آفتاب

واکنش ها به دست دادن «اوباما» و «کاسترو»

واکنش ها به دست دادن «اوباما» و «کاسترو»

دست دادن تاریخی روسای جمهور آمریکا و کوبا بعد از نیم قرن واکنش های متفاوتی را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ان بی سی نیوز،  دست دادن جمعه شب روسای جمهور آمریکا و کوبا در اجلاس سران کشورهای قاره آمریکا واکنش های متفاوتی را در پی داشته است.

در حالیکه این رخداد تاریخی امیدواری ها برای دیدار دوجانبه اوباما-کاسترو را افزایش داده و موجب بروز احساسات متفاوتی در میان مردم کوبا شده است.

بر اساس نظر سنجی اخیر ام اس ان بی سی، 59 درصد از مردم در آمریکای لاتین از برقراری مجدد روابط میان آمریکا و کوبا استقبال می کنند. اما کسانی که از تعلقات شخصی یا عاطفی بیشتری نسبت به این جزیره برخوردارند، دیدار رسمی این دو رییس جمهور و مصافحه آنها با یکدیگر را نشانه فراموشی لحظه ای آنها از تلخی های گذشته تعبیر می کنند.

ماریا سانابریا معلم کوبایی که در سال 1980 به علت مشکلات سیاسی به اسپانیا مهاجرت کرده است در این خصوص می گوید: «دیدار اوباما-کاسترو ایده ی خوبی نیست و بهبود شرایط این کشور منوط به کناره گیری براردان کاسترو از قدرت خواهد بود.»

از سوی دیگر، پدرو گونزالز که نویسنده مشهوری در میامی است و در سال 1991 پس از اخراج  از شغل خود به عنوان دبیر کانال تلویزیونی تل ربلد به میامی تبعید شده بود، آب شدن یخ ها در روابط دوجانبه  هاوانا و واشنگتن را «تحول در راهبرها به جای تحول در سیاست دو طرف » تلقی کرده و با تمجید از این دیدار دو جانبه مخالفان عادی سازی روابط  را «کندذهن» خطاب کرد.

اوباما و کاسترو جمعه شب پس از دیدار مشترکی در ضیافت شام  رهبران کشورهای لاتین در شهر پاناما بایکدیگر دست دادند که لحظه ای ماندگار در اذهان مردم دو کشوری محسوب می شود که بیش از پنج دهه فاقد  هرگونه روابط با یکدیگر بوده اند.

شایان ذکر است پیش از این در مذاکره تلفنی ماه دسامبر، هر دو رئیس جمهور بر تمایل خود برای احیاء روابط دوجانبه تصریح نموده بودند.

کد N787079

وبگردی