آفتاب

نقیب زاده:طراحی مانور لوزان کار رهبر انقلاب است

نقیب زاده:طراحی مانور لوزان کار رهبر انقلاب است

احمد نقیب زاده استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تفاهم لوزان را اقدامی در راستای منافع ملی کشور ارزیابی می کند و به دلواپسان توصیه دارد دست از اقدامات خود بردارند.

به گزارش خبرآنلاین،هفته نامه صدا در گفتگویی با احمد نقیب زاده استاد دانشگاه تهران به بررسی تفاهم لوزان پرداخته است که در ادامه می آید:

برخی از دلواپسان انتقاداتی را در خصوص تفاهم لوزان طرح کرده و آن را خلاف منافع ملی کشور ارزیابی نموده اند. آیا واقعا اسب زین شده داده و افسار پاره تحویل گرفته ایم؟

ازاین آقایان باید دوسؤال کرد تا روشن شود که آنها واقعا نگران منافع ملی هستند یا نگران منافع خود. اول آنکه آیا هیچ توافقی بدون رضایت مقام رهبری قابل تصور هست؟ آیا این آقایان دانسته یا ندانسته خود را در برابر رهبری قرار نمی دهند؟  دوم اینکه اگر شما آنطور که می گویید قصد ساخت بمب اتم نداشته اید با این توافق چه ضربه یا ضرری به تأسیسات اتمی وارد شده است. جز اینکه تمام تأسیسات در جای خود باقی می ماند و سانتریفیوژها در حرکت هستند، دانش هسته ای حاصل و فناوری آن در دستان ما قرار دارد؟ حال قضیه را برعکس کنیم. یعنی هیچ توافقی حاصل نشده است و تحریم ها تشدید شده اند و دلارهای ایران همچنان بلوکه باقی مانده اند و سایه جنگ هم برسر ایرانیان نعره مرگ و خرابی سر می دهد. تورم بالا و بالاتر می رود، امید جوانان پژمرده و به افسردگی مبتلا به یأس کامل تبدیل شده و ایران در همه جا با انزوا روبروشده است و این همان چیزی است که اسرائیل و عربستان سعودی هم چشم به راه هستند. ولی اگر داد و بیداد این حضرات از روی سیاست بوده و می خواهند به افراط گرایان آن طرف بگویند ما هم آدم های تندرو داریم و حواستان جمع باشد البته کاری بخردانه و از روی عقل و قابل ستایش است. وگرنه مثل ایران مثل آدمی بود که از هواپیما به بیرون پرت شده و همه منتظرند به زمین بخورد و استخوانهایش خرد شود اما در چند متری زمین چتر خود را باز کرد و نه تنها آسیبی ندید بلکه قهرمان چتربازی هم شد. من طراحی این مانور دقیق را کار رهبر انقلاب می دانم که چطور به موقع جلوی یک فاجعه را گرفتند و در عین حال کشور را هم به اردوگاه اتمی وارد کردند.

برخی از اساتید دانشگاه هم انتقاداتی را متوجه این تفاهم کرده و معتقدند با امتیازاتی که ما دادیم و با عنایت به این مسئله که ده سال بعد منطقه دچار تغییرات اساسی خواهد شد و احتمالا عربستان هم به بمب اتم دست پیدا خواهد کرد، ما در رقابت ژئوپلتیکی آینده خاورمیانه دست پایین را خواهیم داشت. شما با این استدلال موافقید؟ اگر خیر چه پاسخی برای آنها دارید.

اصلا این طور نیست. عربستان هرگز به فناوری هسته ای دست پیدا نخواهد کرد زیرا چنین دانش و پشتکاری در این منطقه فقط و فقط کار ایرانیان است. بلکه برعکس بزودی با مشکلات داخلی دست به گریبان می شود و با افزایش نقش ایران در منطقه جایی برای عربستان که تا این ساعت آمریکاییها به دلیل ترس از ایران از آن حمایت کرده اند باقی نمی ماند. کشورهای جنوب خلیج فارس دچار گریز سرمایه شده و بنادر جنوبی ایران رونق آنها را به خود اختصاص خواهند داد. مهم این است که ایران وارد باشگاه اتمی جهان شده و جامعه بین المللی هم چاره ای جز پذیرش این واقعیت تلخ ندارد. حالا با قدرت بر سر میز مذاکره می رود.

در تفاهم لوزان قرار شده تحریم های اقتصادی و مالی بالافاصله پس از امضای توافق جامع برداشته شود. اما ظاهرا هنوز تکلیف تحریم های تسلیحاتی و اشاعه ای تعیین نشده است. آیا برداشتن همین تحریم های اقتصادی متناسب با امتیازاتی که ما به طرف مقابل می دهیم است یا خیر؟

شما به این فکر کنید که برداشتن تحریم های اقتصادی باعث می شود ۱۲۰ میلیارد دلار بلوکه شده ایران به کشور برگردد؛ میلیون ها بشکه نفت که روی دریاها سرگردان هستند به فروش برسد؛ تأسیسات نفتی ایران بازسازی شده و تولید و صادرت نفت ایران به ۴ میلیون بشکه در روز برسد، تأسیسات عسلویه با آن عظمت که خوابیده است دوباره رونق بگیرد؛ تأسیسات پتروشیمی که با ۱۰ یا ۲۰ درصد ظرفیت کار می کنند دوباره به حداکثر تولید برسند، ایرانیان خارج از کشور که با هزاران مشکل روبرو هستند به کسب و کار و تحصیل خود برسند، صنایع دیگر که درآستانه ورشکستگی هستند جان بگیرند. آیا اینها کم است؟ در زمینه تسلیحات همیشه سخت گیری بیشتری می شود ولی وقتی روابط بهبود یافت یا اگر آن طور که رئیس جمهور می گویند مناسبات ایران با همه جهان عادی شد مشکل تسلیحات هم حل می شود.

عربستان سعودی همزمان با آغاز مذاکرات حمله به یمن را آغاز کرد. بسیاری از تحلیلگران این اقدام سعودی را در جهت بر هم زدن توافق محتمل میان ایران و غرب ارزیابی کردند. شما با این تحلیل موافقید؟ این اقدام ریاض تا چه اندازه موثر بود؟

خیر. ایران در آستانه مذاکرات پیشرفت هایی کرد که خود بخود موضع آن را در مذاکرات تقویت می کرد. هم از این رو عربستان و متحدانش تصمیم گرفتند پشت ایران را خالی کنند تا در مذاکرات باج بدهد ولی دید که چنین نشد. برتری ایران در منطقه با رفع تحریم ها تقویت خواهد شد. نه اردوغان لاف و گزاف گو حریف ایران است نه عرب هایی که صداشان از زیر لحاف می آید. آنها که ۸ سال جنگ بر ما تحمیل کردند اینجا را نخوانده بودند که ارتش و سپاه ایران چنان تبحر حاصل خواهد کرد که از پسِ چهار فریب خورده داعشی و القاعده به راحتی برآیند. دید که حوثی ها عقب ننشستند و در عراق این نیروهای طرفدار ایران بود که زمینه ورود ارتش عراق به تکریت را فراهم کرد. شما به این توقف چند روزه نگاه نکنید. سردار سلیمانی از صدتا بمب اتم هم کارایی بیشتری دارد و ما ازاین بمب ها زیاد داریم و تا داریم احتیاجی به بمب اتم نداریم.

در این سه ماه باقی مانده تا زمان امضای توافق جامع عوامل مخربی مانند عربستان، اسرائیل، جمهوری خواهان آمریکا و همچنین دلواپسان داخلی تمام تلاش خود را برای به نتیجه نرساندن این توافق به کار خواهند بست. به نظر شما چقدر باید این خطر را جدی بگیریم؟ و چه اقداماتی می تواند مانع از ضرر و زیان های احتمالی شود؟

بد نیست که در این چند ماه فتیله ها را پائین بکشیم و از درگیری پرهیز کنیم در خارج هم لابی های خود که ایرانیان وطن پرست مقیم آمریکا و اروپا هستند را بکار بیندازیم تا بر دولت های متوقف فیه فشار آورند. در باغ سبزی هم به سرمایه داران غربی نشان دهیم. من بیشتر از همه نگران ایادی داخلی دشمنان هستم که کسی را به قتل نرسانند و چهره ایران را مخدوش نکنند. می دانید که دشمن همیشه در میان افراط گرایان قایم می شود. باید مواظب آنها بود.

نگرانی های کشورهای خاورمیانه در خصوص احتمال توافق هسته ای میان ایران و غرب این اواخر شدت گرفته و حتی ما شاهدیم اظهارات آقای اردوغان هم از در دوستی زده نمی شود. با حاصل شدن توافق ایران و غرب، معادلات منطقه خاورمیانه چه تغییری خواهد کرد؟ به عبارت دیگر آینده محتمل خاورمیانه پس از آزاد شدن انرژی در بند جمهوری اسلامی ایران چه مختصاتی خواهد داشت؟

آنها نگران چیز دیگری هستند. آنها محاسبه می کنند که اگر روابط ایران و آمریکا عادی شود یا به حسن رابطه تبدیل شود چه خسرانی در انتظار آنهاست. ایران به تنهایی ارزش استراتژیکی برابر با ارزش استراتژیک ترکیه، عربستان و امارات دارد. تازه اگر به آنجا هم نینجامد پیش خود محاسبه می کنند که ایرانی که در حین تحریم ها از همه آنها جلوتر زده است در صورت برداشته شدن تحریم ها ده برابر جهش خواهد داشت. تا کنون ایران هراسی سالانه میلیونها دلار به جیب این کشورها سرازیر کرده است و حالا تمام معادلات منطقه دارد برهم میخورد. چه کسی می تواند دلواپس نباشد. 

29۳۰۸

کد N786989

وبگردی