آفتاب
مسئول بسیج دانشجویی استان مرکزی:

انگیزه‌های سیاسی، ورای سیاه‌نمایی‌ها در بیانیه لوزان است

انگیزه‌های سیاسی، ورای سیاه‌نمایی‌ها در بیانیه لوزان است

مسئول بسیج دانشجویی استان مرکزی با اشاره به بیانیه لوزان اظهار کرد: در نگرش جامعه دانشگاهی، فارغ از عوام‌زدگی و یا نگاه‌های سیاه به موضوع توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران موفق شده در قالب دیپلماسی فعال خود بخشی از حقوق مسلم خود را به دست آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مرکزی، مجتبی صدیقی در سخنانی در مراسم "بزرگداشت اقتدار دانش" به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای که در دانشگاه پیام نور اراک برگزار شد، آخرین مباحث هسته‌ای کشور را تحلیل کرد و گفت: مواجهه با استکبار و مقابله با چالش‌های سنگین جهت دستیابی به دانش هسته‌ای در کشور، حدود 12 سال به طول انجامید.

وی افزود: هزینه‌هایی که ملت ایران طی این سال‌ها برای این دستاورد پرداخته است، اهمیت این موضوع را به خوبی روشن می‌سازد.

صدیقی تصریح کرد: در سال83 که اولین مباحث هسته‌ای در کشور مطرح شد، جریان‌های زورگو در دنیا محدودیت‌های شدیدی را علیه کشور ما اعمال کردند که منجر به یک دفاع مقدس 12 ساله جهت دستیابی به این دستاوردها شد.

مسئول بسیج دانشجویی استان مرکزی اضافه کرد: این دستاوردها نه تنها طی این مدت، محدود و متوقف نشد بلکه علیرغم یک توقف دو ساله در پایان این دوره، تعداد سانتریفیوژها در نطنز از حدود 54 عدد به 9 هزار و 700 عدد رسید. البته چند هزار سانتریفیوژ دیگر در فردو وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: به مدد این ایستادگی، تیم مذاکره‌کننده با 1+5 موفق شد بخشی از دستاوردها را در یک جهاد دیپلماتیک برای کشور به بارآورده و حفظ کند.

صدیقی در ادامه بر نگاه کارشناسانه و دانشگاهی به این موضوع تأکید و بیان کرد: نسبت به این موضوع دیدگاه‌های مختلفی در کشور مطرح شده است که یکی از این دیدگاه‌ها بسیار سیاه است.

وی افزود: نگرش منفی به این موضوع بر این اساس است که تیم مذاکره‌کننده در قبال این توافق همه چیز را باخته و هیچ دستاوردی کسب نکرده است. چنین افرادی، این توافق را همسنگ با قرارداد ترکمنچای می‌دانند.

مسئول بسیج دانشجویی استان مرکزی دومین نگرش نسبت به این توافق را نگاهی اغراق‌آمیزعنوان کرد و گفت: این نگاه معتقد است کشور به یک دستاورد و پیروزی عظیم نائل شده است.

صدیقی با بیان اینکه باید در فضای دانشگاهی به این موضوع نگریست، گفت: فارغ از نگاه‌های جناحی، در پس بسیاری از این تندروی‌ها و سیاه‌نمایی‌ها، انگیزه‌های سیاسی نهفته است.

وی تصریح کرد: دانشگاه به یک نگاه سومی قائل و معتقد است. براساس این نگاه این تیم وارد یک فضای جدید دیپلماتیک شده و همین که دیپلمات‌های ما در مقابل شش قدرت دنیا قرار گرفته‌اند و طرف مقابل طی یک جریان و فرآیند دیپلماتیک بخش‌هایی از شروط ما را پذیرفته است، از ارزش بسزایی برخوردار و قابل تقدیر است.

صدیقی ادامه داد: اولین نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که براساس این نوع نگرش، باور داریم دستاوردهای جدید و مهمی برای جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته و تیم مذاکره‌کننده ما موفقیت‌های خوبی را به دست آورده است.

وی با اشاره به مذاکرات 12 سال پیش که طرف مذاکره‌کننده با ایران حاضر به پذیرش حتی یک مجموعه 7-8 تایی سانتریفیوژ در ایران نشدند، تصریح کرد: امروز تلاش‌های دیپلمات‌های ایرانی به دنیا قبولانده است که حداقل شش هزار سانتریفیوژ در اختیار داشته باشیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: قدرت‌های دنیا پذیرفته‌اند بخشی از فشارهای مرتبط با موضوع هسته‌ای را کم و بهره‌برداری از آن را به رسمیت بشناسند که این به معنی یک دستاورد مهم برای کشور ماست و نباید منفی گرایانه به آن نگاه شود.

وی با تأکید بر اینکه باید یک نگاه معقول، منطقی و عقلانی به این مسئله داشته باشیم، اظهار کرد: این نگاه دارای چند نکته و نقطه ضعف و قوت است. نکته اول، به رسمیت شناختن حق هسته‌ای ما و بهره‌برداری صلح‌آمیز از آن است که تاکنون جریان مقابل ما حاضر به پذیرش آن نبود.

صدیقی اضافه کرد: نکته دوم این است که اگر غربی‌ها در جایی هم این حق را برای ایران می‌پذیرفتند، قائل به حق غنی‌سازی به عنوان پایه فعالیت‌های هسته‌ای نبودند اما امروز این حق را هم به عنوان یک بخش از بیانیه به رسمیت شناخته‌اند.

وی نکته سوم را مرتبط با موضوع R&D یا تحقیق و توسعه دانست که تا به حال طرف غربی حاضر به پذیرش آن نبود و حالا رسماً مورد توجه و تأیید قرار گرفته است.

صدیقی در ادامه سخنانش بیان کرد: یکی از اشکالات بیانیه این است که به موضوع تحقیق و توسعه به اندازه مورد نیاز توجه نکرده است. تیم دیپلماسی هسته‌ای ما باید در ادامه مذاکرات در سوم تیرماه که زمان تدوین نهایی توافقنامه است، به این نقاط ضعف رسیدگی کند.

مسئول بسیج دانشجویی استان مرکزی گفت: غربی‌ها پذیرفته‌اند که تنها حدود پنج هزار و 60 عدد سانتریفیوژ درنطنز غنی‌سازی انجام دهد، این تعداد به معنای مقیاسی بالاتر از حد آزمایشگاهی و پایین‌تر از حد نیمه صنعتی است.

وی با بیان اینکه تقریباً هر 5 هزار سانتریفیوژ5 هزار سو غنی‌سازی انجام می‌دهد، گفت: نیاز ما برای تأمین نیروگاه بوشهر 190 هزار سو است، یعنی به لحاظ عملی از 190 هزار سانتریفیوژ تنها موفق به دستیابی 2.5 الی 3 درصد از آن شده‌ایم.

صدیقی با اشاره به اینکه چند نقد و احساس نگرانی بر این توافق موجود است، افزود: از آنجاکه تأکید غربی‌ها این است که ما باید تعهدات‌مان را عملیاتی کنیم، در رابطه با رفع تحریم‌ها نگرانی‌هایی وجود دارد. تیم دیپلماسی ما باید مراقب بدعهدی‌های غربی‌ها باشد؛ چراکه غرب بارها نشان داده که غیرقابل اعتماد است و ممکن است با کمک ایهام گویی‌های خود زیربار تعهد نرود.

به گزارش ایسنا، اجرای سرود ملی توسط یگان سرود نیروی انتظامی، اجرای نمایش، اجرای سرود، پخش کلیپ و برنامه‌های شاد از دیگر برنامه‌های مورد نظر در این مراسم بود.

انتهای پیام

کد N785583

وبگردی