آفتاب
بذرپاش در همایش «نقد بیانیه لوزان» مطرح کرد:

کسی مخالف توافق نیست/ وزارت خارجه فکت شیت آمریکارا رسما تکذیب کند

کسی مخالف توافق نیست/ وزارت خارجه فکت شیت آمریکارا رسما تکذیب کند

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه هیچ کسی در این کشور مخالف توافق نیست، به تشریح برخی ابهامات موجود در بیانیه هسته ای لوزان در حوزه لغو تحریم ها پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش دانشجویی «لوزان بدون روتوش» عصر امروز با حضور جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاههای تهران در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد؛ در این مراسم که با هدف نقد و بررسی بیانیه هسته ای لوزان برگزار شد، علیرضا زاکانی و مهرداد بذرپاش نمایندگان مردم تهران در مجلس، عطاءالله حکیمی نماینده مردم رودبار در مجلس، ابوالفضل زهره وند عضو تیم سابق مذاکره کننده ای هسته ای کشورمان و سفیر اسبق ایران در ایتالیا و حسین طالبی کارشناس مسائل هسته ای به تحلیل و بررسی نقاط ضعف بیانیه لوزان پرداختند و صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز به عنوان موافق به بیان دیدگاههای خود در این رابطه پرداخت.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس در این برنامه با اشاره به سخنان صادق زیباکلام که دولت سابق را به بهره برداری سیاسی از موضوع هسته ای متهم می کرد، گفت: فرق ما با شما این است که ما در جهت پیشرفت صنعت هسته ای و اعتلای مردم و کشور بهره برداری سیاسی می کردیم، اما شما در جهت پسرفت این دستاوردها بهره برداری سیاسی می کنید.

وی با اشاره به پیشینه فعالیت های هسته ای در بیش از یک دهه اخیر و مذاکرات ایران و غرب در سال ۸۲ گفت: در نتیجه آن مذاکرات و در سالهای ۸۲ تا ۸۴ با داشتن حداکثر یک آبشار که تزریق گاز هم به آن صورت نمی گرفت، تعلیق را پذیرفتیم و پلمپ کردیم! اما بعد از دو سال دیدند که چیزی نشد و اصلا هسته ای در مقیاس قابل توجهی هم نبودیم.

بذرپاش خطاب به زیباکلام ادامه داد: حالا اگر این جریان مستقل به جبهه انقلاب (تیم مذاکره کننده سابق) که شما به آن اشاره می کنید، به حدود ۲۰ هزار سانتریفیوژ نرسیده بود، آیا دولت شما می خواست سر ۱۶۴ زنجیره سانتریفیوژ معامله کند!؟

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حداقل این دستاورد را داشت که این قدر با شهامت پیشت میز مذاکره و در مقابل شش کشور قرار گرفتید و بر روی بیش از ۱۹ هزار ماشین سانتریفیوژ صحبت می کنید؛ بر روی ۸۶ درصد رشد رآکتور آب سنگین اراک و تاسیساتی مانند فردو که لرزه بر اندام دشمنان می اندازد صحبت می کنید.

بذرپاش گفت: طبیعی است که چون زحمتی برای بدست آوردن این دستاوردها نکشیده اید، مثل بچه پولدارهای شمال شهر که زحمت نکشیده اند، فقط صحبت از جمع کردن تاسیسات می کنید.

هیچ کس مخالف توافق نیست/ وزارت خارجه فکت شیت آمریکایی را رسما تکذیب کند

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ کسی در این کشور مخالفت توافق نبوده و نیست، گفت: مگر فقط الان در حال مذاکره هستیم؟ کشور ۱۲ سال است که با مذاکره بدنبال شفاف کردن برنامه خود بوده است و آمریکایی ها هم می دانند که ما تسلیحات نداشته ایم، نداریم و نخواهیم داشت و شما هم می دانید که از اول انقلاب گروههای فشار آمریکایی در مقابل آرمانهای انقلاب ایستادند و اینطور نبوده است که به گفته آقای زیباکلام بعد از مدتی اتفاق جدیدی در نوع مواجهه ما با آمریکا افتاده باشد.

بذرپاش با بیان اینکه موضوع هسته ای ربطی به اشخاص ندارد و مسئله آینده ملت ایران است، تاکید کرد: حرف سر این نیست که به سخنان آمریکایی ها بیش از دیپلمات های خودمان اعتماد داریم؛ بحث بر سر این است که وقتی وزارت خارجه آمریکا بلافاصله بعد از بیانیه لوزان، بیانیه رسمی صادر می کند و رئیس جمهور و وزیر خارجه آن کشور حرفهای دیگر می زنند، چرا طرف ایرانی تکذیب نمی کند؟

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: اگر این فکت شیت الصاقی به بیانیه لوزان غلط است، چرا حداقل هیچ کدام از ۵ کشور دیگر عضو گروه ۱+۵ آن را تکذیب نمی کنند؟! حداقل وزارت امور خارجه ما آن را رسما تکذیب کند.

بذرپاش با تاکید بر اینکه یکی از اصول توافق این است که ذینفعان اصلی که ملت ایران هستند توجیه شوند، گفت: نکته دیگری که در این ارتباط وجود دارد این است که چرا اینقدر عجله می کنند؟ در ۱۰۰ روز اول دولت توافق ژنو را امضا می کند که به عنوان سند مادر برای بیانیه لوزان تلقی می شود و لوزان نیز سند مادر برای آن چیزی است که قرار است در تیرماه امضا شود.

وی با بیان اینکه ۹ بند از بیانیه لوزان با توافقنامه ژنو مغایرت دارد، تصریح کرد: بنابراین یا توافقنامه ژنو را با عجله نوشته اند یا این سند را.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه لغو یا عدم لغو تحریم ها، پذیرفتن بازرسی های فراتر از پروتکل الحاقی و نیز تحقیق و توسعه بسیار مهم است، گفت: در بیانیه لوزان گفته اند که شش قطعنامه شورای امنیت برداشته می شود اما سوال این است که اولاً چه زمانی قرار است برداشته شود و ثانیا آیا پس از آن مجددا تحریم جدیدی وضع می شود یا خیر؟

بذرپاش ادامه داد: این محدودیت هایی که در لوزان پذیرفته ایم، مانند ۵ هزار سانتریفیوژ در نطنز و هزار سانتریفیوژ در فردو که عملا ۳۰۰ مورد از آنها کار خواهد کرد، یعنی پذیرفتن تحریم های جدید و وقتی چنین چیزی توافق شود و ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب شود، این معنا را دارد که تا پیش از این ما معتقد بودیم قعطنامه های شورای امنیت غیرقانونی و بدون طی کردن ضوابط شورای حکام بوده است، اما این بار خودمان آن را پذیرفته ایم.

اختلافات توافقنامه ژنو و بیانیه لوزان در موضوع لغو تحریم های ایران

وی با اشاره به جنبه دیگری از تحریم ها گفت: در رابطه با تحریم های اروپا برخلاف توافقنامه ژنو که به عنوان «سند مادر» تحریم های فناوری، انرژی، اقتصادی و مالی را قید کرده بود، در این بیانیه که ذیل سند ژنو است و طبیعتا باید جزئی تر باشد فقط برداشتن تحریم های اقتصادی و مالی قید شده و می گویند که انرژی هم در زیر حوزه اقتصادی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس به وضعیت لغو تحریم های آمریکا علیه ایران در بیانیه لوزان اشاره کرد و اظهار داشت: در رابطه با این تحریم ها اولا قید شده که اجرای آنها برداشته می شود نه قوانین آنها. ثانیا به تحریم های مالی و اقتصادی ثانونیه که مربوط به افراد حقیقی و حقوقی خارج از آمریکا می شود، اشاره شده و حرفی از تحریم های اولیه آمریکا علیه ایران که مربوط به شخصیت های حقیقی و حقوقی و شرکت هایی که بخشی از سهام آنها برای شخصیت های حقیقی و حقوقی آمریکایی است، اشاره ای نشده  است.

وی در پایان تصریح کرد: آیا این نقدها اینقدر فحش دادن و سر و صدا کردن دارد!؟ یا این موارد جواب دارد یا ندارد؛ اگر جواب دارد بگویند و اگر هم ندارد، بگویند که بدانیم.

 

کد N784627

وبگردی