آفتاب

یونان خواستار دریافت غزامت ۳۰۰ میلیارد دلاری از آلمان شد

یونان خواستار دریافت غزامت ۳۰۰ میلیارد دلاری از آلمان شد

دولت یونان به دلیل اشغال این کشور از سوی آلمان نازی در زمان جگ جهانی دوم و خساراتی که به موجب این اشغال متوجه آن شده خواستار دریافت غرامت ۳۰۰ میلیارد دلاری از برلین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، دولت یونان می‌گوید آلمان بابت خسارات وارد شده در زمان اشغال این کشور توسط نازی‌ها، ۳۰۳ میلیارد دلار به این کشور بدهکار است.

این برای اولین بار است که دولت یونان به طور رسمی مبلغ بدهی آلمان بابت جنایات و خرابکاری‌های نازی‌ها را اعلام می‌کند.

اشغال یونان توسط نازی‌ها طی سال‌های ۴۴-۱۹۴۰ یکی از وحشیانه‌ترین رخدادهای جنگ بود که به مرگ حدود ۲۵۰ هزار نفر منجر شد. عامل مرگ بیشتر این افراد گرسنگی بود.

دولت آلمان می گوید مساله پرداخت خسارت به یونان، سال‌ها پیش حل و فصل شده است. دولت آلمان ۱۱۵ میلیون مارک غرامت در سال ۱۹۶۰ به یونان پرداخت کرد.

مناقشه بر سر پرداخت غرامت به یونان در سال های اخیر در چندین دادگاه بین‌المللی مطرح شده اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است. دمیتریس مارداس، معاون وزیر دارایی یونان گفته است رقم بدهی آلمان به یونان شامل معادل ۱۰.۳ میلیارد یورویی است که نازی‌ها به زور از بانک مرکزی یونان گرفتند.

روابط آلمان و یونان بر سر بحران بدهی‌ها طی چند سال اخیر با تنش همراه بوده است. آلمان یکی از بزرگترین اعتبار (وام) دهندگان به یونان محسوب می‌شود و این کشور توانسته تا کنون شرایط خود را برای اعطای وام به یونان تحمیل کند.

وزیران دولت آلمان از پروپاقرص‌ترین حامیان کاهش بودجه و عایدات دولت یونان بوده‌اند که این باعث بروز احساسات ضد آلمانی در یونان شده است.

دولت چپگرای یونان که اخیرا با پیروزی در انتخابات پارلمانی شکل گرفت، به سیاست‌های ریاضتی اعتقاد چندانی ندارد. این در حالی است که ادامه این سیاست‌ها از شرایط دولت آلمان و سایر اعتباردهندگان برای ادامه کمک‌هاست.

کد N784073

وبگردی