آفتاب

پایان روز دوم گردهمایی مسکو 2 / درخواست جدید مخالفان سوری از بان کی مون

پایان روز دوم گردهمایی مسکو 2 / درخواست جدید مخالفان سوری از بان کی مون

دومین روز گردهمایی مسکو 2 با هدف نزدیک کردن دیدگاه‌های مخالفان و نظام سوریه درخصوص ایجاد راهکاری برای حل بحران این کشور، در حالی به پایان رسید که مخالفان سوریه خواهان سرعت بخشیدن به برگزاری ژنو 3 شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الوطن سوریه، دومین روز گردهمایی مسکو 2 با توافق مخالفان سوریه برای ارائه لیستی از پیشنهادات خود به هیات دولت سوریه به ریاست بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل به پایان رسید و مخالفان در دومین جلسه خود درخصوص اصول بیانیه ژنو 1 و امکان برگزاری کنفرانس ژنو 3 بحث و گفت‌وگو کردند.

سمیر العیطه، یکی از مخالفان در این نشست گفت: مخالفان انتظار دارند که در دیدار امروز (چهارشنبه) با هیات دولت سوریه راهکارهایی برای اجرای تمامی نتایج مسکو 1 و عمل به تعهدات خود ایجاد شود.

عارف دلیله، معاون هماهنگ‌کننده هیات مخالفان سوریه گفت: حل و فصل مسائل سیاسی بحران سوریه برگزاری نشست ژنو 3 را می‌طلبد.

وی افزود: گردهمایی مسکو کنفرانسی نیست که تمامی مخالفان در آن شرکت داشته باشند بلکه در این گردهمایی تنها تعدادی از مخالفان حضور دارند.

فاتح جاموس، یکی از رهبران «جبهه آزادی و تغییر» نیز اعلام کرد: نشست‌ها در مسکو بسیار مهم و نتیجه‌بخش و بهتر از نشست‌های مسکو 1 است.

دلیل این مساله تدوین یک سند مشترک از سوی مخالفان است که سه موضوع دارد. یکی اصول مربوط به روند سیاسی، دوم مهم‌ترین چالش‌های مخالفان یا مسائل اصلی که بر سر آن توافق شده است و سوم پرونده‌های مهم و ضروری که باید هیات دولت با آن موافقت کند.

وی تاکید کرد: لیست پیشنهاداتی که ما ارائه کرده‌ایم بر لزوم ایجاد راهکار سیاسی براساس بیانیه ژنو و اصول آنکه در 30 ژوئن 2012 تصویب شد و تلاش برای برگزاری ژنو 3 است.

در لیست پیشنهادی مخالفان همچنین بر لزوم توقف فوری خشونت‌ها، مبارزه با تروریسم و برقراری دموکراسی در کشور تاکید شده است.

در حاشیه مسکو 2 شخصیت‌های مخالف از جمله حسن عبدالعظیم، هماهنگ‌کننده هیات مخالفان و سمیر العیطه در پیامی از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواستند تا برای سرعت بخشیدن به برگزاری نشست ژنو 3 تلاش کند.

انتهای پیام

کد N783949

وبگردی