آفتاب
وزیر نفت در پایان سفر به پکن مطرح کرد

جزییات مذاکرات ایران و چین در زمینه انرژی

جزییات مذاکرات ایران و چین در زمینه انرژی

وزیر نفت گفت: همکاری درازمدت با چین برای انرژی ایران ضروری بوده و مشکلات موجود هم با صبر، حوصله و درایت قابل حل است.

بیژن زنگنه در پایان سفر دو روزه به پکن درباره مذاکره با طرف چینی و دستاورد آن گفت: در این دیدارها در خصوص برطرف کردن بخشی از مشکلات و همچنین توسعه همکاری‌ها در پروژه‌های نفتی با طرف چینی، نتایج مثبت و تفاهم‌های خوبی حاصل شده است و مذاکرات صورت گرفته در گسترش و تعمیق همکاریهای دو جانبه بسیار مهم خواهد بود.

زنگنه با بیان این که در ملاقات‌های صورت گرفته، مجموع نظرهای خود را با تاکید بر این نکته که "ایران علاقمند به تداوم و توسعه همکاری با طرف چینی است" به آن‌ها اعلام کردیم، افزود: به چینی‌ها یادآور شدیم که جمهوری اسلامی ایران همانند قبل و حتی بیشتر از گذشته دوست‌دار تداوم همکاری در همه زمینه‌های بخش انرژی اعم از پایین دستی و بالا دستی است.

وزیر نفت همچنین با اعلام این که تداوم همکاری در بخش تجارت نفت و میعانات گازی از دیگر نکات مطرح شده به طرف‌های چینی بود که با استقبال آنان همراه شد، اظهار کرد: در دیدارهای صورت گرفته با مسوولان ارشد انرژی چین، همچنین وجود برخی مشکلات در بعضی از پروژه ها به آنان خاطرنشان شد که پس از بررسی و تبادل نظر، تفاهمهای اصولی و خوبی نیز حاصل شده است.

وزیر نفت با تاکید بر این که همکاری درازمدت با چین برای انرژی ایران ضروری بوده و مشکلات موجود هم با صبر، حوصله و درایت قابل حل است، تصریح کرد: رابطه ایران با چین، یک رابطه رو به توسعه در همه زمینه ها است و نیت دو کشور نیز تداوم و ارتقای این همکاریها در عالی ترین سطوح است.

براساس گزارش وزارت نفت، زنگنه در روزهای پنج‌شنبه و جمعه سه دیدار مهم با سه مقام عالی‌رتبه چین در حوزه انرژی داشت که توسعه همکاری‌ها و مناسبات میان دو کشور، محور اصلی گفت‌وگوها با طرفهای چینی عنوان شده است.

وی عصر جمعه با جو جینگ پینگ، رئیس شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) و نورلی بکری، رئیس سازمان انرژی چین که عالیترین مقام چین در حوزه انرژی محسوب می‌شود، دیدار کرد.

زنگنه همچنین روز پنجشنبه در نخستین ملاقات خود، میهمان "فو"، رئیس شرکت سینوپک، بزرگترین شرکت پالایش نفت چین بود که وزیر نفت کشورمان در این دیدار با ابراز علاقه بر گسترش همکاری در حوزه های مختلف انرژی، انتظارهای ایران در جهت اجرای تعهدات از سوی طرف چینی را مورد تاکید قرار داد.

وزیر نفت و هیات همراه، بامداد شنبه (به وقت محلی) پکن را به مقصد تهران ترک کردند.

انتهای پیام

کد N786089

وبگردی