آفتاب

مهار چین؛ دغدغه اصلی وزیر دفاع آمریکا در سفر به توکیو

مهار چین؛ دغدغه اصلی وزیر دفاع آمریکا در سفر به توکیو

وزریر دفاع آمریکا با تاکید بر حل مناقشات منطقه آسیا – پاسیفیک از راه های غیر نظامی، بر لزوم تحکیم روابط اقتصادی و نظامی آمریکا با کشورهای این منطقه برای مقابله با قدرت چین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «اشتون کارتر» که در راستای تحکیم روابط نظامی با کشورهای منطقه اقیانوس آرام به توکیو سفر کرده، در دیدار با «ژنرال ناکاتانی» همتای ژاپنی خود از اقدامات ژاپن به ایفای نقش نظامی گسترده تر در سطح منطقه آسیا - پاسیفیک به عنوان مانعی برای قدرت طلبی چین استقبال کرد.

وی در عین حال بر حل اختلافات مرزی منطقه آسیا- پاسیفیک از راه های غیر نظامی تاکید کرد و از بی علاقگی آمریکا به جانبداری از یک کشور خاص در حل مناقشات منطقه ای سخن گفت.

اشتون کارتر پیش از آغاز سفر خود به توکیو نیز با اشاره به لزوم همکاری بین ۱۱ کشور منطقه اقیانوس آرام به ویژه استرالیا بر اهمیت پیمان های تجاری با این کشورها تاکید کرده و گفت: من هرگز فراموش نمی کنم که توان نظامی ما بر پایه یک اقتصاد پویا، رو به رشد و بی بدیل بنا شده است.

روزنامه واشنگتن تایمز نیز به انتشار بخشی از سخنان دیروز اشتون کارتر پرداخت که در آن بر اهمیت استفاده ازفناوری های جدید و تحکیم همکاری با کشورهای منطقه اقیانوس آرام در راستای حفاظت از امنیت ملی آمریکا و مهار کشورهایی نظیر چین تاکید شده بود.

اشتون کارتر که پیش از سفر به ژاپن در موسسه «مک کین» دانشگاه ایالتی آریزونا سخنرانی داشت در بخشی از اظهارات خود آسیا را منطقه ای مهم برای آینده مردم آمریکا توصیف کرده و گفت: ایالات متحده آمریکا و چین با یکدیگر هم پیمان نیستند، اما این به معنای دشمنی این دو با یکدیگر نیست. ادامه روابط قوی و سازنده میان واشنگتن-پکن برای امنیت جهان ضروری است اما هرچه که پیشتر می رویم این روابط نیز که بر پایه همکاری و در عین حال رقابت است به نوبه خود پیچیده تر می شود.  

کد N783947

وبگردی