آفتاب

گفت‌وگوی جان کری با عبدالله عبدالله درباره تحولات افغانستان

گفت‌وگوی جان کری با عبدالله عبدالله درباره تحولات افغانستان

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس اجرایی افغانستان به بحث درباره توافق دولت وحدت ملی افغانستان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آصف آشنا، معاون سخنگوی رئیس اجرایی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان، بر مدیریت درست موافقت‌نامه دولت وحدت ملی تاکید کرده و آن را برای موفقیت این دولت مهم خوانده است.

وی همچنین گفت که امروز دانیال فیلدمن، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان و سفیر آمریکا در افغانستان نیز با عبدالله عبدالله در مورد تطبیق همه‌جانبه مفاد موافقت‌نامه دولت وحدت ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

منابع خبری دیگر همچنین گفته‌اند که جان کری با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز صحبت کرده اما دفتر ریاست جمهوری افغانستان تا کنون در این مورد اظهار نظر نکرده است.

دولت وحدت ملی افغانستان در پی انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال گذشته با میانجی‌گری جان کری تشکیل شد.

وزیر خارجه آمریکا در حالی با رهبران دولت وحدت ملی صحبت می‌کند که گزارش‌هایی در مورد بالا گرفتن اختلافات میان رئیس جمهوری و رئیس اجرایی افغانستان منتشر شده است.

عبدالله امروز در نشستی در کابل گفت: ریاست اجرایی را کسی به او هدیه نداده و ریاست اجرایی ۵۰ درصد در قدرت شریک است. این مقام براساس آرای مردم و مصلحت افغانستان به وجود آمده است.

امروز افضل لودین، وزیر پیشنهادی دفاع که دو روز پیش معرفی شده بود، از این مقام انصراف داد و گفته می‌شود در نتیجه همین اختلافات، وی از این نامزدی‌ انصراف داده است.

مخالفت‌های دو جناح محدود به وزارت دفاع نیست. رئیس جمهور افغانستان شکریه بارکزی، عضو مجلس نمایندگان را به عنوان رئیس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی معرفی کرد.

عبدالله عبدالله گفته که انتصاب بارکزی قابل قبول نیست.

آصف آشنا، معاون سخنگوی رئیس اجرایی به بی‌بی‌سی گفت که بارکزی در فهرست کسانی‌که برای عضویت در این کمیسیون پیشنهاد شده بودند، نبوده و در مورد انتصاب او هیچ مشورتی با ریاست اجرایی صورت نگرفته است.

رئیس جمهوری افغانستان تاکنون واکنشی نشان نداده است.

انتهای پیام

کد N784588

وبگردی