آفتاب

عمود"بادگیر"ها در امتداد افقی کویر

عمود"بادگیر"ها در امتداد افقی کویر

یک کارشناس ارشد معماری از بادگیر به مثابه یکی از کهن الگوهای معماری ایرانی یاد کرد و گفت: بادگیر، آفرینش هنری و راهکار هنرمندانه ایرانیان برای تعدیل دمای داخلی بنا است.

حسین قدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان اظهار کرد: بادگیر یکی از کهن الگوهای معماری ایرانی است که به دلیل خصوصیات جغرافیایی کشورمان، بر بلندای بناهای موجود در مناطق مرکزی و جنوبی کشور (مخصوصا در حاشیه خلیج‌فارس)به وفور یافت می‌شود.

وی معتقد است: این عنصر معماری به عنوان ابزاری بومی برای تعدیل دمای داخل بنا به شیوه‌ای هنرمندانه به تعامل زیستی میان محیط نامساعد (از نظر گرمای شدید) و انسان کویرنشین کمک شایانی کرده است.

این مدرس معماری اذعان کرد: بادگیرها با قرار گرفتن در مسیر نسیم‌ها و بادهای مطلوب، با تأمین جریان هوای لازم داخل بنا برای ایجاد دمای آسایش و کاهش رطوبت هوا تأثیر بسزایی در فراهم‌آوردن فضایی مساعد برای زندگی دارند.

این کارشناس ارشد معماری گفت: با توجه به ارتفاع و جهت وزش باد، شاهد تنوع و تعدد بادگیرها با پوشش مسطح و زوایای مختلف، در بافتِ روستا هستیم. به این ترتیب که اگر در منطقه‌ای، جهت وزش بادها منظم باشد سعی بر آن است تا دهانه بزرگتر بادگیر در همان جبهه قرار بگیرد ولی اگر باد با جهت وزش مختلف وجود داشته باشد از بادگیرهای چند طرفه به دلیل بهره‌گیری از میزان بالاتری از جریان‌های هوا استفاده می‌شود.

قدس تصریح‌کرد: ارتفاع بادگیرها نیز رابطۀ مستقیم با فاصله عمودی بادهای غالب از سطح زمین دارد. این امر حکایت از آن دارد که هر چه میزان فاصله جریان باد از سطح زمین بیشتر باشد ارتفاع بادگیر نیز به تبع آن بلندتر می‌شود و هر چه ارتفاع بادها پایین‌تر باشد، به همان میزان از ارتفاع بادگیرها نیز کاسته می‌شود.

این کارشناس ارشد معماری به استفاده از چوب یا چوب ‌بست در بادگیرها اشاره و اظهارکرد: به کارگیری چوب یا چوب ‌بست‌هایی که با مقطع دایره و مربع از اطراف دهانه‌های بادگیرها بیرون زده‌اند، علاوه بر مسئلۀ زیبایی، نقش سازه‌ای داشته و باعث افزایش مقاومت ساختار بادگیر در برابر فشار باد، وزن خود و همچنین اتصال پره‌های داخلی به بدنۀ بادگیر و یکپارچگی آن می‌شوند.

این مدرس دانشگاه به معماری این سازه‌ها با حجم و فضای محیط پیرامونی اشاره و گفت: تقابل راستای عمودی بادگیر در برابر امتداد افقی کویر، مناظری بدیع و نو در مناطق کویری خلق می‌کند.

انتهای پیام

کد N784199

وبگردی