آفتاب

اد رویس: حقیقت تلخ تفاهم با ایران پایان فشار تحریم‌هاست

اد رویس: حقیقت تلخ تفاهم با ایران پایان فشار تحریم‌هاست

رییس کمیته روابط خارجی کنگره ضمن انتقاد شدید از بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 در سوییس نوشت: اوباما به راحتی به تهران اجازه داده است تا از فشار تحریم‌ها رهایی یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اد رویس، رییس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی شبکه سی.ان.ان منتشر شده است بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای این کشور و لغو تحریم‌های تهران را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

رویس در یادداشت خود با عنوان حقیقت تلخ تفاهم هسته‌ای با ایران نوشت:‌ ایران و قدرت‌های جهانی در لوزان سوییس توانستند به خطوط کلی یک توافق هسته‌ای دست پیدا کنند اما حقیقت این است که باراک اوباما در حال دست کشیدن از ابزار فشار قوی خود بر ایران در مذاکراتش با این کشور است.

رییس کمیته روابط خارجی کنگره ادامه داد:‌ برای ایرانی‌ها این چارچوب یک نتیجه برد - برد است چون آن‌ها قادر خواهند بود زیربنای هسته‌ای‌شان را حفظ کنند و در نتیجه لغو تحریم‌ها به میلیاردها دلارشان دسترسی داشته باشند.

او هم‌چنین نوشت: باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا زمانی که در سال 2012 گفت این توافق زمانی قابل قبول خواهد بود که ایرانی‌ها به برنامه هسته‌ای‌شان پایان دهند، استراتژی سخت‌تری داشت اما تفاهمی که ایران و گروه 1+5 در سوییس به آن دست پیدا کردند هیچ شباهتی به این جمله ندارد.

ایران طبق این چارچوب قادر است از یک برنامه غنی‌سازی قابل قبول از سوی هر دو طرف برخوردار شده، هزاران سانتریفیوژ خود را در اختیار داشته باشد و به فعالیت‌های خود در زمینه تحقیق و توسعه تکنولوژی هسته‌ای ادامه دهد.

تفاهمی که هم اکنون روی میز قرار دارد هم‌چنین به تهران اجازه می‌دهد به میلیاردها دلار از سرمایه‌اش پیش‌تر که هدف تحریم‌ها قرار گرفته بود دسترسی داشته باشد.

رویس ادامه داد: در این میان سخت‌ترین محدودیت‌ها بر غنی‌سازی در ایران تنها به مدت 10 سال ادامه خواهد یافت. این در حالی است که 367 تن از اعضای کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور تاکید کرده بودند محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید چندین دهه به طول بیانجامد.

وی در ادامه اصلی‌ترین مساله نگران کننده در تفاهم لوزان را فقدان تدابیری برای جلوگیری از تخلف ایران از تعهداتش در یک توافق هسته‌ای نهایی دانسته و نوشت:‌ اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی می‌توانند از سایت‌های نظامی ایران بدون اعلام بازرسی کنند از آن‌جایی که آژانس نمی‌تواند هرزمان به هر جایی از ایران دسترسی داشته باشد، این کشور قادر خواهد بود از تعهداتش تخطی کند.

رییس کمیته روابط خارجی کنگره در پایان با تکیه بر این ادعا که اصلی‌ترین دلیل آمدن ایران پای میز مذاکره تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بوده است نوشت: متاسفانه این‌گونه به نظر می‌آید که بسیاری از مقامات در دولت اوباما فراموش کرده‌اند که چرا با ایران وارد مذاکره شده‌اند و باراک اوباما به راحتی به تهران اجازه داده است تا از فشار تحریم‌ها رهایی یابد.

انتهای پیام

کد N787034

وبگردی