آفتاب
اوباما در دیدار با کاسترو:

با گذشت زمان گسترش مناسبات بین دو کشور ممکن خواهد شد

با گذشت زمان گسترش مناسبات بین دو کشور ممکن خواهد شد

رئیس جمهوری آمریکا ضمن تاریخی خواندن دیدار خود با همتای کوبایی اش از آغاز فصل جدیدی در مناسبات واشنگتن-هاوانا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا و «رائول کاسترو» رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه هفتمین نشست سران کشورهای آمریکایی در پاناما با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار تاریخی که برای نخستین بار پس از 50 سال تنش بین عالیرتبه ترین مقامات دو کشور انجام گرفت، دو طرف از پایان اختلافات و گشوده شدن فصلی جدید در مناسبات خود سخن گفتند.

 

اوباما پس از دیدار با کاسترو، این واقعه را «تاریخی» ارزیابی کرد و گفت: زمان آن رسیده که برای چیزهای جدیدی تلاش کنیم. وی افزود: اکنون در موقعیتی هستیم که می توانیم در مسیری رو به آینده گام بگذاریم، به مرور گسترش مناسبات بین دو کشور ممکن خواهد شد.

 

همچنین کاسترو ضمن استقبال از بهبود مناسبات دو دشمن دیرین تاکید کرد عادی سازی روابط ممکن است زمان ببرد اما رفته رفته از میزان اختلافات کم خواهد شد. وی گفت: می خواهیم در مورد همه چیز گفتگو کنیم، اما باید کمی صبور باشیم. به گفته کاسترو دو کشور شاید در مورد برخی مسائل اختلاف نظر داشته باشند، اما می توانند در آینده روی همین موارد اختلاف، به تفاهم برسند.

تحلیلگران تلاش برای عادی سازی روابط با کوبا را به عنوان گامی مثبت از سوی اوباما دانسته و آن را در راستای سیاست تنش زدایی از منطقه و همراه کردن دیگر کشورهای آمریکایی با رویکرد های واشنگتن ارزیابی می کنند. گفتنی است در پی حذف نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم، این کشور برای نخستین بار طی عمر 20 ساله نشست سران کشورهای آمریکایی، در آن شرکت کرد.

کد N787197

وبگردی