آفتاب

1200 حمله به یمن از آغاز تجاوز عربستان / ممنوعیت عبور کشتی‌ها در تمامی آب‌های منطقه‌ای

1200 حمله به یمن از آغاز تجاوز عربستان / ممنوعیت عبور کشتی‌ها در تمامی آب‌های منطقه‌ای

سخنگوی ائتلاف موسوم به "طوفان قاطع" اعلام کرد که این ائتلاف تحت رهبری عربستان از آغاز تجاوزاتش 1200 حمله هوایی به یمن داشته است. در همین حال وزارت خارجه در دولت مستعفی یمن اعلام کرد که تمامی آب‌های منطقه‌ای یمن منطقه ممنوعه اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف طوفان قاطع در کنفرانسی خبری در ریاض اعلام کرد که عملیات هوایی ائتلاف برای تحقق اهداف خود ادامه دارد و ادامه این عملیات براساس دستور کار از پیش طراحی شده صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این عملیات هوایی به صورت افزایشی ادامه می‌یابد چرا که در مرحله نخست خود با روزانه 35 حمله هوایی آغاز شد و سپس این حملات به 50 و سپس 80 حمله افزایش یافت تا اینکه در روزهای اخیر 120 حمله در طول روز صورت گرفته است.

وی افزود: طوفان قاطع حملات خود را با نیروهای دفاع هوایی حوثی‌ها و نیروهای حامی علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن آغاز کرد و سپس حریم هوایی را تحت سیطره خود درآورد و به موشک‌های دوربرد و جنگنده‌ها اجازه بلند شدن نداد.

عسیری گفت: در حال حاضر در این حملات بیشتر روی مواضع و پایگاه‌های حوثی‌ها و تحرکات آنها تمرکز می‌شود و تیپ‌ها و اردوگاه‌هایی که برای آنها پشتیبانی و حمایت به عمل می‌آورند، هدف قرار می‌گیرند.

وی گفت: پروازهایی که صورت گرفته با مشارکت تمامی کشورهای ائتلاف و براساس طرحی از پیش طراحی شده بوده است و همگان به نقش خود در این زمینه عمل می‌کنند.

عسیری همچنین گفت که اوضاع در مرزهای عربستان با یمن تحت کنترل ارتش است و درگیری‌های پراکنده‌ای در بخش نجران صورت می‌گیرد که ارتش عربستان به عوامل شلیک آتش‌ها پاسخ می‌دهد.

عسیری عنوان داشت: آغاز مرحله جنگ زمینی زمانی خواهد بود که این امر ضروری باشد. ما از شیوخ قبایل می‌خواهیم تا حمایت خود را از "نظام قانونی" در یمن نشان دهند و اکنون زمان مناسبی برای این مساله است.

عبور و مرور کشتی‌ها در تمامی آب‌های منطقه‌ای یمن ممنوع شد

از سوی دیگر، وزارت خارجه در دولت مستعفی یمن اعلام کرد که تمامی آب‌های منطقه‌ای یمن منطقه ممنوعه اعلام شده است و تنها پس از کسب مجوز قبلی از سوی دولت مستعفی امکان ورود به این آب‌ها فراهم می‌شود.

در بیانیه وزارت خارجه دولت مستعفی یمن آمده است که تمامی کشتی‌های تجاری و بازرگانی و تمامی قایق‌ها و هواپیماهای وابسته به کشتی‌های نظامی باید پیش از ورود به این منطقه ممنوعه اجازه قبلی کسب کنند و پیش از اعطای مجوز تمامی این کشتی‌ها مورد تفتیش قرار می‌گیرند و دولت مستعفی یمن این اختیار را به کشورهای ائتلاف طوفان قاطع داده است تا از آنها برای اجرای این ممنوعیت حمایت و پشتیبانی کند.

یک قبیله یمنی پایگاه نظامی مرزی عربستان را تحت کنترل درآورد

از سوی دیگر، منابع امنیتی یمن اعلام کردند که اعضای قبیله یمنی "طخیه" به پایگاه نظامی المناره عربستان سعودی در مرز با منطقه باقم در استان صعده یورش بردند که این امر پس از آن صورت گرفت که نیروهای این پایگاه تعدادی از اعضای این قبیله را به قتل رساندند.

منابع خاطرنشان کردند که نیروهای قبیله طخیه این پایگاه را تحت کنترل خود درآورده و جان ده‌ها سرباز عربستانی را گرفتند و سایر نیروهای عربستانی نیز به داخل کشورشان فرار کردند و نیروهای قبیله طخیه نیز سلاح و تجهیزات این پایگاه را به غنیمت گرفتند.

منابع یمنی عنوان داشتند که نیروهای عربستانی پس از اینکه پایگاه نظامی المناره را از دست دادند در تنگنا قرار گرفته‌اند.

تجاوز به یمن ادامه دارد

در هفدمین روز پی در پی، تجاوز عربستان به خاک یمن و زیرساخت‌ها یا بازارها و حتی نهادهای دولتی ادامه دارد.

در حمله جنگنده عربستان سعودی به استادیوم الیرموک در شمال صنعاء 14 تن زخمی شدند. این جنگنده‌ها همچنین در هنگام کمک رسانی به افراد مجروح به حملات خود ادامه دادند که تلفات بیشتری را بر جای گذاشتند.

مدیر بیمارستان عمران اعلام کرد که در آمار اولیه حمله جنگنده سعودی به یکی از مناطق مسکونی سه یمنی کشته و بیش از 17 تن زخمی شدند و در استان الحدیده نیز جنگنده‌های ائتلاف اطراف دانشکده پزشکی و استادیوم فوتبال و همچنین تاسیسات دولتی در این استان را هدف قرار دادند.

در حمله هوایی که بازار العند در نزدیکی صعده را هدف قرار داد دو غیرنظامی کشته شده و یک تن دیگر زخمی شد. همچنین در حمله دیگری بازار الخفجی در نزدیکی این شهر هدف قرار گرفت.

در همین حال رسانه‌های یمنی گزارش دادند که جنگنده‌های ائتلاف به دو هواپیما که برای خارج کردن اتباع روس آماده بودند اجازه فرود در فرودگاه صنعاء را ندادند و این امر علی رغم این صورت گرفت که این هواپیماها از قبل مجوز گرفته بودند.

در همین حال وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که بر اثر اصابت خمپاره‌ای به مقر نیروهای عربستانی در نجران سه افسر عربستانی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

عربستان همچنین مدعی شده است که از ابتدای تجاوز این کشور به یمن 500 عضو حوثی در درگیری‌های مرزی کشته شده‌اند.

انتهای پیام

کد N787330

وبگردی