آفتاب

نگاه روسیه به صربستان برای مقابله با ناتو

نگاه روسیه به صربستان برای مقابله با ناتو

سفیر روسیه در صربستان به قانونگذاران این کشور گفت: بلگراد باید برای رسیدن به هدفش که بی‌طرفی نظامی است و پس از تقویت روابط با ناتو، با سازمان پیمان امنیت جامع تحت رهبری مسکو نیز همکاری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، میلو وان درکون، یکی از قانونگذاران حزب حاکم ترقی خواه صربستان گفت: همکاری با روسیه زمانی که هیات پارلمان صربستان برای مذاکرات به سن پترزبورگ می‌رود، می‌تواند شدت یابد.

الکساندر چیورین، سفیر روسیه در صربستان به نشست امنیتی پارلمان در بلگراد گفت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو در صربستان بسیار فعال است. همچنین به نفع صربستان است که روابط خوبی با شش کشور استقلال یافته جماهیر شوروی سابق داشته باشد.

روسیه تلاش می‌کند تا با آنچه که گسترش فعالیت ناتو در منطقه و در کشورهای شوروی سابق می‌داند، مقابله کند.

صربستان نیز تنها به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا و نه ناتو است چون این ائتلاف در سال 1999 و در جریان جنگ بالکان این کشور را بمباران کرد. با این حال بعد از 2006، صربستان در برنامه صلح ناتو شرکت دارد و با "برنامه اقدام مشارکت شخصی" ائتلاف در ژانویه سال جاری میلادی موافقت کرد. قانون اساسی صربستان عضویت رسمی این کشور را در هر ائتلاف نظامی ممنوع می‌کند.

سفیر روسیه در صربستان همچنین خواستار رزمایش‌های بیشتر نظامی میان دو کشور شد پس از آنکه وزارت دفاع صربستان ماه گذشته میلادی اعلام کرد که 22 رزمایش با ناتو و دو رزمایش با روسیه در 2015 برگزار می‌کند.

انتهای پیام

کد N783889

وبگردی