آفتاب

یک رهبر افراطی دیگر در بنگلادش اعدام می‌شود

یک رهبر افراطی دیگر در بنگلادش اعدام می‌شود

مقام‌های بنگلادش احتمالاً امروز (شنبه) یک رهبر افراطی را که ناظر قتل عام در دوران جنگ استقلال این کشور در سال 1971 بود، اعدام می‌کنند؛ متهم از ارائه درخواست عفو امتناع کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمد قمر الزمان، سومین چهره سرشناس حزب جماعت اسلامی بنگلادش است که براساس اظهارات وکیلش، امشب اعدام می‌شود.

مراسم اعدام وی قرار بود صبح امروز برگزار شود اما به دلایل نامشخصی به تاخیر افتاد.

یکی از مقام‌های ارشد قضایی بنگلادش در جمع خبرنگاران تاکید کرد که این رهبر 62 ساله امروز در زندان اصلی داکا، پایتخت بنگلادش اعدام می‌شود و خانواده وی می‌توانند عصر امروز در زندان با وی ملاقات داشته باشند.

وکیل قمر الزمان با اشاره به اظهارات این مقام قضایی گفت که این قرار ملاقات نشان می‌دهد که وی احتمالاً امشب اعدام می‌شود. دو تن از قضات با محمد قمر الزمان در زندان ملاقات کردند تا ببینند که آیا وی درخواست عفو از ریاست‌جمهوری دارد یا خیر اما مقام‌های مذکور پس از دیدارشان اظهاراتی عنوان نکردند.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت کشور بنگلادش گفت که مقام‌ها فرصت بیشتری به او نخواهند داد که درخواست عفو کند.

تایید حکم اعدام قمر الزمان پس از رد شدن درخواست استیناف نهایی وی در دادگاه روز دوشنبه هفته گذشته صادر شد. قمر الزمان به آدم‌ربایی، شکنجه و کشتار دسته جمعی از جمله قتل در یک منطقه دوره افتاده در شمال بنگلادش که به «روستای بیوه‌ها» مشهور است، متهم است.

حکم مذکور اتهام‌هایی مبنی بر اینکه قمر الزمان یکی از سازمان‌دهندگان اصلی شبه‌نظامیان حامی پاکستان بود که هزاران تن را کشتند. این درگیری منجر به تشکیل بنگلادش مستقل از چیزی بود که پاکستان شرقی توصیف می‌شد.

چنانچه حکم اعدام قمر الزمان اجرا شود، وی دومین رهبر افراطی خواهد بود که به اتهام جرایم جنگی اعدام می‌شود.

ده‌ها تن دیگر نیز به اتهام جرایم جنگی در آن دوران حکم اعدام دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N786817

وبگردی