آفتاب

به نامم می‌بالم چراکه...

به نامم می‌بالم چراکه...

یکی از وظایفی که بر عهده پدر و مادر است انتخاب یک نام خوب و نیکو برای فرزندان است. نام خوب داشتن همواره سبب می‌شود که انسان در بین دوستان و در مراودات اجتماعی یک حس مثبتی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از عوامل مهمی که در شکل‏‌گیری شخصیت افراد تاثیر می‌گذارد، « نام‏» آنهاست. نامگذاری و انتخاب نام شخصی، اظهار محبت و بزرگداشت و وابستگی به صاحب‏ اصلی آن نام است.

طبق دستورات دینی ما، نام خوب انتخاب کردن برای فرزندان یکی از وظایف اصلی پدر و مادر است و به نوعی اولین هدیه‌ای که پدر و مادر به فرزندان خود می‌دهند نام خوب است.

در احادیث دینی وارد شده که هر کس در روز محشر با همنام خود محشور می‌شود، در این رابطه امام صادق (ع) می‌فرمایند: چو روز قیامت فرا رسید منادی ندا می‌دهد: هر که نامش محمد است به احترام همنامش محمد برخیزد و وارد بهشت شود. (وسائل الشیعه- جلد 15) و یا در حدیثی دیگر پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: نام‌های خود را نیکو گردانید، در روز قیامت با همان نام خطاب می‌شوید که ای فرزند فلان، برخیز و به سوی نور خود گام بردار و ای فلان فرزند فلان! برخیز که نوری نداری.(عدة الداعی- ص78)

اصولا در کشور ما که یک کشور اسلامی است و بر اساس اعتقادات دینی و مذهبی، اکثر خانواده‌ها از نام ائمه برای فرزندان دختر و پسر بهره می‌برند. انتخاب همین نام‌ها تاثیر بسیار زیادی هم بر روی شخصیت افراد دارد و هم سبب ترویج دین می‌شود.

یکی از نام‌های پر طرفدار در ایران برای دختران نام" فاطمه" است که قداست خاصی در بین مردم دارد. این نام بزرگ نه تنها در بین مسلمانان طرفداران زیادی دارد بلکه در سایر کشورها هم بنا به آن گویشی که دارند از این نام تحت عنوان فاطیما که به همان معنی فاطمه است استفاده می‌کنند.

فاطمه از 3 کلمه‌ ف - ط – م تشکیل شده که از مصدر بریدن می‌آید و معنایش بریده شده از شر است.

در این گزارش درصدد برآمدیم تا ببینیم افرادی که از نام زیبای "فاطمه" برخوردار هستند این نام چقدر بر روی شخصیت آنها تاثیر دارد و یا مادران و پدرانی که از این نام ارزشمند استفاده می‌کنند دلیل انتخابشان چه بوده است؟

یکی از مادران مهربان این سرزمین که تمام آرزویش خوشبختی فرزندانش است، نام یکی از پنج دختر خود را فاطمه نهاده است، وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره انتخاب این نام زیبا برای فرزندش اظهار کرد: من قبل از اینکه بدانم جنسیت فرزندانم چیست نیت کرده بودم که اگر خداوند به ما از در رحمت نگاه کرد و فرزند دختری به ما عطا کرد نام یکی از آنها را فاطمه بگذارم.

وی ادامه داد: به یاد می‌آورم روزی که دخترم به دنیا آمد روز ولادت حضرت فاطمه (س) بود. نوزادی پاک هدیه روز مادر از جانب پروردگار. با خود گفتم بر اساس نیت قبلی‌ام این فرزند نامش را با خود آورده است و در نامگذاری‌اش هیچ تردیدی نداشتم. نامش را فاطمه گذاشتم.

از همان روزی که به دنیا آمد روزی را می‌دیدم که به موفقیت‌های بزرگی رسیده و نامش می‌درخشد. دوست داشتم فرزندم دکتر شود و نامش را بر روی تابلوی مطبش بنویسد. اکنون 25 سال از آن روز می‌گذرد. فاطمه‌ام دکترای داروسازی گرفته و وقتی او را دکتر فاطمه صدا می‌زنند بهترین حس‌های دنیا را تجربه می‌کنم.

در ادامه با خانمی که نامش فاطمه است به گفت‌وگو نشستیم، او اظهار کرد: خانواده‌ام به خاطر اعتقادی که داشتند این نام زیبا را برای من انتخاب کردند. خانواده‌ام همیشه سعی می‌کردند از اسم پنج تن در انتخاب نام فرزندانشان استفاده کنند و معتقد بودند که انتخاب نام ائمه و بخصوص نام فاطمه برای دختر سبب خیر و برکت در زندگی آنها می‌شود.

وی افزود: ‌شنیده‌ام طبق احادیث دینی هر کس در قیامت با همنام خودش محشور می‌شود. در تمام خانواده‌های دور و برم می‌بینم که از نام پنج تن استفاده کرده‌اند حتی اگر در خانواده‌ها بارها این نام تکرار شود. از حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی شنیدم که ایشان می‌گفت من سه دختر دارم اگر می‌توانستم هر سه را فاطمه می‌گذاشتم.

این بانو افزود: نمی‌گویم توانسته‌ام تمام فضائل اخلاقی حضرت را داشته باشم ولی سعی کرده‌ام اخلاقم را به گونه‌ای پرورش دهم که نزدیک به هم‌نامم شوم. بارها شنیده‌ایم که نام محمد خلق محمدی می‌آورد و نام فاطمه هم باید سبب شود که خیلی از اخلاق و رفتار ما فاطمی شود. من واقعا به اسم خودم افتخار می‌کنم و هرگز این نام را با هیچ نام دیگری عوض نمی‌کنم و همواره خانواده‌ام را برای انتخاب این نام دعا می‌کنم.

در ادامه این گفت‌وگو دختری با نام زهرا که یکی از لقب‌های حضرت فاطمه (س) است، اظهار کرد: دلیل انتخاب نامم این است که مادرم همواه علاقه داشته از نام ائمه برای فرزندان خود بهره ببرد.

وی افزود: نام دو فرزند دیگرش را هم از نام‌های ائمه انتخاب کرده است. انتخاب این اسم تاثیر بسیار زیادی بر روی شخصیت من داشته است. شاید نیمی از شخصیت وراثتی باشد ولی نامگذاری هم می‌تواند تاثیری بر روی افراد داشته باشد. اینکه همواره سایرین در جمع می‌گویند مثل اسمت می‌مانی و یا از اینگونه صحبت‌ها می‌شنوم احساس خوبی به من دست می‌دهد.

وی افزود: شاید در زمان نوجوانی و کودکی با داشتن دوستانی که اکثریت آنها اسم‌شان به‌روز بود احساس خوبی نسبت به این اسم نداشتم ولی وقتی به سن بلوغ رسیدم و رشد شخصیتی یافتم فهمیدم که زهرا یک اسم ویژه است و من نسبت به اینکه این اسم را داشتم احساس غرور می‌کردم. وقتی درباره معنی لغوی اسمم تحقیق کردم فهمیدم که نام زهرا بهترین معانی دنیا را دارد.

او گفت: من فکر می‌کنم هر فردی که متولد می‌شود نامش را با خود به همراه می‌آورد. خیلی‌ها وقتی اخلاق و رفتار من را می‌بینند می‌گویند نامت برازنده‌ات است یعنی به گونه‌ای رفتار کرده‌ام که همواره بتوانم شأن این اسم را حفظ کنم.

در ادامه یکی دیگر از بانوان که نامش فاطمه است، با اشاره به دلیل انتخاب نامش، گفت: دلیل انتخاب این نام از سوی خانواده‌ام این است که ما ایرانی‌ها نسبت به پیامبر(ص) و ائمه همواره یک ارادت قلبی خاصی داریم و خدا را شکر اسامی ائمه در ایران زیاد استفاده می‌شود. خانواده من هم با توجه به محبتی که نسبت به اهل بیت (ع) داشتند این نام را انتخاب کردند تا بتوانند آن وظیفه خود که انتخاب نام نیکو برای فرزند است را به نحو احسن انجام دهند.

وی گفت: زمانی که به مدرسه می‌رفتم علاوه بر اینکه همواره این اسم مورد احترام بود ولی در روز میلاد حضرت زهرا (س) یک احترام خاصی به این اسم می‌گذاشتند و همین سبب می‌شد که من احساس کنم با سایرین که نام‌های دیگری دارند تفاوت‌هایی دارم.

او ادامه داد: بزرگتر شدم که فهمیدم اسمم حرمت دارم و باید حرمت آن را حفظ کنم. من به شخصه وقتی در جراید می‌خواندم که کسی با نام ائمه خلافی را مرتکب شده خیلی ناراحت می‌شوم به همین دلیل سعی کردم همواره از نظر اخلاقی و ظاهری با انتخاب حجاب و حسن خلق و حجب و حیا حرمت این نام را حفظ کنم. مطمئنا به معنای تمام نتوانستم ولی تمام سعی‌ام را کرده‌ام و می‌کنم تا حرمت این نام را حفظ کنم.

یکی دیگر از بانوان که اسمش فاطمه بود، گفت: ما دوستدار اهل بیت(ع) هستیم و هرچه داریم از اهل بیت(ع)است، من نیز به‌ خاطر نامی که پدر و مادرم برایم انتخاب کرده‌ام به خود می‌بالم چراکه فکر می‌کنم این نام در رفتارها و شخصیتم تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: من همواره سعی کرده و می‌کنم به‌دلیل همنامی با نام حضرت فاطمه(س)، ویژگی‌های اخلاقی بانو فاطمه(س) را در مسیر زندگی که شامل رعایت حجاب، عفاف، رفتار با پدر و مادر، معاشرت‌های اجتماعی و سبک زندگی می‌شود الگوی خود قرار دهم. امیدوارم حضرت کمک کند تا بتوانم در ادامه مسیر زندگی نیز پیرو خوبی برای ایشان باشم و رضای خدا و حضرتش را جلب کنم، ان‌شاءالله.

وی افزود: همچنین امیدوارم سایر زنان این سرزمین در زندگی و گفتار و کردارشان از آن حضرت الگو بگیرند و ارزش زن بودن خود را حفظ کرده و آن را به بهای ناچیزی نفروشند.

انتهای پیام

کد N787219

وبگردی