آفتاب

نخست‌وزیر عراق برای اجرایی کردن قراردادهای نظامی به آمریکا می‌رود

نخست‌وزیر عراق برای اجرایی کردن قراردادهای نظامی به آمریکا می‌رود

نخست‌وزیر عراق فردا (دوشنبه) به آمریکا می‌رود و در این سفر تقاضای خرید میلیاردها دلار پهپاد و سایر تسلیحات آمریکایی را مطرح خواهد کرد اما می‌خواهد که پرداخت اقساطی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به منظور به جریان انداختن قراردادهای تسلیحاتی که پیشتر آمریکا از اجرایی کردن آن خودداری کرده بود، فردا عازم واشنگتن می‌شود.

سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر رسانه‌ای حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که وی در راس هیاتی عالی رتبه فردا به آمریکا سفر می‌کند و این سفر به دعوت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد.

وی افزود: مهمترین مسائلی که العبادی در خصوص آن‌ها گفت‌وگو خواهد کرد تلاش‌های مشترک میان دولت عراق و واشنگتن برای مبارزه با تروریسم و همکاری و هماهنگی بیشتر میان دو طرف خواهد بود.

یک مسئول دولتی عالی رتبه نیز اعلام کرد که العبادی در خصوص به جریان انداختن قراردادهای فروش سلاح که آمریکایی‌ها از سال‌ها پیش از اجرایی کردن آن خودداری کرده‌اند گفت‌وگو خواهد کرد. این قراردادها شامل فروش 34 جنگنده اف 16، آپاچی، رادار و سلاح‌های استراتژیک دیگر است که آمریکایی‌ها به دلیل مواضعشان نسبت به دولت نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق از عملی کردن این قراردادهای تسلیحاتی خودداری کرده بودند.

این مسئول افزود: پیشتر آمریکایی‌ها بهانه‌های زیادی برای تحویل ندادن جنگنده‌ها و سلاح‌های دیگر و عدم آموزش خلبانان عراقی داشتند در حال حاضر از برخی مشکلات دیگر از جمله نبود پایگاه در کشور و افزایش خطرات امنیتی صحبت می‌کنند اما می‌توانیم با استفاده از پایگاه‌های دیگری در جنوب عراق یا در بغداد جنگنده‌ها و سلاح‌ها را وارد کنیم

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اولین بار است که می‌خواهد در این سمت به آمریکا سفر کند و هدفش این است که واشنگتن را متقاعد کند که کشورش به سلاح و قدرت نظامی بیشتری از سوی آمریکا نیاز دارد.

العبادی قصد دارد تا از تجهیزات خریداری شده از سوی آمریکا برای مقابله با گروه تروریستی داعش استفاده کند.

یکی از مقام‌های عراقی که خواست نامش فاش نشود، گفت: داعش هم‌اکنون مشکل همه است. چنانچه این مشکل به کانادا یا فرانسه برسد، شما دیگر نمی‌توانید از آن فرار کنید.

این مقام ارشد عراقی همچنین به این مساله اشاره کرد که چنانچه بغداد سلاح‌های مورد نظر خود را نتواند از واشنگتن دریافت کند، به خرید سلاح ایران روی می‌آورد.

وی گفت: اگر این کار انجام نشود، ما آن را با ایرانی‌ها و دیگران انجام می‌دهیم.

نخست‌وزیر عراق شریکی می‌خواهد که می‌تواند به آن اتکا کند.

طبق گفته مقام‌ها، حیدر العبادی روز سه‌شنبه با باراک اوباما دیدار می‌کند و قرار است درباره خرید تسلیحات پیشرفته از جمله پهپاد، هلی‌کوپتر جنگنده آپاچی شرکت بوئینگ و مهمات توضیح دهد.

وی همچنین می‌خواهد که پرداخت هزینه تسلیحات را به تعویق بیندازد.

انتهای پیام

کد N787353

وبگردی