آفتاب
انصاری:

تنها بخشی از فعالیت‌های اقتصادی دولت به رفع تحریم‌ها مربوط است

تنها بخشی از فعالیت‌های اقتصادی دولت به رفع تحریم‌ها مربوط است

معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: دولت تلاش‌های اقتصادی زیادی داشته است و تنها بخشی از فعالیت‌هایش به رفع تحریم‌ها بازمی‌گردد و تمام توجهش را به برطرف شدن تحریم‌ها گره نزده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجید انصاری در گفت‌وگوی تلویزیونی، اظهار کرد: نام‌گذاری‌ سال‌ها سنت حسنه‌ای است که مقام معظم رهبری بنیان‌گذار آن بودند. این نام‌گذاری مانند نقشه راه است. شعاری مطرح می‌شود که برای همیشه قابل استفاده است. همدلی و همزبانی دولت و ملت هم ریشه در آموزه‌های دینی ما دارد. مسئولان و اصل نظام از رأی مردم انتخاب می‌شوند، پس طبیعی است که باید بین آنها همدلی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: تصور می‌کنم نام‌گذاری امسال به شرایط خاص منطقه هم ارتباط دارد. به دلیل توطئه‌های کشورهای مسلمان دارای افراد خشن، موجی از خشونت و برادرکشی کشورهای منطقه را فرا گرفته است. طبیعتاً به هر میزان که دولت با مسئولین مختلف رابطه، همدلی و همزبانی داشته باشد در این موج موفق‌تر بیرون خواهد آمد.

معاون امور مجلس رئیس جمهور با بیان این‌که برای دستیابی به سند چشم‌انداز نیازمند همدلی و همزبانی هستیم، تصریح کرد: در پایان امسال دو انتخابات مهم ریاست مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دوره دهم را در پیش داریم. طبیعی است که همدلی و همزبانی دولت و ملت و نظام باعث رقم خوردن انتخاباتی باشکوه خواهد شد. یکی از گام‌های بلندی که برداشته شده است در زمینه مذاکرات هسته‌ای است. خوشحالیم که در آغازین روزهای سال جدید لبخند موفقیت پس از زحمات 18 ماهه تیم مذاکرات بر لبنان ملت نشست.

وی با تأکید بر ضرورت تعامل هر سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه، گفت: رابطه قوا با یکدیگر بر روی رفتار نظام با مردم تأثیر دارد. ملت اگر ببیند که دستگاه‌های با وجود اختلاف نظر در جهت منافع ملی با هم کار می‌کنند، با روحیه اسلامی یکدیگر را نقد می‌کنند و نقدشان را هم با ادبیات درست و اسلامی بیان می‌کنند، شفافیت بیشتری بین خود و مسئولین احساس می‌کنند.

انصاری دوران دفاع مقدس را بارزترین مثال برای همدلی و همزبانی میان مردم و مسئولین دانست و خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس مردم با همدلی امام (ره)، سپاه، بسیج، نیروهای مسلح،‌ دولت و دیگر قوا را درک و همراهی می‌کردند. اگر درآمدی وجود داشت مسئولین با شفافیت اعلام می‌کردند. اگر مشکلاتی بود برای مردم بازگو می‌کردند. در آن شرایط مردم احساس می‌کردند که در یک خانه بزرگ به نام کشور زندگی و با مسئولینش مشارکت دارند.

وی در ادامه گفت: اگر امروز هم مسئولین خیلی شفاف برنامه‌هایشان را اعلام کنند و اگر در مسیر تحقق وعده‌های داده شده به مشکلی برخوردند به طور واضح به مردم بگویند مسائل راحت‌تر حل می‌شود. به طور مثال امروز کشور ما با بی‌آبی روبروست. اگر این مسأله به روشنی مطرح شود، مردم به حتم با مسئولین برای افزایش بهره‌وری همکاری می‌کنند. در مورد مسائل بیکاری، فقر، بیسوادی و... هم می‌توان چنین رفتاری در پیش گرفت.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان این‌که بدون همدلی و همزبانی طوفان‌هایی در طول 36 سال گذشته می‌توانست رابطه نظام و ملت را تحت تأثیر قرار دهد، ادامه داد: رئیس جمهور در دوران کاندیداتوری به طور شفاف اعلام کرد که از حقوق هسته‌ای مردم دفاع می‌کند. وقتی که گفتند سانتریفیوژها و چرخ زندگی مردم باید با هم بچرخند و باید تورم را مهار کنیم و از رکود خارج شویم، مردم احساس کردند که باید به ایشان رأی بدهند. بعد از استقرار دولت با همراهی مردم و همکاری مجلس و حمایتی که احساس می‌کردیم امروز می‌توانیم بگوییم که دستاوردهای بزرگی کسب کرده‌ایم. هیچ زمانی تا کنون مردم و دولت در حوزه هسته‌ای به چنین اتفاق نظری نرسیده بودند. هفته پیش هم وزیر آقای روحانی و آقای صالحی در یک فضای دوستانه در مجلس حضور پیدا کردند و به پرسش نمایندگان ملت پاسخ دادند. نتیجه همدلی و همزبانی این می‌شود که تیم مذاکره کننده برای ادامه مذاکرات قدرت می‌گیرد.

وی افزود: در بحث تورم اگر همدلی مجلس و دولت نبود مگر می‌شد ظرف 17 ماه 40 درصد تورم را به حدود 14 درصد برسانیم. این اتفاق زمانی افتاد که قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرد و حتی رشد اقتصادی کشور نیز منفی بود. کار بزرگی انجام شد که نتیجه همدلی و همزبانی تولید کنندگان، مصرف کنندگان و قوای مختلف با یکدیگر این بود.

انصاری با اشاره به رابطه دولت و مجلس تصریح کرد: رابطه بین مجلس و دولت دوطرفه بود. دولت به جایگاه قانون احترام می‌گذاشت و متقابلاً مجلس نیز همین احترام را به دولت گذاشته است. تا به حال 4 جلسه مشترک داشته‌ایم‌ که امروز پنجمین جلسه مشترکمان به میزبانی دولت برگزار خواهد شد. تأثیرات مثبت این ارتباطات را مردم خواهند دید. همان‌طور که اگر حاشیه و جنجال باشد مردم متوجه می‌شوند.

وی گفت: آقای روحانی وعده داده بودند که پس از به دست گرفتن سکان دولت بعد از صد روز به مردم اعلام کند که دولت را در چه شرایطی تحویل گرفتند. چیزهایی گفتند، اما بنا به ملاحظاتی همه چیز را نگفتند. ما می‌خواهیم سیاست برنامه ششم را بنویسیم اما نمی‌توانیم این کار را بدون این‌که برنامه پنجم را نقد کنیم، انجام دهیم. مگر می‌شود بدون نقد سیاست اصل 44 در دولت قبل این سیاست را ادامه داد. البته نقد باید دلسوزانه و کارشناسانه باشد. اگر من می‌گویم نظام مصرفی ما در دولت قبل درست نبوده به این دلیل است که در آن زمان 13 میلیارد بودجه به منابع عمرانی اختصاص داده شده بود اما امروز با این‌که درآمد دولت به نسبت قبل کم شده چندین برابر بودجه به منابع عمرانی اختصاص داده‌اند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به پاسخ رئیس جمهور به عده‌ای کارشکن، تصریح کرد: اگر صحبتی در جایی مطرح می‌شود خطاب به کسانی است که منافعشان از آنها گرفته شده و حالا جلوی کار دولت را هم می‌گیرند. آقای روحانی خطاب به آنها صحبت کرده است. نمایندگان نباید این حرف‌ها را به خودشان بگیرند. تا به حال نمایندگان 1585 سوال از دولت داشته‌اند. اگر بدون فضای همدلی می‌خواستیم عمل کنیم باید می‌گفتیم که خیلی از این سوال‌ها هیچ ارتباطی با کار وزرایی که از آنها سوال شده ندارد، اما رئیس جمهور برای آن‌که فرهنگ احترام به مجلس جا بیفتد به وزرا گفته‌اند تا هر اندازه هم که تذکر گرفته‌اید اشکال ندارد، بروید و پاسخگو باشید. انتقاد خوب است و باید با حرمت نهادن همراه باشد. مرز انتقاد به تخریب باید مشخص شود. نقد خوب است به شرط این‌که دنبال عیب‌جویی نباشیم.

ادامه دارد...

کد N787473

وبگردی