آفتاب

صنعاء آماج شدیدترین حملات از زمان آغاز تجاوز عربستان/بسته شدن پالایشگاه نفت عدن

صنعاء آماج شدیدترین حملات از زمان آغاز تجاوز عربستان/بسته شدن پالایشگاه نفت عدن

پایتخت یمن ظرف ساعات پایانی روز جمعه آماج حملات جنگنده‌های ائتلاف موسوم به "طوفان قاطع" که تحت رهبری عربستان سعودی است، قرار گرفت؛ این حملات ظرف بیش از دو هفته اخیر شدیدترین حملات گزارش شده است.

پایتخت یمن ظرف ساعات پایانی روز جمعه آماج حملات جنگنده‌های ائتلاف موسوم به "طوفان قاطع" که تحت رهبری عربستان سعودی است، قرار گرفت؛ این حملات ظرف بیش از دو هفته اخیر شدیدترین حملات گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرنگار المیادین گزارش داد که حملات پی در پی ظرف ساعات پایانی روز جمعه صنعاء پایتخت یمن را لرزاند در حالی که این حملات از زمان آغاز تجاوز ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن شدیدترین حملات به شمار می‌آید.

بیش از 10 حمله پایگاه‌های مختلف را در صنعاء هدف قرار داد و زبانه‌های آتش در پایگاه‌ها بلند شد و صدای انفجارهای پی در پی به گوش رسید.

جنگنده‌های ائتلاف همچنین فرودگاه بین‌المللی صنعاء و پایگاه هوایی الدیلمی را هدف قرار دادند و این حملات به منطقه حرف سفیان در عمران در شمال کشیده شد. مناطق مرزی در صعده نیز آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای پی در پی قرار گرفت و به عدن نیز حملات هوایی و دریایی صورت گرفت.

ناوهای ائتلاف سعودی نیز پایگاه‌های نیروهای یمنی را در اسکله عدن و انبار غلات را در منطقه المعلا و دارسعد و ساختمان شورای محلی در شمال این شهر که 800 هزار ساکن دارد هدف قرار دادند.

منابع اعلام کردند که این شهر با بحران انسانی نگران کننده‌ای مواجه است و مردم آن برای به دست آوردن نیازهای اساسی زندگی همچون آب، غذا و دارو با مشکلات شدیدی مواجه هستند.

آژانس‌های امدادرسانی نیز نسبت به فاجعه انسانی در فقیرترین کشور عربی هشدار داده‌اند. همزمان با این حملات علیه یمن، مسئولان عربستان سعودی نیروهای بیشتری را در مرزهای جنوبی عربستان با یمن مستقر کردند و این نیروها در وضعیت آماده باش نظامی بالایی قرار گرفته‌اند.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که ده‌ها تانک و نفربر در حدود دو هزار کیلومتر میان عربستان و یمن مستقر هستند.

همچنین جنگنده‌های سعودی در شش حمله به استان عمران باعث کشته شدن 10 تن از جمله چند زن و کودک شدند.

حملات جنگنده‌های ائتلاف به مقر تیپ 310 زرهی و اردوگاه نیروهای ویژه امنیتی به این امر انجامید که 167 زندانی فرار کردند.

در همین حال کمیته عالی امنیتی در یمن بر لزوم یکپارچه سازی تلاش‌ها و متحد شدن جبهه‌های تمامی مردم یمن برای مقابله با این تجاوز عربستان سعودی تاکید کرد.

در بیانیه این کمیته آمده است که این مرحله‌ای که یمن در حال حاضر در آن به سر می‌برد ایجاب می‌کند که همگان متحد و یکپارچه شوند تا متجاوزان به آنها لطمه‌ای وارد نکنند.

در این بیانیه آمده است: یمنی‌ها باید ثابت کنند که نه تنها لقمه چرب و نرمی نیستند که بتوان آن را بلعید بلکه می‌توانند با اراده و پشتکار تمامی مصیبت‌ها را پشت سر بگذارند و در مقابل متجاوزان با آنها مقابله به مثل کنند.

در همین حال احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف طوفان قاطع اعلام کرد که حملات این ائتلاف به پایگاه‌های تیپ‌ها و مراکز فرماندهی یگان‌های نظامی ادامه دارد و این حملات حمایت و پشتیبانی را از نیروهای حامی عبدربه منصور هادی در عدن و در دیگر مناطق یمن به عمل می‌آورد.

وی تصریح کرد که دو تیپ 115 و 125 در شرق شهر عدن و همچنین تیپ المجد و تیپ 17 در بابل المندب و اردوگاه السوادیه در البیضاء هدف قرار گرفت.

عسیری تاکید کرد که جنگنده‌های ائتلاف دوست ندارند زیرساخت‌ها را هدف قرار بدهند اما در موارد ضروری این امر صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مشارکت ارتش پاکستان در کنار نیروهای ائتلاف اعلام کرد که حضور ارتش پاکستان در کنار این نیروها کمک بیشتری را ارائه می‌دهد اما عدم حضور آن نیز بر روند عملیات تاثیر نخواهد گذاشت و مانع از اجرای آن نخواهد شد.

منابع نظامی پیشتر تاکید کردند که جنگنده‌های عربستانی و هم‌پیمانانش حدود 40 حمله به استان‌های یمنی داشتند که این امر به کشته شدن غیرنظامیان انجامید.

در عدن نیز درگیری‌ها میان نیروهای یمنی با نیروهای حامی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است، ادامه دارد.

در همین حال و در راستای ادامه پیشروی‌های نیروهای یمنی، آنها مسیر منتهی به اسکله در المعلا را تحت کنترل خود درآوردند.

از سوی دیگر، منابع آگاه اعلام کردند که پالایشگاه نفتی عدن که روزانه می‌تواند 150 هزار بشکه نفت تولید کند به دلیل اوضاع امنیتی و درگیری‌ها بسته شده است.

همزمان اولین هواپیمای کمک‌های پزشکی از صلیب سرخ در فرودگاه صنعاء فرود آمد و پیش بینی می‌شود که امروز (شنبه) نیز دومین هواپیما که حامل 32 تن کمک‌های پزشکی و تجهیزات برای تصفیه آب جهت بیمارستان‌های صنعاء و مولدهای برق است وارد صنعاء شود.

در همین راستا جولیان هارنیس، نماینده یونیسف در یمن اعلام کرد: ما ظرف هفته‌های آتی شاهد این امر خواهیم بود که سوء‌ تغذیه در یمن شدیدتر شود دست یابی به آب‌ دشوار است و قیمت‌های غذاها نیز افزایش یافته است.

انتهای پیام

کد N786194

وبگردی