آفتاب

نگرانی بان کی مون از شرایط حقوق بشری در صحرای غربی

نگرانی بان کی مون از شرایط حقوق بشری در صحرای غربی

دبیرکل سازمان ملل خواستار برداشت و استنباط "مستقل و بی‌طرفانه" از وضعیت حقوق بشری در منطقه مورد مناقشه "صحرای غربی" در شمال آفریقا شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در گزارش بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل درباره اعزام هیات حافظان صلح به صحرای غربی اشاره‌ای نشده است اما اتحادیه آفریقا به اعزام این ناظران حقوق بشری موسوم به مینورسو (MINURSO) تاکید دارد.

صحرای غربی

بان کی مون به جای آن پیشنهاد داد که دفتر کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر این اقدام را انجام دهد اما وی به جزئیات بیشتری اشاره نکرده است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است: من از تمامی طرف‌ها می‌خواهم که به ارتقای همکاری با مکانیزم‌های حقوق بشر در صحرای غربی و کمپ‌های پناهندگان در نزدیکی تیندف (Tindouf) کمک کنند.

وی افزود: این عملیات‌ها و سایر اشکال همکاری باید به استنباط مستقل و بی‌طرفانه وضعیت حقوق بشری در صحرای غربی و کمپ‌ها منجر شود و هدف از آن باید حفاظت از همه باشد.

انتظار می‌رود که شورای امنیت ماه جاری حکم مینورسو را تمدید کند. مراکش در سال 1975 پس از عقب نشینی قدرت استعماری اسپانیا کنترل بیشتر اراضی صحرای غربی را به دست گرفت و همین امر موجب شد تا جنبش استقلال طلب "پولیساریو" جنگی چریکی به راه بیندازد که تا 1991 به طول انجامید و پس از آن سازمان ملل برای برقراری آتش بس میانجیگری کرد و حافظان صلح مینورسو را اعزام کرد.

با این حال دولت مراکش این مساله را که نیروهای مینورسو اقدامات نظارتی حقوق بشری انجام می‌دهند رد کرده و بر این باور است که اتحادیه آفریقا حقی برای دخالت در این مساله ندارد.

هیات مراکش در سازمان ملل درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل اظهار نظری نکرده است. طبق توافق آتش بس 1991 قرار بود رفراندومی برای تعیین سرنوشت صحرای غربی برگزار شود اما این رفراندوم هرگز برگزار نشد و امیدها برای راه حل سیاسی با دوام را از بین برد.

انتهای پیام

کد N786372

وبگردی