آفتاب

نخست‌وزیر پیشین تایلند: خونتا سیاستمداران را از میدان به در کرده است

نخست‌وزیر پیشین تایلند: خونتا سیاستمداران را از میدان به در کرده است

نخست‌وزیر پیشین تایلند گفت: رهبر خونتا باید تا آنجا که می‌تواند حتی این پیش‌نویس ناقص قانون اساسی را حفظ کند و درباره آنچه که می‌تواند در زمان باقی مانده از دوران قدرتش بدست آورد، واقع‌بین باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آبهیسیت وجاجیوا، نخست‌وزیر پیشین تایلند در مصاحبه‌ای در بانکوک گفت: پرایوس چان اوچا، رهبر خونتای تایلند باید مکانیسم‌های موجود در منشور قانون اساسی را برای مسئولیت‌پذیری سیاسی تقویت کند و آن را به رفراندوم ملی بگذارد. پس از انتخاباتی که قرار است احتمالاً سال آتی میلادی برگزار شود، اصلاحات بیشتری صورت می‌گیرد. البته مسائل بسیار هوشمندانه‌ای نیز باید مورد بررسی قرار گیرند که شامل نابرابری‌ها، شکاف موجود میان جمعیت شهری و روستایی و قوانین ممنوعه است. البته این مسائل از طریق کانال‌های عادی و روند دموکراتیک حل و فصل می‌شوند.

پرایوس که در مه سال 2014 قدرت را در تایلند و در پی یک کودتا به دست گرفته، گفته است که یک دهه ناآرامی کشور را به دو دسته تقسیم کرده و آن را در آستانه یک جنگ داخلی قرار داده است.

به قدرت رسیدن پرایوس پس از چند ماه اعتراضات حامیان و مخالفان تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر برکنار شده تایلند صورت گرفت. البته منتقدان می‌گویند هدف سیاست‌های پرایوس که خود فرمانده ارتش تایلند بود، حذف نفوذ تاکسین و تضعیف احزاب سیاسی است و احتمال دارد که تایلند را به ناآرامی‌های بعدی سوق دهد.

آبهیسیت وجاجیوا ادامه داد: پیش‌نویس اولیه قانون اساسی تایلند 17 آوریل سال‌جاری ارایه می‌شود. تدوین‌کنندگان این پیش‌نویس مشخص کرده‌اند که قصد دارند قدرت سیاستمداران را محدود کنند. آنها مشکلات را درست تشخیص ندادند. آنها فکر می‌کنند سوءاستفاده‌های قبل از قدرت، احزاب سیاسی یا سیاستمداران را قدرتمند می‌کند. مشکل سیستم سیاسی نیست. آنها باید این احزاب را قدرتمندتر کنند و دولت هم باید در این باره مسوول باشد اما آنها حالا به دنبال تضعیف احزاب سیاسی هستند.

آبهیسیت وجاجیوا همچنین گفت، این ژنرال پرایوس است که در نهایت باید تصمیم بگیرد چه اصلاحاتی باید محقق شود و قانون اساسی تایلند باید به چه صورت باشد. خونتا به خاطر دور نگه داشتن و منزوی کردن سیاستمداران، خواسته‌ها و تمایلات سیاسی را برای ایجاد اصلاحات در کشور از دست می‌دهد و این روند دستیابی به موقعیت را سخت‌تر می‌کند. من همچنین حمایت حزبم از کودتای سال گذشته میلادی در کشور را رد می‌کنم و نمی‌توانم از آن چشم‌پوشی کنم. بهتر است بگویم اگر می‌خواهیم از وقوع کودتاهای بعدی جلوگیری به عمل آوریم کمک کنیم تا شرایط برای آن فراهم نشود.

وجاجیوا خود به خاطر استفاده از قدرت نظامی در سرکوب تظاهرات ضددولتی - حامیان شیناواتراها - در سال 2010 که بیش از 90 کشته بر جای گذاشت متهم است و در صورتی که گناهکار شناخته شود، به مدت پنج سال از فعالیت در عرصه سیاست منع می‌شود.

وی در ادامه مصاحبه خود گفت: پرایوس و دولت خونتای تایلند باید بپذیرند که سازش ملی را نمی‌توان با زور به دست آورد و اختلافات سیاسی بحثی از دموکراسی است.

انتهای پیام

کد N784452

وبگردی