آفتاب

اتحادیه اروپا: بیانیه لوزان، تنها سند معتبر است

اتحادیه اروپا: بیانیه لوزان، تنها سند معتبر است

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: تنها بیانیه معتبر در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بیانیه‌ای است که ایران و اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه گذشته در لوزان سوئیس قرائت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاترین ری، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به گزارشات اخیر مبنی بر وجود اختلافات میان بیانیه منتشر شده در لوزان سوئیس و فکت‌شیتی که آمریکا ارائه کرده است، گفت: بیانیه‌ای که ایران و اتحادیه اروپا در دوم آوریل (پنج‌شنبه هفته گذشته) در لوزان سوئیس منتشر کردند که یک بیانیه کلی است معتبر است.

بر اساس گزارش شبکه خبری پرس‌تی‌وی، این سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: این تنها بیانیه‌ای است که مورد توافق قرار گرفت و از سوی فدریکا موگرینی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پنج‌شنبه گذشته در سوئیس قرائت شد.

ری تاکید کرد: این بیانیه از سوی تمام طرف‌های مذاکره‌کننده معتبر شناخته می‌شود.

بر اساس این گزارش، ایران و گروه 1+5 توانستند پس از یکسری مذاکرات فشرده و سخت در لوزان سوئیس به یک بیانیه مشترک که اساس توافق هسته‌ای نهایی محسوب می‌شود دست پیدا کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا ساعتی پس از قرائت این بیانیه سندی را منتشر و اعلام کرد این سند حاوی برخی جزئیات مربوط به بیانیه لوزان که پارامترهای کلیدی توافق را تشکیل می‌دهند است.

طبق این بیانیه، ایران و قدرت‌های جهانی توافق کردند در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های بین‌المللی این کشور لغو شود.

مقامات آمریکایی می‌گویند که این سندها با یکدیگر اختلافی ندارند و دو طرف تنها بر روی بخش‌های متفاوتی از آن تمرکز کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N783943

وبگردی