آفتاب

تحریم‌های مجدد اتحادیه اروپا علیه بانک تجارت و 32 شرکت کشتیرانی ایران

تحریم‌های مجدد اتحادیه اروپا علیه بانک تجارت و 32 شرکت کشتیرانی ایران

اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه بانک تجارت و 32 شرکت کشتیرانی ایران را که از سوی یک دادگاه اروپایی لغو شده بودند، با استفاده از دلایل حقوقی جدید مجددا برقرار کرد.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا که متشکل از 28 کشور اروپایی است، با گذشت چند روز از تفاهم هسته ای اخیر لوزان میان ایران و گروه 1+5 اقدام به تحمیل این تحریم‌ها کرد.

دومین دادگاه عالی اتحادیه اروپا با وارد کردن اشکال بر دلایل حقوقی مطرح شده از سوی مقامات این بلوک، در ژانویه بلوکه شدن دارایی‌های بانک تجارت و 40 شرکت کشتیرانی ایرانی را لغو کرده بود.

بر اساس حکم این دادگاه، اسناد و شواهد ارائه شده به اتحادیه اروپا برای پشتیبانی از تحریم بانک تجارت و این شرکت‌های کشتیرانی کافی نبوده و بنابراین اتحادیه اروپا نتوانسته است مدارک لازم برای اثبات ارتباط بانک تجارت و برنامه هسته‌ای ایران یا کمک این بانک به دور زدن تحریم های اعمال شده علیه این کشور را ارائه کند.

اتحادیه اروپا در واکنش به حکم دادگاه، مشابه موارد دیگر عمل کرد و بانک تجارت و 32 شرکت کشتیرانی ایرانی از جمله شرکت اوشن کپیتال ادمینیستریشن مستقر در هامبورگ را با استفاده از دلایل قانونی جدید مجددا در لیست سیاه قرار داد.

بر اساس ژورنال رسمی اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه منتشر شد، هشت شرکت در تحریم‌های جدید اضافه نشده اند. تحریم‌های جدید فورا به اجرا درمی‌آیند.

اتحادیه اروپا در توجیه احیای بلوکه کردن دارایی‌های بانک تجارت اعلام کرد که این بانک با فراهم کردن منابع مالی و فاینانس خدمات برای پروژه‌های توسعه نفت و گاز، از دولت ایران پشتیبانی قابل ملاحظه ای کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، همه شرکت‌های کشتیرانی حاضر در لیست سیاه متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی هستند که پیش از این تحت تحریم قرار گرفته بود.

اتحادیه اروپا در مارس به وکیل نماینده این شرکت‌های کشتیرانی اطلاع داده بود قصد دارد مجددا آنها را به لیست تحریم‌ها بازگرداند.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا و آمریکا در سال 2012 به بهانه اینکه بانک تجارت خدمات مالی به بانک‌هایی که در لیست سیاه آمریکا و اروپا قرار دارند، ارایه می‌دهد و تسهیلاتی برای برنامه هسته‌ای ایران فراهم می‌کند در لیست تحریم‌ها قرار دارند. وزارت خزانه داری آمریکا در آن زمان اعلام کرد بانک تجارت دو هزار شعبه در ایران و کشورهای خارجی شامل فرانسه،‌تاجیکستان و بلاروس دارد.

انتهای پیام
کد N784564

وبگردی