آفتاب

لاوروف: به تلاش‌ها برای برقراری صلح در سوریه ادامه می‌دهیم

لاوروف: به تلاش‌ها برای برقراری صلح در سوریه ادامه می‌دهیم

سرگئی لاوروف ضمن تاکید بر لزوم وحدت تمامی گروه‌های سوری برای مبارزه با تروریسم در این کشور، گردهمایی مسکو 2 را گام مهمی در روند حل و فصل بحران سوریه دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، "سرگئی لاوروف، "وزیر خارجه روسیه در پیامی به طرف‌های مشارکت‌کننده سوری در پایان گردهمایی مسکو 2 گفت: ما از تلاش‌های سازنده شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای که به نفع سوریه و سوری‌ها و براساس بیانیه ژنو و بدون دیکته طرف‌های خارجی باشد، حمایت می‌کنیم و روسیه نمی‌خواهد تلاش‌ها برای حل و فصل بحران سوریه تنها به مسکو محدود شود.

لاوروف گردهمایی مسکو 2 را دلیلی بر تحول روند حل و فصل بحران سوریه دانست و تاکید کرد: روسیه بر انجام مذاکرات سوری‌ها بدون پیش‌شرط و دیکته‌های خارجی پایبند خواهد ماند و نهایت تلاش خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت.

لاوروف گفت: حل چالش‌هایی که سوریه با آن مواجه است یکپارچگی وحدت و ایجاد راهکارهای سیاسی برای تمامی مسائل را می‌طلبد.

وی افزود: اوضاع کنونی در سوریه موجب نگرانی همگان است. فعالیت تروریست‌ها هر روز در حال افزایش است و این تروریستها برای از بین بردن سوریه با هم متحد شده‌اند. همچنین ارسال «کمک‌های غیرکشنده» برای مخالفان از خارج ادامه دارد. چنین کمک‌هایی برای حمایت از تروریست‌ها صورت می‌گیرد.

لاوروف بر لزوم وحدت تمامی گروه‌های ملی سوریه برای مبارزه با تروریسم و حل اختلافات برای بازسازی کشور تاکید کرد و گفت: سوریه باید خانه‌ای برای تمامی سوری‌ها صرف‌نظر از گرایش‌های دینی و نژادی آنها باشد.

وی افزود: تحقق وحدت تنها به دست خود سوری‌ها محقق می‌شود. عملیات نظامی که آمریکا و همپیمانانش در منطقه بدون توافق دولت سوریه انجام می‌دهد، اهداف آشکار خود را محقق نمی‌کند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: ما به تلاش‌های خود برای برقراری صلح و بهبود اوضاع در سوریه ادامه می‌دهیم و همواره دوست مردم سوریه باقی می‌مانیم.

وی ضمن قدردانی از مخالفان و نظام سوریه به دلیل شرکت در مذاکرات مسکو گفت: کاملاً واضح است که باید مذاکرات جدی میان سوری‌ها درخصوص اصلاحات سیاسی و راه‌هایی برای مشارکت تمامی گروه‌های سوری در عرصه سیاسی کشور برگزار شود.

لاوروف تصریح کرد: ما از همان آغاز خواهان گسترش دامنه آتش‌بس محلی در سوریه شدیم و امیدواریم تلاش‌های استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه به نتایج مثبت بینجامد.

رئیس دیپلماسی روسیه بر اهمیت اقداماتی برای اعتمادسازی میان دولت سوریه و مخالفان اشاره و تاکید کرد: تحولات سوریه اقدامات فوری را برای حمایت از کشور در برابر تروریست‌ها می‌طلبد. خود طرف‌های سوری باید اقداماتی را در این زمینه اتخاذ کنند. اما به تأخیر انداختن اتخاذ این اقدامات مساله بسیار خطرناکی است.

گردهمایی سه روزه مسکو 2 روز پنجشنبه با توافق طرف سوری و مخالفان بر سر حصول راهکار سیاسی بحران سوریه به پایان رسید.

انتهای پیام

کد N785555

وبگردی