آفتاب
/ روز فن‌آوری هسته‌ای/

کوثری: دانشمندان کشورمان در شرایط تحریم دانش بومی هسته‌ای تولید کردند

کوثری: دانشمندان کشورمان در شرایط تحریم دانش بومی هسته‌ای تولید کردند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: دانشمندان هسته‌ای کشورمان در دوران سخت تحریم روی پای خود ایستادند و دانش بومی هسته‌ای تولید کردند.

اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از توان هسته‌ای کشور در روز فناوری هسته‌ای، گفت: دانشمندان هسته‌ای ایران در دوران سخت تحریم موفق به تولید اورانیوم 5 و 20 درصد شدند و اکنون نیز 19هزارو 800 سانتریفیوژ فعال را مدیریت می‌کنند. آنان موفق به تولید میله‌های سوخت و قرار دادن آن در قلب رآکتور شدند. این عزیزان موجب شگفتی و حیرت جهانیان شدند.

وی با بیان این‌که «تیم مذاکره کننده هسته‌ای با چنین پشتوانه قوی پشت میز مذاکرات نشسته است»، گفت: غربی‌ها در ابتدا تصور می‌کردند جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از 8 هزار کیلو اورانیوم با غنای 5 درصد و 196 کیلو اورانیوم 20 درصد در پی ساخت بمب هسته‌ای است، اما بیانیه لوزان نشان داد که نگرانی‌های آنان بی‌مورد بوده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در ژنو پذیرفتیم تا نیمی از اورانیوم 20 درصد را به 5 درصد کاهش دهیم و نیم دیگر را اکسید کنیم اما طرف آمریکایی آن‌طور که باید و شاید به تعهداتش عمل نکرد.

کوثری خاطرنشان کرد: توافق اولیه برای فعال ماندن بخشی از سانتریفیوژها در تأسیسات هسته‌ای کشور عیبی ندارد، اما باید کلیه تحریم‌ها یکجا لغو شود. علاوه بر آن باید در بحث بازرسی و نظارت بر تأسیسات هسته‌ای به شدت دقت و هوشیاری‌مان را افزایش دهیم و این مسأله را هوشمندانه در متن توافق نهایی بگنجانیم تا مجبور نباشیم فراتر از پروتکل الحاقی تعهدی بدهیم.

انتهای پیام

کد N784706

وبگردی