آفتاب

معاون پیشین وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران نباید به واشنگتن اعتماد کند

معاون پیشین وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران نباید به واشنگتن اعتماد کند

معاون پیشین وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: ایران نباید تنها با استناد به یک توافق به واشنگتن که در طول تاریخ هیچ‌گاه به تعهدات خویش در پیمان‌های دیگر پایبند نبوده، اعتماد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پل کریگ رابرت، معاون پیشین وزیر خزانه‌داری اوباما، در مقاله‌ای با عنوان "چربیدن زور به قانون" در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران که در وبسایتش منتشر شد، نوشت: اسراییل و لابی‌ها و متحدان آن که اکثرا خود جنایتکار جنگی هستند همه تلاش خود را برای از بین بردن توافقی که میان ایران و غرب حاصل شده است را خواهد کرد.

توافقی که بنا به آن قرار شده است آمریکا به بحرانی که خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران به وجود آورده است، پایان دهد.

ایران برخلاف اسراییل به عنوان یکی از اعضای پیمان ان.پی.تی (NPT) این حق را داراست که به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود ادامه دهد. نه تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بلکه سازمان‌های جاسوسی آمریکا نیز پس از انجام بازرسی‌ها مختلف در طی دهه گذشته هیچ گاه هیچ ردی که نشان دهنده فعالیت‌های غیرصلح آمیز هسته‌ای ایران باشد را نیافته‌اند.

هم‌چنین تفاهم اخیری که به دست آمده است به طور کلی هیچ راهی برای دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای را باقی نگذاشته است اگرچه جنگ طلبان آمریکا و اسراییل با ادعای این که نمی‌توان به رهبران ایران اعتماد کرد، سعی در از بین بردن توافق دارند.

سوال اصلی این است که آیا ایران بالاخره می‌تواند به واشنگتن اعتماد کند؟ در این باره ایران بهتر است از گورباچف، رهبر پیشین شوروی در مورد پایبندی واشنگتن به تعهداتش سوال کند.

واشنگتن به گورباچف قول داد که در ازای برداشته شدند دیوار برلین، نیروهای ناتو را از اروپا خارج کرده و آن‌ها را حتی یک اینچ به مرزهای روسیه نزدیک نکند در حالی که هم اکنون نیروهای ناتو در اوکراین و نزدیکی مرزهای روسیه مستقر هستند.

ایران بهتر است در زمینه پایبندی واشنگتن به پیمان‌هایش از قبایل سرخ‌پوست سوال کند. واشنگتن حتی به یکی از پیمان‌هایی که با سرخ‌پوست‌ها به امضا رساند، عمل نکرد.

روند توافق با واشنگتن به گونه‌ای است که در حالی که طرف او پس از امضای توافق احساس می‌کند همه چیز حل شده است در حال آماده کردن جهنمی برای او است. این شیوه‌ای است که واشنگتن تاکنون انجام داده است.

ایران نیز بهتر است تنها به استناد یک توافق هیچ گونه اعتمادی به واشنگتن که تاکنون به تعهدات خویش در مورد اکثر پیمان‌هایش عمل نکرده، اعتماد نکند.

در واقع اهمیت واقعی توافق هسته‌ای آن است که واشنگتن موفق شده است تا به ازای استفاده نکردن از گزینه نظامی علیه ایران آن را به چشم پوشی از حقوق هسته‌ای خود تحت قوانین معاهده NPT مجبور کند.

به عبارت دیگر این توافق نمونه دیگر است که نشان می‌دهد واشنگتن از زور خود علیه کشورهای دیگر استفاده می‌کند تا حقوق خود را نادیده بگیرند.

انتهای پیام

کد N785844

وبگردی