آفتاب

درخواست دولت آمریکا از کنگره این کشور: در مسیر توافق با ایران سنگ اندازی نکنید

درخواست دولت آمریکا از کنگره این کشور: در مسیر توافق با ایران سنگ اندازی نکنید

نسیم آنلاین نوشت:

دولت واشنگتن اعلام کرد: از کنگره می‌خواهیم از ایجاد موانع در مسیر مذاکرات با ایران خودداری کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام کرد که ما از کنگره می‌خواهیم که در این مرحله حساس از ایجاد موانع جدید در مسیر مذاکرات هسته‌ای با ایران خودداری کند.

ماری هارف درباره توافق احتمالی با ایران گفت: این توافق منقضی نمی شود،‌ بخشهایی در توافق هست، اقدامات مهم شفاف سازی، که همیشگی است. بنابراین این مفهوم که توافق پایان می یابد و از روز بعد از آنها در نقطه صفر(گریز هسته‌ای )هستند اساسا اشتباه است چرا که بخشهایی از آن هرگز منقضی نمی شود.

او در پاسخ به سوالی درباره زمان گریز هسته ای ایران پس از 10 یا 13 سال آینده همچنان یک سال باقی خواهد ماند گفت: ما نمی دانیم برآورد دقیق زمان گریز پس از یک دهه چگونه خواهد بود، چرا که بخشی از آن باید مورد مذاکره قرار گیرد. بنابراین در این زمان نمی توانیم با قطعیت بگوییم، اما این موضوع که زمان گریز ایران در هر یک از این سالها صفر باشد اساسا غلط است.

هارف همچنین اعلام کرد ما البته جدا از برنامه هسته‌ای، نگرانی هایی درباره سلاح های متعارف ایران، از جمله موشکهای بالستیک، داریم. این نگرانی های با توافق هسته ای رفع نمی شود.

او در خصوص بحث‌های این روزهای کنگره در خصوص ایران، به جلسه استماعی پرداخت که فردا با حضور وندی شرمن و یکی از مقامات بلندپایه وزارت خزانه‌داری برگزار می‌شود و در عین حال گفت که شرمن امروز هم میزبان سفرای کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج‌فارس خواهد بود و در خصوص ایران با آنها رایزنی می‌کند.

خانم هارف به سخنان تقریباً هر روزه نتانیاهو و مخالفت وی با توافق لوزان هم اشاره کرد و گفت که نگرانی‌های وی پایه علمی ندارد و در عمل نادرست است.

او به درخواست برخی افراد برای گنجانده شدن مسائلی مانند بحران یمن در گفت‌وگوهای هسته‌ای هم اشاره کرد و گفت:‌«با واقعیات زندگی کنید، ما هم دوست داریم این موضوع و حتی بحث حقوق بشر را در مذاکرات مطرح کنیم ولی گفت‌وگوها فقط در خصوص برنامه هسته‌ای ایرانیان است.»

خانم هارف در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال ازسرگیری روابط آمریکا و ایران در نتیجه و یا خلال مذاکرات هسته‌ای گفت که فرستاده شدن پیام نوروزی از سوی پرزیدنت اوباما نشانه علاقه وی برای رابطه با مردم ایران است ولی موضوع ازسرگیری روابط بین دولتی به هیچ وجه در این مذاکرات مطرح نخواهد شد و توافق هسته‌ای بحثی جدا است.

بحث یمن هم در این کنفرانس مطرح شد؛ خبرنگاری پرسید که آیا حوثی‌ها از نظر ایالات متحده در زمره تروریست‌ها نیستند؟

هارف گفت:‌ «آنها در میان گروه‌های تروریستی گنجانده نشده‌اند، پیش از این هم گفته‌ایم که حوثی‌ها فقط یک گروه بی‌ثبات‌کننده غیرقابل اعتماد هستند.»

 

 

45231

 

کد N784898

وبگردی