آفتاب

برگزاری همایش گرامیداشت دانشجویی روز ملی فن‌آوری هسته‌ای

برگزاری همایش گرامیداشت دانشجویی روز ملی فن‌آوری هسته‌ای

گرامیداشت دانشجویی روز ملی فن‌آوری هسته‌ای با سخنرانی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و با حضور آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علاءالدین بروجردی در همایش امروز طی سخنانی اظهار کرد:‌ فعالیت هسته‌ای و تحقیقات صلح آمیز در ایران سابقه بیش از نیم قرنی دارد و عنایت الهی در سال‌های بعد از انقلاب باعث شد محققان و دانشمندان کشورمان در مسیر دستیابی به دانش پیچیده هسته‌ای حرکت کنند.

وی افزود: در گذشته تلاش‌هایی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای خرید سانتریفیوژ از بازارهای سیاه انجام شد اما 12 سال پیش سازمان منحوس منافقین طی گزارشی ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت بمب اتم است. در حالی‌که از اولین روزهای آغاز تحقیقات هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران هیچ گامی را فراتر از NPT‌ برنداشتیم.

وی ادامه داد:‌ آمریکایی‌ها در یک لحظه صدها هزار نفر را با بمب اتمی در ژاپن کشتند و هیچ گاه عذرخواهی نکردند و در عین حال به سمت کاهش آن نیز حرکت نکردند و اگر قرار باشد محکمه‌ای تشکیل شود اولین متهم تنها کشور استفاده کننده از بمب هسته‌ای علیه انسان‌های غیرنظامی است.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه به هیچ وجه آمریکا و اروپا اجازه ورود به حریم نظامی ایران را نخواهند داشت گفت: این تحقیر تاریخی را فراموش نمی‌کنیم که در مذاکرات هسته‌ای ایران وزرای خارجه سه کشور اروپایی در برابر خواست منطقی جمهوری اسلامی ایران که 20 دستگاه سانتریفیوژ برای کار تحقیقاتی بود گفتند ما اجازه دو دستگاه را هم نخواهیم داد و تاریخ امروز باید قضاوت کند برنده و بازنده این بازی چه کسی بوده است؟

بروجردی تصریح کرد: تفسیر ساده ما از بیان رهبری در مورد نرمش قهرمانانه این است که ما امروز در موضع قدرت هستیم و به صورت بومی از استخراج اورانیوم تا تولید کیک زرد و تزریق گاز و غنی سازی با خلوص بالا را در اختیار داریم و حق انتخاب با ماست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: نخبگان ما باید تحمل‌شان را بیشتر کرده و همه مسائل را رصد کنند و برای صحبت‌های رهبری باید هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا بکشیم.و بدانیم که تیم مذاکره کننده هسته‌ای مورد تایید رهبری است و در یک میدان جنگ حضور دارد.

وی با بیان اینکه اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند دولت مکلف خواهد شد تعهدات خود را در موافقت‌نامه‌ها کنار بگذارد تصریح کرد: مسیری که طی شده و در پیش‌رو هست باید یک جاده دوطرفه باشد و ما یک تعهد یک طرفه نداریم و به مجرد امضای توافق نامه نهایی باید همه تحریم‌ها برداشته شود و طرف روسی نیز بر این نکته تاکید کرده است.

وی ادامه داد: در موضوع هسته‌ای همان طور که گفته شد در موضع قدرت قرار داریم و اشتباهات گذشته را تکرار نخواهیم کرد و هم نخبگان و هم نمایندگان مردم و همچنین شورای عالی امنیت ملی شرایط مذاکرات را رصد می‌کنند. لازم است دستاورد هسته‌ای به دست آمده حفظ شود و در مورد برخی نگرانی‌ها نیز باید به تیم مذاکره‌کننده‌مان اعتماد کنیم.

وی تاکید کرد: در بخش تحقیقاتی ما نیازمند یک حرکت رو به جلو برای رسیدن به نسل نوین سانتریفیوژها هستیم و به همین دلیل بر روی سانتریفیوژهای IR-8 کار کرده‌ایم و بر همین اساس نیز تیم مذاکره کننده ما گفته‌اند تحقیق و توسعه باید باقی بماند و همین موضوع نشریات صهیونیستی را ترسانده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بیانیه مطبوعاتی گفت: ما براساس ماده 4 NPT‌ حق داریم در هر سطحی غنی‌سازی کنیم و دستیابی به غنی سازی بیشتر نیز در همین راستاست و برای تامین نیاز 800 هزار بیمار سرطانی به رادیو دارو در این مسیر حرکت کرده‌ایم و در مذاکرات لوزان سوییس نیز مذاکرات خوبی بر سر کلیات انجام شده است. از این به بعد کار مذاکرات الزام آور حقوقی در پیش است و با توجه به فصل الخطاب بودن بیانات رهبری در کنار اعتمادی که به تیم مذاکره کننده هسته‌ای داریم باید بگوییم بدبینی بسیار بالایی به طرف مقابل و آمریکا داریم.

علاءالدین بروجردی با تاکید بر انتشار فکت شیت ایرانی خاطرنشان کرد: قرار است به زودی فکت شیت ایرانی منتشر شود تا ملت ما با حقایق آشنا شوند و طبق فرموده رهبری نیز باید در این مسیر دغدغه دلسوزان دیده شود و از آن‌ها برای ارائه نقطه نظرات دعوت به عمل آید.

رییس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به ساخت میله سوخت هسته‌ای بدون دخالت و اطلاع خارجی‌ گفت: ما باید به لحاظ امنیتی و رعایت جوانب فنی به مسئولان هسته‌ای خود اطمینان کنیم و به آن‌ها اعتماد داشته باشیم، ضمن آن‌که رونمایی از مجتمع سوخت در روز ملی فن‌آوری هسته‌ای نیز جای تقدیر دارد و این برای اولین بار بود که موفق شدیم میله سوخت را تا لحظه رونمایی بدون اطلاع عوامل خارجی به مرحله نهایی برسانیم. این نمونه‌ای از تدبیری است که در عین عمل به چارچوب معاهدات بین المللی طوری پیش رفتیم که دست ما برابر دشمن رو نشود؛ دشمنی که در گذشته قطعاتی به ما فروخته بود که به محض کار گذاشتن در سانتریفیوژها منفجر می شد و کل آبشارها را از بین می‌برد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بیانات رهبری در مورد مذاکرات هسته‌ای در شرایط مختلف تاکید کرد: رهبری نقشه راه توافق هسته‌ای را ترسیم کرده‌اند و طرف‌های غربی مذاکرات نیز این پیام را گرفته‌اند و لزوم توجه به حقوق ملی جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از فن‌آوری هسته‌ای و به رسمیت شناختن آن از جمله همین صحبت‌هاست که باید به آن پایبند باشیم.

بروجردی خاطرنشان کرد: امکانی که در بیانیه لوزان سوییس دیده شد امکان صادرات آب سنگین در ازای اورانیوم خام بود که این یک پله به سمت جلو بود. همچنین تاسیسات فردو نیز براساس تدبیر نظام طبق موازین پدافند غیرعامل ساخته و همچنان فعال خواهد بود و یک هزار سانتریفیوژ با ظرفیت عملیاتی شدن در آن قرار خواهد داشت.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه رییس مجلس دستور جمع‌بندی نقطه نظرات نمایندگان و ارائه آن به دولت را داده است خاطرنشان کرد: در 12 سال قبل دولت به طور داوطلبانه اجرای پروتکل الحاقی را پذیرفت اما وقتی آنها با بدعهدی پرونده هسته‌ای را به شورای حکام بردند دولت را ملزم به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی کردیم و این مصوبه دولت هفتم راه را برای توسعه علمی هموار کرد و در حال حاضر نیز به موضوع پروتکل الحاقی ورود نخواهیم کرد و فعلا این مساله در دستور پیگیری قرار ندارد اما اگر لازم باشد در مورد آن تصمیم گیری می‌کنیم اما باید توجه کرد هدف آینده مذاکرات این است که با ظرایف شرایط را فراهم کنیم تا همه تحریم‌ها برداشته شود و مسیر رشد علمی کشور فراهم شود و در راستای همدلی دولت و مجلس و ملت و مسئولان نیز در کمیسیون امنیت ملی از سوی رییس مجلس موظف به جمع آوری نظرات نمایندگان و ارائه آن به تیم مذاکره کننده هسته‌ای هستیم و امیدواریم این کار به بهترین شکل انجام شود.

انتهای پیام

کد N787132

وبگردی