آفتاب
در مصاحبه با روزنامه الریاض؛

فابیوس: پاریس در مورد یمن در کنار عربستان می‌ایستد / تفاهم لوزان یک پیشرفت بود

فابیوس: پاریس در مورد یمن در کنار عربستان می‌ایستد / تفاهم لوزان یک پیشرفت بود

وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه پاریس در کنار عربستان سعودی برای "بازگرداندن ثبات یمن" می‌ایستد، ادعا کرد که تنها راه حل در سوریه روند انتقال سیاسی فراگیر با حضور اعضایی از نظام بدون حضور بشار اسد است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با روزنامه ریاض در خصوص سفرش به عربستان در این زمان حساس گفت: این سفر من بر شراکت و دوستی ما با عربستانی‌ها تاکید خواهد کرد و من با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و مقرن بن عبدالعزیز، ولیعهد و محمد بن نایف بن عبدالعزیز، جانشین ولیعهد و وزیر کشور و محمد بن سلمان بن عبدالعزیز وزیر دفاع عربستان و همچنین سعود فیصل وزیر خارجه عربستان و دوستم دیدار خواهم کرد.

وی در خصوص همکاری با عربستان سعودی در مورد عملیات طوفان قاطع گفت: پس از اینکه حوثی‌ها صنعاء را تحت تصرف درآوردند عبدربه منصور هادی "رئیس جمهور قانونی یمن" خواهان مداخله فوری برای "حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی یمن شد و ائتلاف نیز براساس قوانین بین‌المللی دست به این کار زد. فرانسه در کنار شریکان خود در منطقه برای بازگرداندن ثبات و وحدت یمن می‌ایستد.

وزیر خارجه فرانسه در خصوص اوضاع سوریه نیز گفت: پس از گذشت چهار سال از درگیری‌های فاجعه بار در سوریه هیچ راهی در سوریه جز از طریق روند انتقال سیاسی وجود ندارد هرچند که تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه نتیجه نداده‌اند. نظام تلاش می‌کند تا ما را قانع کند که می‌تواند در این درگیری‌ها از لحاظ نظامی پیروز بیرون بیاید اما نظام سوریه تنها بخش اندکی از خاک این کشور را تحت کنترل دارد و فرانسه و عربستان باید به نقش خود برای یکپارچه کردن "میانه‌روی" سوریه عمل کنند.

وی در اظهارات مداخله جویانه مدعی شد: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نمی‌تواند آینده‌ای در این کشور داشته باشد و تنها روند انتقال سیاسی فراگیر که در آن اعضایی از نظام بدون بشار اسد و همچنین مخالفان میانه رو حضور داشته باشند می‌تواند ضامن پایان درگیری‌ها و عقب گرد رادیکالیسم به صورت همیشگی باشد. این روند انتقال سیاسی باید نهادهای سوریه به ویژه ارتش را حفظ کند تا این کشور فرو نپاشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا فرانسه به اهداف خود از طریق مشارکت در ائتلاف ضد داعش دست می‌یابد یا خیر پاسخ داد: هدف فرانسه و ائتلاف مشخص است و هدف آنها بیرون راندن داعش و جلوگیری از این امر است که خاستگاه همیشگی برای تروریسم بین‌المللی شکل نگیرد و فرانسه مشارکت کاملی در حملات هوایی علیه مواضع داعش در عراق دارد که این امر بنا به درخواست مسئولان عراقی صورت می‌گیرد و این حملات این امکان را به وجود آورده است تا ثبات در خطوط مقابله در عراق و سوریه ایجاد شود و همانطور که از پیروزی در تکریت آشکار شد داعش عقب نشینی خود را آغاز کرده است چرا که این گروه هزاران نیرو و همچنین تجهیزات خود را از دست داده است اما حملات هوایی کافی نیست و نیروهای محلی باید با این گروه بجنگند به همین دلیل فرانسه در پیشرو کشورهای خارجی بود که پیشمرگ‌ها را به تجهیزات مجهز کردند و سپس فرانسه با روی کار آمدن حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیروهای امنیتی این کشور را مجهز کرد. فرانسه همچنین در چارچوب این ائتلاف برای آموزش و مشورت دادن سهیم است. پاریس همچنین از سیاست آشتی ملی که نخست وزیر عراق آن را در پیش گرفته است حمایت می‌کند.

این مقام فرانسوی در خصوص تمایل کشورش برای ایفای نقشی کارآمد در روند سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها گفت: راهکار تشکیل دو کشور تنها راه حلی است که می‌تواند آرمان‌های دو طرف را برآورده سازد چرا که فلسطینی‌ها این حق را دارند که از یک کشور دموکرات که دارای حاکمیت بوده و قابلیت‌ زندگی کردن را داشته باشد و با صلح در کنار اسرائیل زندگی کند برخوردار باشند اما این راه حل در حال حاضر به دلیل گسترش شهرک سازی‌ها و از بین رفتن چشم‌انداز سیاسی در معرض تهدید قرار گرفته است و پس از فاجعه تابستان گذشته نیز اوضاع در غزه غیرقابل تحمل شده است.

وی افزود: ما معتقدیم که در وهله نخست باید معیارهای معتبر برای مذاکرات تعیین شود تا از بازگشت به نقطه صفر پس از چندین دهه از مذاکرات جلوگیری شود دوم اینکه جدول زمانی برای این مذاکرات تعیین شود. شورای امنیت نیز باید این نقش را ایفا کند و ما در راستای این امر تلاش می‌کنیم.

فابیوس در خصوص تمایل عربستان و فرانسه جهت افزایش همکاری‌شان در عرصه نیروی هسته‌ای غیرنظامی گفت: فرانسه اولین کشوری بود که توافق دو جانبه را با عربستان در سال 2011 در خصوص به کارگیری انرژی هسته‌ای بنا به اهداف غیرنظامی امضا کرد. ما همکاری گسترده‌ای با مسئولان عربستانی در این خصوص داریم و فرانسه تجارب 40 ساله در خصوص هسته‌ای دارد و ما دوست داریم که این تجربه‌ها را در اختیار عربستان بگذاریم و شریک عربستان برای ساختن اولین راکتور اتمی براساس بهترین استانداردهای بین‌المللی از نظر امنیت شویم و با عربستان در بلند مدت در اجرای برنامه‌های هسته‌ای غیرنظامی‌اش همگام باشیم.

وزیر خارجه فرانسه در خصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز گفت: یک تفاهم مرحله‌ای ظرف هفته گذشته در لوزان حاصل شد و این یک پیشرفت بود اما در حال حاضر باید برای دستیابی به توافق فراگیر در 30 ژوئن تلاش کنیم اما کارهای بسیاری در مقابل ما باقی مانده است. باید منطقه حوزه خلیج فارس عاری از سلاح‌های هسته‌ای باشد و در صورتی که ایران به اجرای تعهدات خود پایبند باشد تحریم‌های ایران لغو خواهد شد و ما اصرار داریم که این تحریم‌ها به صورت تدریجی لغو شود و در صورت عدم پایبندی ایران به توافق امکان بازگشت از آن وجود داشته باشد.

وی افزود: مساله برداشتن تحریم‌ها یک مساله بسیار حساس است چرا که ایران تمایل دارد که تمامی تحریم‌ها هرچه سریعتر و به صورت نهایی لغو شود. این در حالی است که موضع فرانسه فرق می‌کند و ما دو اصل را در چارچوب توافق مرحله‌ای ثبت کرده‌ایم نخست اینکه لغو تحریم‌ها باید در مقابل پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود براساس این توافق صورت بگیرد. دوم اینکه لغو تحریم‌ها قابل بازگشت باشد چرا که ما باید بتوانیم در صورت عدم پایبندی ایران به این توافق مجددا تحریم‌ها را اعمال کنیم. حتی اگر تحریم‌های شورای امنیت نیز برداشته شود باید موانعی در دارایی‌ها و فعالیت‌های حساس باقی بماند تا زمانی که اعتماد کاملا حاصل شود.

انتهای پیام

کد N787801

وبگردی