آفتاب
به مناسبت روز فن‌آوری هسته‌ای؛

دانشمندان هسته‌ای؛ پشتوانه تیم مذاکره کننده

دانشمندان هسته‌ای؛ پشتوانه تیم مذاکره کننده

«دانشمندان هسته‌ای ایران در دوران سخت تحریم موفق به تولید اورانیوم 5 و 20 درصد شدند و اکنون نیز 19هزارو 800 سانتریفیوژ فعال را مدیریت می‌کنند. آنان موفق به تولید میله‌های سوخت و قرار دادن آن در قلب رآکتور شدند. این عزیزان موجب شگفتی و حیرت جهانیان شدند.»

دانشمندان کشورمان در شرایط تحریم دانش بومی هسته‌ای تولید کردند

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از توان هسته‌ای کشور در روز فناوری هسته‌ای با بیان این مطلب افزود: دانشمندان هسته‌ای کشورمان در دوران سخت تحریم روی پای خود ایستادند و دانش بومی هسته‌ای تولید کردند.

وی با بیان این‌که «تیم مذاکره کننده هسته‌ای با چنین پشتوانه قوی پشت میز مذاکرات نشسته است»، گفت: غربی‌ها در ابتدا تصور می‌کردند جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از 8 هزار کیلو اورانیوم با غنای 5 درصد و 196 کیلو اورانیوم 20 درصد در پی ساخت بمب هسته‌ای است، اما بیانیه لوزان نشان داد که نگرانی‌های آنان بی‌مورد بوده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در ژنو پذیرفتیم تا نیمی از اورانیوم 20 درصد را به 5 درصد کاهش دهیم و نیم دیگر را اکسید کنیم اما طرف آمریکایی آن‌طور که باید و شاید به تعهداتش عمل نکرد.

کوثری خاطرنشان کرد: توافق اولیه برای فعال ماندن بخشی از سانتریفیوژها در تأسیسات هسته‌ای کشور عیبی ندارد، اما باید کلیه تحریم‌ها یکجا لغو شود. علاوه بر آن باید در بحث بازرسی و نظارت بر تأسیسات هسته‌ای به شدت دقت و هوشیاری‌مان را افزایش دهیم و این مسأله را هوشمندانه در متن توافق نهایی بگنجانیم تا مجبور نباشیم فراتر از پروتکل الحاقی تعهدی بدهیم.

توسعه فناوری هسته‌ای باید تداوم یابد

هم‌چنین نماینده مردم یزد و صدوق گفت: در سایه ایثار، تعهد و تلاش خستگی‌ناپذیر دانشمندان هسته‌ای کشورمان به جایگاه خوبی در تولید فناوری بومی هسته‌ای دست یافته‌ایم.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روز ملی فناوری انرژی هسته‌ای خاطرنشان کرد: با پشتیبانی‌های مقام معظم رهبری شهدای هسته‌ای و مردم موفق به تولید دانش بومی هسته‌ای شده‌ایم و اکنون به جایگاه خوبی در صنعت هسته‌ای رسیده‌ایم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: علی‌رغم شیطنت‌های دشمنان جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر توان خودکفایی در تولید سوخت نیروگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پزشکی را دارا هستیم.

وی با اشاره به رفتارهای دوگانه کشورهای غربی در موضوع هسته‌ای، گفت: غربی‌ها بر سر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ایران،‌ موانع، الزامات و محدودیت‌های فراوانی به وجود آورده‌اند، در حالی که برخی کشورها با این انرژی هسته‌ای جنایت‌های بزرگی را رغم زده‌اند، جمهوری اسلامی ایران به صورت شفاف و روشن دانش و صنعت هسته‌ای‌اش را بدون هیچ‌گونه اعتراض و تخطی دنبال کرده است و همچنان چرخه هسته‌ای و با تحقیق و توسعه غنی‌سازی و تکنولوژی آب سنگین را در داخل تداوم خواهد داد.

وی تأکید کرد: در توافق تیرماه باید توسعه فناوری هسته‌ای محور توافقات قرار گیرد.

در بحث هسته‌ای، ظرفیت صادرات داریم

عبدالرضا مصری نماینده اصولگرای مجلس نیز ضمن تبریک به مناسبت سالروز فناوری هسته‌ای اظهار کرد: اکنون در جایگاهی قرار داریم که ظرفیت تولید و نیز ظرفیت صادرات را خیلی خوب در بحث هسته‌ای داریم.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سالگرد روز فناوری هسته‌ای اظهار کرد: خوشبختانه در بحث هسته‌یی در جایگاهی در دنیا قرار داریم که ظرفیت و توانایی هسته‌یی ما دیگر چیزی نیست که بر هیچ کشور و مردمی پوشیده باشد.

وی با بیان این‌که «این ظرفیت برای تحقیق و توسعه و تولید در کشور وجود دارد» اظهار کرد:‌ البته ممکن است به خاطر تحریم‌های سنگینی که اعمال شد تا حدی دیرتر به آن رسیده باشیم اما بالاخره رسیدیم در حالی که بیش از 90 درصد کشورهای دنیا که تحریم هم نداشتند و همه درها به روی آنها باز بود اکنون یک درصد از توانایی که ما در بحث هسته‌ای داریم را ندارند.

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: کشورهایی که نوکر آمریکا و اروپا بودند اکنون ظرفیتی که ما در کشورمان داریم را ندارند و این مساله نشان دهنده عزم و علم و اراده وتوان نیروهای ایرانی‌ است.

مصری با تاکید براین که ما ظرفیت تولید و ظرفیت صادرات در بحث هسته‌ای را داریم گفت: البته ظرفیت به روزرسانی علم را هم داریم یعنی این امکان را داریم که بتوانیم علم را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: در خصوص مذاکرات هم پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و آنها تسلیم علم ما شده‌اند نه تسلیم داشته‌های ما، از ابتدا چالش‌هایی را برای ما ایجاد کردند اما اکنون می‌دانند که این علم در کشور نهادینه شده و از بین رفتنی نخواهد بود.

وی با بیان این‌که «مذاکرات حاصل تلاش سالیان دراز است» گفت: این تلاش از مقاومت ملت ایران سرچشمه گرفته و در دوره‌های گذشته تمامی دولتمردان برای به نتیجه رسیدن آن تلاش کردند اما انصافا باید ازتیم مذاکره کننده که کار طاقت فرسا و پرزحمت و بزرگی را انجام دادند تشکر کرد و یادمان نرود که همیشه مقام معظم رهبری فرموده‌اند که به تیم مذاکره کننده خودمان اعتماد داریم.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان این‌که «خواسته‌ها و البته نقدهایی وجود دارد» گفت: این مساله هم به خباثت طرف مقابل بر می‌گردد که در طول تاریخ متاسفانه شاهد خیانت‌های آنها بودیم، لذا باید مراقب طرف مقابل بود و اعتماد نداشته باشیم و در این زمینه لازم است که ما نه سیاه نمایی کنیم و نه بزرگ نمایی، بهترین کار واقع بینی است، باید واقعیت‌ها را دید ونقد منصفانه داشت.

موفقیت هسته‌ای نتیجه‌ی مقاومت رهبری و مردم است

هم‌چنین یک نماینده پیشین مجلس معتقد است که مقاومت رهبری و مردم باعث شد که موفقیت هسته‌ای به دست بیاید.

محمد کرمی‌راد درگفت‌وگو با ایسنا، با تبریک روز ملی فناوری هسته‌ای اظهار کرد: باید سالگرد ملی فناروی هسته‌ای را گرامی و مغتنم بشماریم و روزی را یادمان باشد که طرف مقابل می‌گفت حق ندارید بیشتر از 10 سانتریفیوژ داشته باشید. فشار زیادی روی ایران بود، اما مقاومت رهبری مردم و شهدای هسته‌یی باعث شد که به این موفقیت برسیم و اکنون باید از آن صیانت کنیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه با این اقدام بزرگ و مجاهدت کم نظیر توسط دانشمندان عزیزش برگ زرینی در تاریخ اسلامی به یادگار گذاشت. امروز خوشبختانه بعد از 12 سال گفت‌وگو تیم مذاکره کننده ما در یک فرصت بسیار فشرده و مداوم بحث ها را دنبال کرد و توانست از فضای جدید به وجود آمده استفاده کند و موضوع هسته‌یی را از حالت امنیتی به یک بحث دیپلماتیک تبدیل نماید.

این نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من وقتی شنیدم آقای صالحی هم به تیم مذاکره کننده اضافه شده است، بسیار خوشحال شدم. بیشتر مباحث هسته‌ای طبیعتا فنی بود، ولی چون رنگ سیاسی به آن داده بودند مشکلاتی ایجاد می‌کرد. ورود آقای صالحی و مسئولین دستگاه‌های مشابه راه را برای رسیدن به توافق تسهیل کرد و نتیجه آن را بعد از این همه تلاش‌های مستمر دیدیم.

وی با بیان این که «نباید در مساله‌ی هسته‌ای تنش ایجاد کرد» گفت: نمایندگان مجلس با وجود این که حق دارند به عنوان نمایندگان مردم دغدغه و سوال داشته باشد و تیم مذاکره کننده هم باید پاسخ‌های قانع کننده بدهد اما نباید تنشی در این زمینه به وجود بیاید. دیپلماسی پارلمانی می‌تواند به مساله‌ی هسته‌ای کمک کند هر چند انتقادات سازنده هم باید برقرار باشد.

کرمی‌راد اضافه کرد: ممکن است نکات ظریف حقوقی در انتقادات مطرح شود که مذاکره کنندگان باید در مذاکرات آن را لحاظ کنند. ما نباید دیوار بی‌اعتمادی که با غرب داریم را نادیده بگیریم. خوشبختانه امروز قدرت چانه زنی بالایی داریم و طرف مقابل ایران را به عنوان قدرت منطقه پذیرفته است که برای ما پیروزی به حساب می‌آید.

این نماینده پیشین مجلس در پایان اظهار کرد:‌غربی‌ها فهمیده‌اند که تحریم‌ها کارساز نبوده و به آن اعتراف کردند. ما در توافق فعلی فردو و اراک را حفظ کردیم و نطنز هم به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد . اگر چنانچه غرب و آمریکا بخواهد بازی در بیاورند و به تعهدات خود عمل نکنند ما تمام مراکز را داریم و به کارمان ادامه خواهیم داد. به قول رهبر معظم انقلاب از مذاکرات خسته نمی‌شویم و از آن استقبال می‌کنیم و اگر کسی بخواهد دراین مذاکرات کار شکنی کند آن آمریکاست و ما هم به کار خود ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N784771

وبگردی