آفتاب

نشست بی‌سابقه رئیس‌جمهور میانمار با رهبران اپوزیسیون و شخصیت‌های سیاسی کشور

نشست بی‌سابقه رئیس‌جمهور میانمار با رهبران اپوزیسیون و شخصیت‌های سیاسی کشور

رئیس‌جمهوری میانمار همزمان با افزایش تلاش‌های رهبر اپوزیسیون این کشور برای رفع ممنوعیت‌ قانونی در لایحه ریاست جمهوری‌اش در اقدامی کم سابقه با متحدان، رقبا و اپوزیسیون این کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این گفت‌وگوها که در پی نشستی مشابه در ماه اکتبر و در نایپیدائو برگزار شد، به عنوان بخشی از تلاش‌های این کشور برای انتخابات پیش رو صورت گرفته است؛ انتخاباتی که برای این کشور آزمایشی کلیدی جهت انجام اصلاحات لازم محسوب می‌شود.

در این نشست غیر علنی تین سین، رئیس جمهوری میانمار آنگ سوچی، رهبراپوزیسیون، رئیس مجلس و چند ده تن از سایر شخصیت‌های سیاسی این کشور حضور داشتند.

به گفته وزیر اطلاعات میانمار این گفت‌وگوها از روز جمعه و با گروه کوچک‌تری شامل رئیس جمهوری و سوچی پیگیری خواهد شد.

گفته می‌شود در میان موضوعات متنوع از جمله آتش بس سراسری در میانمار، تغییرات قانون اساسی نیز در دستور کار نشست روز جمعه قرار دارد.

این در حالیست است که انتظار می‌رود حزب اپوزیسیون این کشور در انتخابات ماه نوامبر که اولین انتخابات کشوری طی 25 سال اخیر خواهد بود پیروز شود.

بااین حال سوچی و حتی فرزندان او با وجود قدرت زیادش طی دولت نظامی در میانمار از داشتن سمت‌های بالای کشوری منع شد.

این در حالی است که در پی این اقدام وی به شدت مورد حمایت قرار گرفت، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از حامیان او محسوب می‌شود که همواره با "ناعادلانه" خواندن قانون اساسی درصدد تغییر آن بوده است.

اما به گفته شاهدان، سوچی معتقد است که در شرایط کنونی می‌تواند رئیس جمهور میانمار شود.

این در حالی است که ارتش این کشور هنوز هم تاکید می‌کند که با هرگونه تلاش برای تغییر قانون اساسی مخالفت خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N784861

وبگردی