آفتاب

انتقاد شدید اوباما از مخالفت‌های جمهوری‌خواهان با بیانیه سوئیس

انتقاد شدید اوباما از مخالفت‌های جمهوری‌خواهان با بیانیه سوئیس

رییس‌جمهور آمریکا ضمن انتقاد شدید از مخالفت‌ها با بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 در سوئیس ابراز امیدواری کرد این چارچوب می‌تواند به یک توافق نهایی منجر شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه هافینگتن‌ پست، باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا روز شنبه در حاشیه نشست سران قاره آمریکا در پاناما از مخالفت‌های اخیر جمهوریخواهان و برخی دموکرات‌ها با بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 که در دو آوریل در سوئیس منتشر شد، به شدت انتقاد کرد.

رییس‌جمهور آمریکا در این باره گفت: جناح‌گرایی حزبی در برخورد با مساله هسته‌ای ایران و دیگر مسائل مربوط به سیاست خارجی غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.

وی در ادامه به اظهارات اخیر سناتور جان مک‌کین اشاره کرد و گفت: این واکنش‌ها نشان دهنده این است که هر دو حزب آمریکایی حد و مرزها را زیر پا گذاشته‌اند و ما دوباره و دوباره شاهد آن هستیم.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، جان مک‌کین روز جمعه پس از سخنرانی رهبر ایران درباره بیانیه لوزان، نسبت به تفاوت متن سند منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا و اظهارات مقامات ایرانی درباره این بیانیه ابراز نگرانی کرد و گفت: سخنان رهبر ایران نشان می‌دهد که تهران و واشنگتن اختلاف‌نظرهای زیادی دارند.

این سناتور آمریکایی همچنین تاکید کرد: این مساله که روایت دولت آمریکا از تفاهم هسته‌ای حاصل شده در لوزان با آنچه رهبر ایران توصیف می‌کند تفاوت زیادی دارد غیرقابل انکار است.

رییس‌جمهور آمریکا در ادامه به نامه اخیر 47 سناتور جمهوریخواه به ایران اشاره کرد که در آن هشدار داده بودند یک توافق هسته‌ای تنها تا پایان دوران ریاست جمهوری اوباما اعتبار دارد و رییس‌جمهور بعدی می‌تواند آن را نقض کند.

اوباما ضمن انتقاد شدید از این اقدام جمهوری‌خواهان گفت:‌ فارغ از اینکه رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا چه کسی باشد این روش هدایت سیاست خارجی نیست.

وی تاکید کرد: من هنوز قویا بر این باورم که چارچوب سیاسی به دست آمده با ایران بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی این کشور به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است و اگر توافق هسته‌ای نهایی نتیجه مورد نظر ما را تامین نکند آمریکا می‌تواند از این مذاکرات کناره‌گیری کند.

رییس‌جمهور آمریکا ادامه داد: جمهوری‌خواهان به جای اینکه برای بهتر شدن این توافق هسته‌ای تلاش کنند با انتقاداتشان در حال غرق کردن آن هستند و من نمی‌توانم درک کنم که چرا همه برای مشارکت در این شکست تلاش می‌کنند.

به نوشته هافینگتن پست، رهبری ایران روز پنج شنبه گذشته در سخنرانی‌اش تاکید کرد که لغو تحریم‌های بین‌المللی این کشور باید پس از حصول توافق هسته‌ای به صورت یکجا و فوری انجام شود.

این در حالی است که باراک اوباما بار دیگر در پاناما یادآور شد لغو تحریم‌های ایران به صورت مرحله‌ای خواهد بود.

سناتور مک‌کین در این باره گفت: دولت آمریکا اگر خواهان بررسی جدی این تفاهم است باید درباره این اختلاف نظرها توضیحات دقیق و کافی ارائه دهد.

رییس‌جمهور آمریکا علاوه بر این گفت: من در هفته‌های آینده به دنبال رایزنی با کنگره نه فقط در خصوص چارچوب توافق به دست آمده با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش بلکه درباره تعیین چگونگی نقش کنگره در یک توافق نهایی هستم که قرار است تا پایان ماه ژوئن به آن دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: من می‌خواهم با آنها (اعضای کنگره) درباره اینکه چه نقشی می‌توانند در بررسی یک توافق هسته‌ای پس از حصول آن داشته باشند رایزنی کنم.

اوباما ادامه داد: آنچه مرا نگران می‌کند این است که اطمینان یابم ما در این باره پیش‌داوری نمی‌کنیم و تا پایان ماه ژوئن فرصت داریم تا ببینیم نتیجه مذاکرات چه خواهد شد.

رییس‌جمهور آمریکا همچنین درباره تفاوت آنچه تهران و واشنگتن درباره بیانیه لوزان منتشر کرده‌اند، گفت: آنچه همیشه واضح بوده است این است که ایران نیز در این زمینه سیاست‌های داخلی خود و تندروهای خود را دارد همان‌گونه که ما در کشورمان با آن مواجهیم و من تعجب نمی‌کنم که آنها بخواهند این تفاهم را به گونه‌ای عرضه کنند که از سیاست‌هایشان حمایت کنند.

وی تاکید کرد: اگر یک توافق نهایی خواسته‌های آمریکا را برآورده نکند ما همیشه این گزینه را داریم که چنین توافقی را امضا نکنیم.

به گزارش ایسنا، مقامات ایران از زمان انتشار این بیانیه در روز پنجشنبه 13 فروردین‌ماه همواره تاکید کرده‌اند که قطعنامه‌های سازمان ملل و تحریم‌ها علیه ایران به محض اجرایی شدن توافق جامع هسته‌ای لغو خواهند شد.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این باره گفت: غربی ها درباره نحوه رفع تحریم ها سوء تفاهمات زیادی را ایجاد کردند و سعی کردند بگویند اول تعلیق می شود و مرحله بندی است و تبلیغاتی ایجاد کردند اما بیانیه مشترکی که خانم موگرینی و آقای ظریف خواندند خیلی گویا بود.

وی تاکید کرد: تمامی تحریم های اقتصادی و مالی و تمامی قطعنامه های شورای امنیت در روز اول اجرای توافق نامه لغو خواهد شد و این توافق کاملا وجود دارد و راه حلی است که به آن رسیدیم.

انتهای پیام

کد N787506

وبگردی