آفتاب
اوباما مطرح کرد:

لغو تدریجی تحریم ها طبق توافق اولیه/افراط کنگره در حزب گرایی

لغو تدریجی تحریم ها طبق توافق اولیه/افراط کنگره در حزب گرایی

رئیس جمهور آمریکا در مقام پاسخگویی به آن دسته از جمهوری خواهان کنگره آمریکا برآمد که دولت وی را متهم به دوگانه گویی درباره تفاهم لوزان کرده اند و آنها را از حزب گرایی و پیش داوری بر حذر داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، در کنفرانس خبری که در پایان نشست رهبران کشورهای آمریکایی برگزار شد با لحنی منتقدانه کنگره آمریکا را خطاب قرار داد و گفت: بی صبرانه در انتظار تعامل با کنگره در هفته پیش رو هستم. البته نه از این بابت که درباره اصول چارچوب توافق هسته ای با ایران صحبت کنم بلکه تنها از این بابت که از آنها یک سوال کوچک بپرسم و آن این است که اصولا نقش کنگره آمریکا در توافق نهایی با ایران چیست؟

من خواهان آن هستم که کنگره پس از حصول توافق نهایی در باب آن اظهار نظر کند. تمام نگرانی من از بابت پیش داوری نمایندگان است. منظورم آنهایی است که اصولا با هرگونه توافقی مخالف بوده و سعی می کنند تا با پیش داوری های خود امکان هرگونه توافقی را به چالش بکشند.

در این سخنرانی، روی سخن اوباما بیش از همه با سناتور «جان مک کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا بود. این سناتور جمهوری خواه آمریکایی تفسیر رهبر معظم انقلاب اسلامی از چارچوب تفاهم لوزان را بسیار قابل اعتمادتر از تفسیر ارائه شده از سوی «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا ارزیابی کرده است.

اوباما در ادامه سخنان خود گفت: حزب گرایی کنگره درباره مذاکرات هسته ای با ایران و اصولا واکنش آنها به مسائل مرتبط با سیاست خارجی آمریکا از حد مجاز فراتر رفته است و این مسئله باید در همین جا خاتمه پیدا کند.

علاوه بر این، اوباما بار دیگر اقدام خودسرانه ۴۷ سناتور جمهوری خواه آمریکایی در نگارش نامه سرگشاده به رهبران ایران و تهدید به نادیده گرفتن نتایج مذاکرات هسته ای را تقبیح کرد.

وی در بخشی از سخنانش که از سوی روزنامه هافینگتون پست نقل شده است از خوشبینی خود نسبت به مذاکرات سخن گفت و اینکه چارچوب به دست آمده در تفاهم لوزان بهترین راه ممکن برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. در عین حال، اوباما با لحنی که هدف از آن قانع کردن جمهوری خواهان بود گفت: چنانچه مذاکرات نهایی به نتیجه دلخواه نرسد، مواضع آمریکا می تواند تغییر کند.

اما در پاسخ به سخنرانی انتقاد آمیز باراک اوباما، سناتور مک کین نیز به سرعت واکنش نشان داده و گفت: دولت اوباما و جمهوری اسلامی ایران دو تفسیر کاملا متفاوت از چارچوب تفاهم لوزان ارائه داده اند.

علاوه بر این، به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، اوباما در بخشی از سخنان خود کاهش تدریجی تحریم های ایران را به عنوان بخشی از مفاد توافق اولیه ذکر کرده و گفت: واضح است که در ایران نیز درست به مانند آمریکا سیاستمدارانی هستند که از در مخالفت با تفاهم هسته ای درآمده اند و برای من عجیب نیست که رهبر عالی ایران و یا هر سیاستمدار دیگری بخواهد توافق به دست آمده را به گونه ای تفسیر کند که دل آنها را به دست بیاورد. ما هنوز تا پایان ماه ژوئن برای سنجیدن جوانب امر و رسیدن به یک توافق مناسب وقت داریم.

کد N787517

وبگردی