آفتاب
محسن رضایی:

کل تحریم‌ها در کمتر از سه هفته قابل حذف است

کل تحریم‌ها در کمتر از سه هفته قابل حذف است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد:اثبات صداقت آمریکایی‌ها در این است که با یک مصوبه کل تحریم‌ها را لغو کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح امروز پس از جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 با تأکید بر این‌که در مسأله هسته ای مقام معظم رهبری چارچوب‌ها را مشخص کرده‌اند،‌ اظهار کرد: موافقان و مخالفان موضوع هسته‌ای می‌توانند در شرایطی دوستانه و برادرانه در مورد منافع ملی با یکدیگر صحبت کنند.

وی با اشاره به توافقات اخیر ایران و گروه 1+5 با بیان این‌که مسأله هنوز پایان نیافته است، افزود: باید ببینیم که دیگی که الان روی آتش قرار دارد و قرار است در آن آشی پخته شود؛ اولاً چه کسی می‌خواهد هیزمش را تأمین کند؛ آیا تأمین این هیزم بر عهده ایران است یا دیگران نیز باید در این راستا اقدام کنند.

رضایی خاطرنشان کرد: این‌که حرکتی آغاز شده است و دنیا غنی‌سازی ایران را پذیرفته است، حرف خوبی است، اما نهایتاً باید ببینیم که قرار است از این مذاکرات چه چیزی بیرون بیاید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تأکید بر این‌که مسأله از این به بعد دیگر نمی‌تواند محرمانه باشد، ‌اظهار کرد: مسائل از این به بعد باید خیلی واضح و علنی با مردم مطرح شود و مسئولان باید نظر مخالفان را نیز جویا شوند؛ چرا که امروز مخالفان می‌توانند در پیشبرد مذاکرات بسیار موثر باشند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا امکان لغو همه تحریم‌های اقتصادی از روز امضای توافق وجود دارد، اظهار کرد: موضوع تحریم‌های اقتصادی همان آشی است که قرار است نهایتاً چقدر از آن را به ما بدهند. اگر بنا باشد که تحریم‌های اقتصادی را آناً برندارند و این موضوع موکول به برنامه‌ای سه یا پنج‌ساله شود، تقریباً شیرینی توافق از ما گرفته می‌شود.

رضایی با بیان این‌که صداقت آمریکایی‌ها در این است که با یک مصوبه کل تحریم‌ها را لغو کنند، خاطرنشان کرد: تحریم‌های اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل با تصویب یک مصوبه قابل برداشته شدن است. تحریم‌هایی که رئیس جمهور آمریکا اعمال کرده است نیز قابل برداشت است و خودش باید در این مورد تصمیم بگیرد. تصمیمات کنگره نیز به همین صورت است؛ چرا که زمانی که در سطح جهانی چارچوبی برای موضوع هسته‌ای ایران پذیرفته می‌شود و شورای امنیت مصوبه‌ای در این زمینه تصویب می‌کند کنگره نمی‌تواند در مقابل همه دنیا بایستد.

ادامه دارد...

کد N786672

وبگردی