آفتاب
روحانی در روز فناوری هسته ای:

ایران در برابر فشار، تحریم و زور تسلیم نمی شود

ایران در برابر فشار، تحریم و زور تسلیم نمی شود

رئیس جمهور با بان اینکه نتیجه مذاکرات سوئیس آن بود که دنیا فهمید ایران در برابر فشار، تحریم و زور تسلیم نمی شود گفت: : چه قدرت های دنیا موافق، چه مخالف باشند، تاثیری در مسیر اراده ملت ایران نداشت.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در روز ملی فناوری هسته ای که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه کشور هر کجا که اراده و تصمیمی را گرفت به همت جوانان و با همت دانشمندان با ایثار و فداکاری شبانه روزی آنان توانست به نتیجه برسد.

وی تاکید کرد: چه قدرت های دنیا موافق، چه مخالف بودند، تاثیری در مسیر اراده ملت ایران نداشت.

رئیس جمهور با اشاره به مثالی در مورد اراده و همت دانشمندان ایرانی برای رسیدن به هدف و نتیجه، گفت: در زمان جنگ در سیستم پدافند موشکی زمین به هوا در لامپ قدرت دچار مشکل شدیم و این لامپ ها قابل احیا نبود. در بازار سیاه هم کسی حاضر نبود این لامپ ها را به ما بفروشد. خواستیم از یکی از کشورهای منطقه بخریم که آن را هم مانع شدند.

روحانی افزود: در آن زمان از تعدادی از دانشمندان دعوت کردیم و گفتند که ما قادریم این لامپ ها را احیا کنیم. یک سوله با تجهیزات ظرف یک ماه فراهم شد. این دانشمندان به خانه نرفتند تا اینکه بعد از سه ماه توانستند این لامپ ها را احیا کنند.

وی ادامه داد: آن روزی که ما به دنیا گفتیم فناوری غنی سازی برای سوخت می خواهیم، اگر می آمدند این سوخت را در اختیار ما می گذاشتند شاید هیچ بحثی نبود، اما آمدند گفتند اولا این فناوری را نمی دهیم، در ثانی نمی گذاریم شما در ایران نیز به غنی سازی برسید و این حرف دوم حرفی بود که ملت ما زیر بار آن نرفت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تمام قدرت های دنیا در برابر ملت ایران شکست خواهند خورد، گفت: امروز هم در هر فناوری برای توسعه که دنیا با منطق زور در برابر ملت ایران بایستد و ما را برای رسیدن به آن فناوری منع کند، من تردیدی ندارم که تمام قدرت های دنیا در برابر ملت ایران شکست خواهند خورد.

روحانی با اشاره به اراده ملت ایران در هشت سال جنگ تحمیلی یادآور شد: همچنانکه در جنگ با صدام نیز  شرق و غرب عالم به کمک افلقیان رفتند و انواع موشک ها، سلاح های شیمیایی، تانک ها، موشک های زمین به زمین با برد بلند را به این کشور دادند و ایران از این سلاح ها محروم بود اما یک چیز را نتوانستند از ما بگیرند و آن اراده، انگیزه و ایمان ملت ایران برای ایستادگی و مقاومت بود، همچنانکه توانستیم با همین ایستادگی در برابر صدامیان پیروز شویم و حتی یک میلیمتر از خاک سرزمینمان در اشغال نماند.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: اکثر کشورهای دنیا با فناوری صلح آمیز ایران همراه بودند و از آن حمایت کردند  الا چند کشور محدود قدرتمند و زورگو که فکر می کنند اراده آنها و منطق زور آنها باید بر دنیا حکومت کند، لذا این کشورها تلاش کردند تا ملت ایران را در برابر خواسته های خودشان تسلیم کنند.

روحانی تاکید کرد: آنچه که در مذاکرات سوئیس به دست آمد بیانیه نبود بلکه نتیجه آن همان گونه که رئیس جمهور آمریکا گفته است. اوباما گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که ملت ایران در برابر فشار، تحریم و زور تسلیم نمی شود».

ادامه دارد...

کد N784871

وبگردی