آفتاب
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داد

افزایش 20 درصدی مصرف محرک‌ها و آمفتامین‌ها و تغییر الگوی مصرف مواد

افزایش 20 درصدی مصرف محرک‌ها و آمفتامین‌ها و تغییر الگوی مصرف مواد

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه دسترسی به مواد محرک و شبه آمفتامین‌ها افزایش یافته و این مواد یک تهدید داخلی به شمار می‌روند، گفت: متاسفانه طی پنج سال گذشته با تغییر روند مصرف روبرو بوده‌ایم و میزان شیوع و مصرف آمفتامین‌ها در معتادان تزریقی از پنج به 25 درصد رسیده است.

پرویز افشار در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن هشدار نسبت به مصرف داروهای محرک و شبه آمفتامین‌ها اظهار کرد: فرآیند تولید محرک‌ها یک فرآیند بسیار ساده است و اگر پیش‌ساز مربوط به آن وجود داشته باشد با یک فعل و انفعال شیمیایی سریع قابل حصول است.

وی تصریح کرد: به علت تولید نسبتا آسان این مواد در مقایسه با سایر مخدرها، مواد محرک یک تهدید داخلی به شمار می‌روند. متاسفانه طی پنج سال گذشته با تغییر روند مصرف روبرو هستیم و میزان شیوع و مصرف آمفتامین‌ها در معتادان تزریقی از پنج درصد به 25 درصد رسیده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه البته این آمار به معنای افزایش شمار معتادان نیست، گفت: بلکه یک تغییر الگوی مصرف از مخدرهای سنتی به صنعتی را داریم که یک خطر بسیار جدی است.

وی افزود: علت این افزایش آن است که میزان دسترسی به این محرک‌ها بالاتر است، اما از سوی دیگر درمان آن بسیار دشوارتر، هزینه‌برتر و زمانبر است زیرا وابستگی روانی ایجاد می‌کند و باید برای کاهش تقاضای آن چاره جدی اندیشید.

به گفته افشار، مواد روانگردان، انواع داروهای ضد اضطراب، ضدافسردگی و تنظیم کننده خواب که کاربرد دارویی دارند نظیر کلرودیازپام، نورتریپتیلین و غیره ممکن است مورد سوءاستفاده قرار و در این دسته جای بگیرند.

انتهای پیام

کد N785944

وبگردی