آفتاب

ماشین دیپلماسی منطقه ای ایران به کار افتاد/ ظریف به عمان و پاکستان می رود

ماشین دیپلماسی منطقه ای ایران به کار افتاد/ ظریف به عمان و پاکستان می رود

ایرنا نوشت:

وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار با مقامات کشورهای عمان و پاکستان تهران را به مقصد مسقط ترک کرد.

محمد جواد ظریف امروز چهارشنبه عازم مسقط پایتخت عمان شد تا با مقامات وزارت امور خارجه این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه دیدار و گفت و گو کند.

ظریف و هیات همراه پس از توقفی چند ساعته در عمان، برای دیدار و گفت و گو با مقامات پاکستان عازم اسلام آباد خواهند شد.

بررسی روابط دوجانبه و تحولات منطقه از اهداف سفر دو روزه وزیر امور خارجه به کشورهای عمان و پاکستان اعلام شده است.

بحران یمن و حمله جنگنده های سعودی به این کشور در حالی وارد چهاردهمین روز خود شد که دیپلماسی منطقه ای کشورمان پس از اندک فراغت از مذاکرات هسته ای و در راستای حل و فصل مسالمت آمیز بحران، وارد فاز جدیدی شده است.

عربستان در روزهای اخیر تلاش های گسترده ای را برای یافتن هم پیمانانی برای حمله به یمن در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا نه تنها با کشورهای عرب بلکه به دنبال یافتن هم پیمانانی از کشورهایی همچون افغانستان، آذربایجان، ترکیه و پاکستان است و در این بین عمان، تنها کشور حاشیه جنوب خلیج فارس است که از همراهی با سیاست های خصمانه عربستان علیه مردم یمن خودداری کرده است.

از سوی دیگر پاکستان نیز تصمیم گیری درباره همکاری با عربستان را منوط به تایید پارلمان این کشور کرده است و به نظر می رسد تاکنون پارلمان این کشور به جمع بندی نرسیده است. این در حالی است که کارشناسان و برخی از مقامات پاکستان بر لزوم عدم مداخله در این بحران و تلاش برای حل و فصل مسالمت آمیز آن تاکید دارند.

روز گذشته نیز رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه با استقبال رییس جمهوری کشورمان سفر یک روزه ای به تهران داشت و در این سفر بر لزوم توقف فوری خشونت ها در یمن تاکید کردند.

در هر صورت، سفر دو روزه محمد جواد ظریف به مسقط و پاکستان را می توان در راستای سیاست اصولی دولت تدبیر و امید برای گسترش همکاری های دوجانبه و منطقه ای در مقابله با خشونت، افراطی گری و حل و فصل مسالمت آمیز بحران در منطقه ارزیابی کرد.

 


45231

 

کد N783929

وبگردی