آن را تکرار کنند.

وی ادامه داد: ما می‌دانیم که دولت در زمان حساس و با مشکلات پیچیده‌ای بر سر کار آمد اما لازم نیست که مشکلات گذشته را مدام به زبان بیاورند. در حوزه‌ی هسته‌ای عده‌ای دلواپس هستند که نکند از دستاوردهای گذشتگان گذر کنیم. عده‌ای هم هستند که می‌خواهند اوضاع هسته‌ای را درست کنند. اگر من باهنر می‌گویم در مورد مساله‌ی هسته‌ای دلواپس هستم باید مذاکره کنندگان بیایند و خیالمان را راحت کنند؛ مثل جلسه اخیری که در مجلس برپا و خیال خیلی‌ از نگرانی‌ها برطرف شد. اما هنوز دلواپسی‌ها ادامه دارد. ممکن است به دلواپسان حرفهایی بزنند که علمی نباشد، اما با منطق می‌شود با آنها صحبت کرد.

باهنر همچنین با بیان اینکه باید فاصله‌ی انتخابات مختلف را با یکدیگر منطبق کنیم تا فضای کشور همیشه انتخاباتی نباشد گفت: نباید انتخاباتات به سوهان روح کشور تبدیل شود؛ درست آن است که تنها از دو ماه مانده به انتخابات فعالیت‌ها شروع شده تا مابقی سال هر اتفاقی که می‌افتد مثل استیضاح کردن و سوال پرسیدن، به جریانات انتخاباتی متهم نشود. چون حزب درست نداریم برخی زمان‌ها حرفهای اشخاص حقیقی پای اشخاص حقوقی نوشته می‌شود. حتی پاسخ نقد غیر منصفانه هم نباید توهین باشد. همدلی و همزبانی با سعه صدر همراه است. حتی اگر کسی در گوشه‌ای از کشور حرفی بزند نباید رئیس جمهور عصبانی شود.

وی با تاکید بر ضرورت نزدیکی و همدلی مسئولین و ملت گفت: روزنه‌ی امید دشمن فاصله‌ی انداختن بین مردم و مسئولین است اما مردم بصیرت بالایی دارند و فرق مشکلات با کارشکنی‌ها را می‌دانند. زمانی که بحث نظام مطرح می‌شود خوب به وظیفه شان عمل می‌کند یکی از شاخصه‌های بصیرت که رهبری اعلام کرده‌اند زمان شناسی است؛ مردم می‌دانند کجا از نظام حمایت کنند و به میدان بیایند و در کجا نقد کنند. ما مسئولین نیز باید این زمان شناسی را یاد بگیریم.

باهنر با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 خاطر نشان کرد:‌ در یک طرف ایران است و در طرف دیگر قدرت‌های بزرگ جهانی، که در یک جنگ دیپلماتیک بعد از 18 ماه گفت و گو توانسته‌اند به یک اصولی برسند؛ در این میان وزارت خارجه آمریکا برداشت خودش را به عنوان فکت شیت منتشر می‌کند. آقای ظریف و همکارانش هم شفاهی برداشت‌هایشان را اعلام کردند، اما مکتوب نکردند. بعد از مذاکرات طرف مقابل اعلام می‌کند که چه چیزهایی از این مذاکرات به دست آورده و می‌گوید تلاش هم می‌کنم دستاوردهای بیشتری کسب کنم.

وی ادامه داد: اما طرف ایرانی راحت نیست تا بگوید باید بیشتر تلاش کنم تا دستاوردهای بیشتری کسب کنم. برای این که از تخریب جلوگیری کند می‌گوید صد در صد آن چیزی را که خواسته‌ایم گرفته‌ایم در حالی که باید آنقدر فضا باز باشد تا راحت بگوید مثلا 20 درصد از آنچه را که می‌خواهیم هنوز نگرفته‌ایم و در مذاکرات آتی تلاش بیشتر می‌کنیم.

قائم مقام رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده تصریح کرد: بارها و بارها مقام معظم رهبری گفته‌اند من به تیم مذاکره کننده اطمینان دارم. خواهش می‌کنم تیم دیپلماسی از دلواپسان نهراسد. دلواپسان هم حواسشان باشد که مقام معظم رهبری با ملت و آنها تعارف ندارد. وقتی که نقد می‌کنیم این موضوع را به یاد بیاوریم که ایشان بارها و بارها تاکید کرده‌اند که به این تیم اطمینان دارند. البته دلواپسان هم حق دارند که سوالاتشان را بگویند و جواب گیرند.

باهنر با طرح این پرسش که آیا تمام مشکلات ما پس از توافق هسته‌ای برطرف خواهد شد یادآور شد: اواخر دولت دهم و اوایل دولت یازدهم که مشکلاتی مثل تولید در اقتصادمان وجود دارد. سهم تحریم‌ها در معضلات اقتصادی ما زیر 50 درصد است. 70 درصد آن مشکلات از خودمان ناشی می‌شود. به تعبیر حضرت آقا هنوز در مساله‌ی هسته‌ای هیچ اتفاقی نیفتاده است. البته که منکر زحمات 18 ماهه مذاکره کنندگانمان هم نیستیم اما هر چه که قرار است اتفاق بیفتد در سه ماه آتی روشن می‌شود.

وی ادامه داد: بهترین حالت این است که توافق امضا می‌شود و در جدول زمان بندی مشخص شده طرفین به تعهداتشان عمل می‌کنند. اقتصاد ما پس از آن چه می‌شود. وظیفه‌ی دولت در آن زمان چیست؟ در واقع باید وضعیتمان را در اقتصاد پساتحریم مشخص کنیم. دولت استراتژیست‌های خوبی دارد. توصیه ما به مجلس و دولت‌ها این است که روی این مساله کار کند. آن قدر غلظت تبلیغات برای برطرف شدن تحریم‌ها زیاد است که مردم فکر می‌کنند پس از لغو تحریم‌ها کشور گل و بلبل می‌شود.

باهنر در پایان گفت: در حال نوشتن سیاست‌های کلی برنامه ششم هستیم. و تا شهریور ماه به دولت ابلاغ می‌کنیم. این برنامه فضای خوبی برای همدلی و همزبانی و بحث‌های مشترک بین دولت و مجلس خواهد بود. مسائلی گریبان گیر کشور است که به تحریم‌ها ربطی ندارد. محیط زیست، کمبود آب و غیره. این موضوعات برنامه‌های محوری دولت است که مجلس هم همراهی‌اش می‌کند. سال 94 همان طور که با نام حضرت فاطمه زهرا (س) شروع شده سال پر برکتی خواهد بود و امیدواریم که بتوانیم به وظایفمان عمل کنیم.

انتهای پیام

کد N787831

وبگردی