آفتاب

روایت جدید آمریکایی ها از توافق لوزان: فعالیت های نظامی هسته ای ایران بخشی از توافق نهایی است

روایت جدید آمریکایی ها از توافق لوزان: فعالیت های نظامی هسته ای ایران بخشی از توافق نهایی است

نسیم آنلاین نوشت:

جان کری گفت: موضوع فعالیت‌های نظامی هسته‌ای ایران باید بخشی از توافق نهایی باشد. وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی "پی‌بی‌اس" اعلام کرد که موضوع فعالیت‌های هسته‌ای مرتبط با مسائل نظامی گذشته ایران بخشی از توافق نهایی خواهد بود

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفتگوی خود با شبکه پی‌بی‌اس گفت: جزئیات سخت و پیچیده است.

کری درباره موضوعات باقی مانده گفت این امر کار بیشتری می طلبد و احتمالا سخت ترین بخش کار پیش روی ماست. چرا که چارچوب توافقی واقعا مانعی را رد کرد، اما جزئیات سخت و پیچیده خواهد بود.

کری گفت: زمانی که من وزیر خارجه شدم، آنها 20 هزار سانتریفیوژ داشتند، حجم عمده ای از ذخایر اورانیوم با غنای 20 درصد، اکنون آنهادیگر اورانیوم با غنای 20 درصد ندارند،‌ آنها دیگر بالای 3و نیم درصد غنی سازی نمی کنند، آنها دیگر زمان گریز ابتدای مذاکرات را ندارند.
او گفت: زمانی که آقای اوباما به ریاست جمهوری رسیدند، آنها غنی سازی داشتند، آنها بر چرخه سوخت مسلط شده بودند. اما ما برنامه آنها را به عقب رانده ایم و یک سری اقدامات شدید پاسخگویی و شفاف سازی اعمال می کنیم، درست نیست که بگوییم اینها تنها برای 10 سال است، برخی اقدامات در این توافق 15 ساله، برخی برای 20 و برخی برای 25 سال است و اقداماتی است که همیشگی است که آنها باید به آن ملحق شوند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: آنها با پایبندی به پروتکل الحاقی موافقت کرده اند. اما باید به شما اطمینان دهم که اگر ایران پس از آن(زمان مشخص شده) ناگهان برای پیشبرد برنامه اش فراتر از میزان نرمال برای استفاده صلح آمیز حرکت کند، با واکنش همه جهان مواجه خواهد شد و تحریم ها دوباره اعمال خواهد شد.

او در واکنش به گزارش‌های منتشر شده در خصوص اعزام دو فروند کشتی جنگی ایران به‌سوی یمن، تأکید کرد که ایران باید درک کند که آمریکا در شرایطی که منطقه با بی‌ثباتی روبه‌رو است، بیکار نخواهد ماند. آمریکا قادر است تا در برابر هرگونه دخالتی که نامناسب بوده و خلاف قوانین بین المللی باشد، بایستد.

جان کری در ادامه گفت: چیزی که برای دوستان و متحدانمان روشن کرده‌ایم این است که ما می‌توانیم در یک زمان دو کار متفاوت را انجام دهیم. ما این توانایی را داریم تا درک کنیم که ایران با سلاح اتمی یک تهدید بزرگتر است نسبت به ایرانی که سلاح اتمی نداشته باشد. در عین حال، ما این توانایی را داریم تا در برابر دخالتی که نامناسب بوده یا خلاف قوانین بین المللی باشد یا با ثبات منطقه و منافع آنها یا دوستان ما در تضاد باشد، ایستادگی و مقابله کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا به‌خوبی از حمایت ایران از نیروهای حوثی آگاه است. آمریکا به حمایت خود از هر کسی در خاورمیانه که از سوی ایران تهدیدی را احساس کند، ادامه خواهد داد.

جان کری گفت: ما به‌دنبال تقابل نیستیم ولی دوستان و متحدان خود را تنها نخواهیم گذاشت و به حمایت خود از دوستان و متحدان خود که از سوی ایران تهدیدی را احساس می کنند، ادامه خواهیم داد و هیچ دولتی، تاکنون به اندازه دولت اوباما در تامین تسلیحات به اسرائیل کمک نکرده است.

مقام‌های یمنی پیش از این مدعی شده‌اند که ایران تسلیحات نظامی را در اختیار مبارزان حوثی قرار داده است. تهران اقدام عربستان سعودی و متحدان آن در حملات هوایی علیه یمن را به‌شدت محکوم کرده است. ریاض مدعی است که حملات هوایی در پاسخ به درخواست رسمی رئیس جمهور یمن بوده است تا مردم این کشور را از حملات حوثی‌ها نجات دهد.

 


23231

 

کد N785179

وبگردی