آفتاب
بیکدلی در گفتگو با مهر در تشریح دستاوردهای سفر اردوغان به تهران:

اردوغان گام اول توافق مشترک درباره یمن را در دستور کار قرار داد

اردوغان گام اول توافق مشترک درباره یمن را در دستور کار قرار داد

سفیر کشورمان در ترکیه با اشاره به اینکه درباره نحوه همکاری ایران و ترکیه برای کمک به حل و فصل بحران های منطقه از جمله یمن مذاکره شدگفت: رئیس جمهور ترکیه گام اول توافق مشترک را مورد تایید قرارداده است.

علی رضا بیکدلی سفیر جمهور اسلامی ایران در ترکیه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سفر رجب طیب اردوغان به تهران با توجه به اینکه این سفر بعد از ۴ سال و در حالی صورت گرفت که اعتراضات زیادی در ایران در رابطه با موضع گیری های اردوغان درباره ایران و یمن وجود داشت، گفت: سفر آقای اردوغان اولین سفر ایشان به کشورمان در سمت رئیس جمهور بود. این سفر از قبل برنامه ریزی شده بود و اهداف دوجانبه، منطقه ای و جهان اسلامی را دنبال می کرد.

وی با اشاره به اینکه این سفر در شرایطی که تحولات منطقه خاورمیانه از جمله در یمن وارد مرحله جدید شده بود انجام شد و بنابراین مورد توجه قرار گرفت، اظهار داشت: در حوزه همکاری های دو جانبه با گفتگوهای مفصل روسای جمهور و برگزاری دومین اجلاس شورای عالی همکاریها که به نوعی نشست کابینه مشترک دو کشور است گامها بیشتر به سمت هدف ۳۰ میلیارد دلار حجم روابط اقتصادی برداشته شد.

بیکدلی بیان کرد: توسعه ارتباطات حمل و نقلی دو کشور، همکاری بیشتر در بخش انرژی و تقویت ابزارهای مالی در تجارت، بخشی از توافقات این نشست بود. هشت یادداشت تفاهم در این سفر آماده و امضا شد. به علاوه بیانیه مشترکی از سوی دو طرف منتشر شد.

ملاقات اردوغان با مقام معظم رهبری در فضای صمیمی برگزار شد

بیکدلی درباره ملاقات اردوغان با رهبری نیز اظهار داشت: ملاقات اردوغان با مقام معظم رهبری در جوی صمیمی برگزار شد. مهمترین محور این ملاقات بررسی روندهای جاری جهان اسلام بود. رهبر انقلاب اسلامی نظریه بیدرای اسلامی و راهکارهای تقویت امت اسلامی را مطرح فرمودند و بر جایگاه همکاری های ایران و ترکیه در این راستا تاکید شد. 

سفیر کشورمان تصریح کرد: انجام این سفر فارغ از مذاکرات و دستاوردهای آن نشان داد ایران و ترکیه بر اصل مذاکره و تبادل نظر در موضوعات مورد علاقه تفاهم دارند و مناسبات به جایی رسیده که مشترکات و علاقه دو ملت برای رابطه بهتر تحت تاثیر اختلاف مواضع آنها قرار نمی گیرد. رابطه بین همسایگان باید دارای این ویژگی باشد. 

همچنین خبرنگار مهر از بیکدلی سئوال کرد در خبرها آمده که همکاری هایی بین ایران و ترکیه و عربستان قرار است در موضوع یمن صورت گیرد. آیا چنین همکاری وجود خواهد داشت و می توانید درباره آن توضیح دهید؟ سفیر کشورمان در ترکیه پاسخ داد: در جریان سفر آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران فرصت مناسبی برای مذاکره درباره تحولات منطقه خاورمیانه از جمله یمن به وجود آمد. با توجه به اینکه شب قبل از سفر ایشان به کشورمان، ولیعهد عربستان سفری اعلام نشده به ترکیه داشت موضوع مورد اشاره مطرح شد.

مذاکره ایران و ترکیه درباره کمک به حل و فصل بحران های منطقه از جمله در یمن

وی ادامه داد: اما آنچه من می توانم بگویم این است که در تهران درباره نحوه همکاری ایران و ترکیه برای کمک به حل و فصل بحران های منطقه از جمله در یمن مذاکره شد. همانگونه که دکتر روحانی رئیس جمهور در مصاحبه مطبوعاتی مشترک روز ۱۸ فروردین اعلام کردند چهارچوب مشترکی برای همکاری ایران و ترکیه جهت برقراری آتش بس، ارسال کمک انساندوستانه، شروع مذاکرات یمنی – یمنی و تشکیل دولت فراگیر در یمن مورد توافق تهران و  آنکارا قرار گرفته است که وزرای خارجه و وزارتخارجه های دو کشور برای تحقق آن تلاش های خود را بکار خواهند گرفت.

بیکدلی گفت: سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده است «در پی سفر رئیس جمهور اردوغان به ایران، وزرای خارجه دو کشور به منظور بررسی موضوع یمن دیدار خواهند کرد.» آقای اردوغان هنگام بازگشت از تهران در هواپیما مصاحبه ای با خبرنگاران همراه خود داشتند و آنجا درباره موضوع یمن به نقش آفرینی ترکیه اشاره کرده و گفت: «ما می خواهیم در این زمینه اقداماتی انجام دهیم. ولی پیش از هر چیز باید با گردهم آوری نمایندگان گروه هایی که دارای قابلیت نمایندگی مردم یمن هستند، در راس آنها نمایندگان سیاسی، زمینه ای برای صلح فراهم آورد.» آنها نیز نظر مساعدی به این دیدگاه دارند.

وی تأکید  کرد: به این ترتیب رئیس جمهور ترکیه گام اول توافق مشترک یعنی استقرار آتش بس را مورد تایید قرار داد. من امیدوارم این همکاریها بتواند هر چه زودتر از کشتار مردم بی دفاع یمن جلوگیری کند. انشالله اگر این مدل همکاری در مورد یمن به نتیجه برسد دستاورد مهمی خواهد بود. ایران و ترکیه در مورد مبارزه با تروریسم نیز دیدگاه های خود رادر سفر اخیر نزدیکتر کردند. 

کد N786335

وبگردی